Info trein- en metropassagiers bij brand of ongeluk
Mobiliteitsbeleid
Boris van der Ham
06-01-2003 - D66 vindt het ontbreken van informatie in treinen en
metro's over brand en ongelukken ontoelaatbaar. In Nederlandse treinen
en metro's worden passagiers niet geinformeerd wat te doen bij
ongelukken, zelfs een eenvoudige tekst in de trein ontbreekt. D66 wil
dat de Regering de Nederlandse Spoorwegen en de Gemeentelijke
Vervoersbedrijven snel verplicht de passagiers van goede informatie te
voorzien.
Kamerlid Van der Ham dit middels Kamervragen aan het kabinet
voorgelegd. Aanleiding is de brand in de stoptrein Zwolle-Meppel van 4
januari.
D66 wijst erop dat er grote onduidelijkheid is bij passagiers wat ze
moeten doen bij een probleem in de trein. Wat moet een passagier doen
bij brand: moet hij de ruit inslaan, moet hij aan de handrem trekken,
waar haalt hij de brandblusser vandaan? Als een trein of een metro
vast komt te staan in een tunnel, bijvoorbeeld door een ongeluk, is
goede informatie helemaal belangrijker voor de passagier: hoe moet een
passagier bepalen welke kant hij moet oplopen? Met een eenvoudig aan
te brengen sticker in de trein kan die informatie worden gegeven, net
zoals dat in hotels en liften gebeurt. D66 denkt dat dit binnen een
maand te realiseren moet zijn.