Ingezonden persbericht

De raad besloot

Door de publicatiestop in de kerstvakantie kunnen we nu pas de uitkomsten van de gemeenteraadsvergadering van 16 december (vervolg op 17 december) kort de revue laten passeren.

Met name de behandeling van het inrichtingsplan op hoofdlijnen voor de buitenruimte van het gebied Het Rond e.o. in Zeist nam veel tijd in beslag. Bijna alle fracties spraken hun waardering uit richting insprekers en college van B&W over de vele inspraakreacties en de beoordeling en verwerking daarvan in het definitieve voorstel. Maar er werden ook kritische noten gekraakt:

Van Ballegooijen (ChristenUnie/SGP) gaf aan dat door de herinrichting het wandelverkeer op Het Rond zal toenemen maar dat het voorstel qua veiligheid hier onvoldoende op inspeelt. In de tweede spreekronde (termijn) diende de fractie zelfs een amendement in om zodoende een oversteekvoorziening inclusief verkeerslichten te situeren op de 2e Dorpsstraat. Het amendement werd uiteindelijk ingetrokken door de fractie. Verder gaf de fractie aan niet perse vast te willen houden aan het tapis vert (de groenstrook in het midden van de Slotlaan tussen het postkantoor en Hermitage) op de huidige locatie maar steunt het college bij verplaatsing naar bijvoorbeeld de zijkanten van de weg. Fractievoorzitter van het CDA, mevrouw De Niet, sprak zich negatief uit over het verdwijnen van het tapis vert. "Veel Zeisternaren hebben een emotionele binding met dit stukje groen", aldus de fractievoorzitter. Verder benadrukte de fractie het belang van de mogelijkheid om vanaf de 2e Dorpsstraat rechtsaf te slaan richting de Slotlaan. De gevolgen van de herinrichtingswerkzaamheden voor de omliggende wegen (toename sluipverkeer) baarde de fractie zorgen en werd dan ook als een punt van aandacht gemeld. Voogdt sprak namens de SP-fractie en diende een amendement in om de gelden voor de herinrichting in te zetten ten gunste van de toekomstige herschikkingsoperatie (kritische blik op de huidige taken van de gemeente) waar de gemeente voor staat. Het amendement zou later worden verworpen door de raad. Voogdt was van mening dat het niet de wens van de burgers is om dit gebied zo in te richten. Ook mevrouw Barten van de PvdA vond het verdwijnen van de groenstrook een aanslag op het historisch beeld van Zeist. Verder sprak de fractie haar zorg uit over de positie van voetgangers en fietsers qua oversteekmogelijkheden naar aanleiding van het opheffen van de verkeerslichten op Het Rond. De fractie diende een amendement in waarin werd voorgesteld om een inrijverbod op de Blikkenburgerlaan in te stellen voor vrachtverkeer en verkeersremmende maatregelen te nemen voordat wordt gestart met de werkzaamheden aan Het Rond. Dit ter voorkoming van sluipverkeer. Het amendement zou later worden ingetrokken. Leefbaar Zeist vond het verdwijnen van de tapis vert en de verkeerslichten onacceptabel. Ook voorzitter Prikken was van mening dat het college in haar voorstel onvoldoende aandacht had besteed aan de veiligheid van het fietsverkeer. "Het tweerichtingsverkeer voor fietsers door de Dorpsstraat is gevaarlijk door vrachtwagens die daar laden en lossen. De straat is daarvoor te smal". Ook deze fractie diende een amendement in om de verkeersregelinstallatie te handhaven en zelfs dusdanig af te stemmen dat de verkeersdoorstroming vanaf de Laan van Beek en Royen wordt verbeterd. Ook wil de fractie de werking van de verkeerslichten later evalueren en zo nodig beslissen om deze alsnog te verwijderen. Het amendement werd uiteindelijk ingetrokken door de fractie. Knot sprak namens de fractie van GroenLinks dat het voorstel in hun optiek nog niet rijp was voor besluitvorming. Verder sprak ook hij zijn zorg uit over het sluipverkeer over de "plattelandswegen" Bunsinghlaan, Tiendweg en Blikkenburgerlaan tijdens de werkzaamheden en diende een amendement in dat betrekking had op het op korte termijn starten van mechanische tellingen op de Oranje Nassaulaan en de Weteringlaan om het aantal verkeersbewegingen te kunnen monitoren. Een tweede amendement hield een voorstel in om een deel van het benodigde krediet te financieren conform het raadsvoorstel maar het resterende benodigde te dekken uit een fictieve reserve. Raadslid Bottema (VVD) sprak over het belang van de tapis vert voor de Zeister samenleving. Wel ging de fractie akkoord met het plein dat tussen het gemeentehuis en Figi wordt voorgesteld maar met de kanttekening dat een oplossing wordt gevonden voor de parkeerplaatsen die bij het gemeentehuis komen te vervallen. De fractie kon niet instemmen met het tweerichtingverkeer op de Waterigeweg en sprak zich negatief uit over het opheffen van de verkeerslichten op Het Rond. Van Gemeren (D66) gaf aan tegen de de verlegging van de Lageweg en het tweerichtingsverkeer op de Waterigeweg te zijn. Hij stelde voor om een rotonde aan te leggen op Het Rond om zodoende het rondeel in ere te herstellen. Dit amendement haalde het uiteindelijk niet.

