D66

Info trein- en metropassagiers bij brand of ongeluk

Mobiliteitsbeleid

Boris van der Ham

06-01-2003 - D66 vindt het ontbreken van informatie in treinen en metro's over brand en ongelukken ontoelaatbaar. In Nederlandse treinen en metro's worden passagiers niet geinformeerd wat te doen bij ongelukken, zelfs een eenvoudige tekst in de trein ontbreekt. D66 wil dat de Regering de Nederlandse Spoorwegen en de Gemeentelijke Vervoersbedrijven snel verplicht de passagiers van goede informatie te voorzien.

Kamerlid Van der Ham dit middels Kamervragen aan het kabinet voorgelegd. Aanleiding is de brand in de stoptrein Zwolle-Meppel van 4 januari.

D66 wijst erop dat er grote onduidelijkheid is bij passagiers wat ze moeten doen bij een probleem in de trein. Wat moet een passagier doen bij brand: moet hij de ruit inslaan, moet hij aan de handrem trekken, waar haalt hij de brandblusser vandaan? Als een trein of een metro vast komt te staan in een tunnel, bijvoorbeeld door een ongeluk, is goede informatie helemaal belangrijker voor de passagier: hoe moet een passagier bepalen welke kant hij moet oplopen? Met een eenvoudig aan te brengen sticker in de trein kan die informatie worden gegeven, net zoals dat in hotels en liften gebeurt. D66 denkt dat dit binnen een maand te realiseren moet zijn.