Verkeerswethouder Albert van Kuijk benadrukte nogmaals dat het voorstel passend is binnen de kaders van het bestemmingsplan en het GVVP, dat eerder door de raad is vastgesteld. "Het doel van de herinrichting is juist om een verbetering van de leefbaarheid en de verkeersveiligheid op de Dorpsstraten en Het Rond te realiseren, gecombineerd met het vervangen van de riolering. Zodoende wordt ook de overstort op de Pavia-vijver opgeheven én kan de rijkssubsidie worden behouden", aldus Van Kuijk. Verder gaf hij aan dat de eventuele toename van sluipverkeer door deskundigen niet is aangetoond maar dat het college het ziet als een punt van zorg en aandacht. "De aanpak van het sluipverkeer op buitenwegen als Tiendweg en Bunzinglaan zijn opgenomen in het GVVP. Als de raad wil afwijken van de volgorde van aan te pakken wegen dan moet hij daar bij de behandeling van de voorjaarsnota over beslissen en daarvoor de financiën vrijmaken". Over de oversteekvoorzieningen op Het Rond sprak de wethouder: "Ik heb geen twijfels over de uitspraken van het adviesbureau dat de oversteekvoorzieningen, zelf voor mensen die niet snel ter been zijn, problemen opleveren. De oversteektijd is berekend en is ruim voldoende gebleken". Verder gaf de wethouder aan dat naar aanleiding van een inspraakreactie is uitgezocht in hoeverre het tweerichtingsverkeer op de Waterigeweg voor extra geluidoverlast zorgt. "Er is geen sprake van extra geluidoverlast omdat de auto's minder snel kunnen rijden op een smallere weg. Het is zelfs meer waarschijnlijk dat het geluid daardoor afneemt" aldus Albert van Kuijk.

Voor aanvang van de tweede termijn kwam het college met een gewijzigd voorstel waarin het verwijderen van het tapis vert was geschrapt. Ook van het tweerichtingsverkeer voor fietsers in de 2e Dorpsstraat stapte het college af. Dit voorstel werd uiteindelijk aangenomen door de raad maar zonder de steun van de fractie GroenLinks, SP en D66. De VVD steunde het instellen van tweerichtingsverkeer op de Waterigeweg niet maar steunde de rest van het voorstel wel.

Het besluit houdt in:

- tweerichtingverkeer op de Waterigeweg tussen de Lageweg en de 1e Dorpsstraat;
- handhaven van de tapis vert;

- nader uitwerken van de openbare ruimte aan Het Rond tussen Figi en het raadhuis o.b.v. de varianten die zijn geformuleerd in het onlangs vastgestelde bestemmingsplan;
- opheffen van de bestaande parkeergelegenheid aan de voorzijde van het raadhuis gecombineerd met vervangende parkeercapaciteit in de omgeving van het raadhuis;
- realisering van de overige inrichting en
- het nader uitwerken van de inrichtingsvoorstellen opdragen aan het college van B&W en deze uitwerking na voltooiing aanbieden aan de raadscommissie en haar oordeel vernemen.
De raad stemde verder in met de vorming van een robuuste RIO (het Regionaal Indicatie Orgaan) met als gevolg dat RIO De Bilt-Zeist voortaan RIO Heuvelrug heet. De fusie heeft geen gevolgen voor de huisvesting.

Ook het Beleidsplan Werk en Inkomen 2003 stond op de agenda. Het plan gaat in op de volwaardige deelname aan de maatschappij (arbeid en/of sociale participatie) van inwoners die afhankelijk zijn van een uitkering. Raadslid Hofstee van de PvdA benadrukte het belang van het vooraf benoemen van meetbare doelstellingen en beoogde effecten in het beleidsplan. Verder was zij van mening dat de Zeister houding ten opzichte van de gesubsidieerde ID-banen zeer afwachtend is. " We moeten die 140 banen bewaren en bewaken", aldus Hofstee. Van Ballegooijen (ChristenUnie/SGP) was het daar niet mee eens en reageerde: "Die gesubsidieerde ID-banen zijn juist bedoeld als opstap naar betaald regulier werk!". De PvdA diende een breed gedragen amendement in (D66, VVD, ChristenUnie/SGP en GroenLinks) met voorstellen om de sociale activering te verbeteren door het afleggen van wijk- en huisbezoeken en het vergezellen van cliënten naar hun eerste organisatie of activiteit. Verder had het amendement tot doel om meer energie te steken in de moeilijkst te activeren groep in de bijstand (de zogenaamde fase 4 cliënten) d.m.v. wijkprojecten, huis-aan-huisbezoeken of het organiseren van een banenmarkt. Ook fractievoorzitter De Jong (SP) sprak zich negatief uit over de meetbaarheid en de doelmatigheid van het beleidsplan. "Sociale zaken overschrijdt nog steeds termijnen terwijl cliënten wel boetes ontvangen als zij te laat hun spullen indienen". Met een amendement drong de fractie er op aan dat ook voor de sociale dienst een boetesysteem moet worden ingesteld.

Wethouder Thomas Swart van Sociale zaken en Werkgelegenheid antwoordde dat de capaciteit van de gemeentelijke organisatie niet onbeperkt is en dat qua inzet op sociale activering keuzen moeten worden gemaakt. "De acties die in het amendement van de PvdA staan leggen een te groot beslag op de organisatie en op de financiële middelen die we momenteel tot onze beschikking hebben. Het Fonds Werk en Inkomen is niet onuitputtelijk en heeft een belangrijke bufferfunctie bij financiële tegenvallers. Met het oog op de toenemende werkloosheid lijkt het mij niet verstandig om daar nu geld uit te putten", aldus Swart. Uiteindelijk is besloten om de inhoud van het amendement op korte termijn te bespreken in de betreffende commissievergadering en daar een nieuw voorstel op te stellen. Over het voorstel wordt vervolgens een besluit genomen door de raad in februari of maart 2003. Met betrekking tot het boetesysteem voor de afdeling Sociale Zaken (amendement SP) gaf de wethouder aan dat gemeenten onder strenge controle staan van de rijksoverheid en dat zij daardoor op de vingers worden getikt indien er niet conform de regels en procedures wordt gehandeld. Het amendement van de SP werd uiteindelijk verworpen. Ten aanzien van de meetbaarheid zei de wethouder dat er wel degelijk meetbare doelstellingen staan geformuleerd maar dat dit in de toekomst inderdaad nog beter kan. Het beleidsplan werd aangenomen maar zonder de steun van de SP.

Ook heeft de gemeenteraad de Belastingverordeningen 2003 (wijziging Legesverordening 1998) vastgesteld. De verordeningen zijn opgenomen in een voor ieder toegankelijke bundel en zijn in te zien op de website en in de Publiekshal.

Op 7 januari vergadert de raadscommissie Bestuur, op 8 januari de commissie Samenleving en op 9 en wellicht 13 januari de commissie Ruimte. Op 20 januari vindt de eerste raadsvergadering van het nieuwe jaar plaats. Agenda's en stukken van al deze openbare vergaderingen zijn te vinden op de website en in de Publiekshal.