AutoRai

6-1-2003

2002 topjaar voor Suzuki
Suzuki heeft het beste jaar ooit achter de rug. Nog nooit zijn er in Nederland zo veel Suzukis verkocht in één jaar. Op 31 december 2002 stond de teller op 21.675 verkochte autos.
In de laatste maand van 2002 was Suzuki zelfs het bestverkochte automerk in Nederland. Het geweldige succes is te danken aan de goede verkopen van met name de nieuwe Alto, de Wagon R+ en de Swift.

Het afgelopen jaar was voor Suzuki een jaar om nooit te vergeten. De verkoopprognose die aan het begin van 2002 was gemaakt, bleek al snel naar boven te moeten worden bijgesteld. Aan het eind van het jaar namen de verkopen helemaal een vlucht. Duidelijk was dat veel kopers nog wilden profiteren van de subsidieregeling schoon & zuinig die in 2003 niet meer geldt. Deze subsidies betekenden immers een aanzienlijk voordeel. De aankoop van bijvoorbeeld een Alto of een Swift ECO leverde de koper een premie op van maar liefst duizend euro.

Hoewel de overheid stopt met de subsidieregeling voor milieuvriendelijke autos, kunnen de kopers van een Suzuki Alto in 2003 nog gewoon rekenen op een premie van 500 euro. Suzuki is namelijk overtuigd van het nut om mensen aan te moedigen milieuvriendelijke autos te rijden. Gedurende een nog onbepaalde tijd geeft Suzuki daarom een premie van 500 euro bij aankoop van de Alto.

Top 10
Het marktaandeel van Suzuki voor de maand december 2002 bedraagt ruim 20 procent. Met de registratie van 3.642 autos in deze maand, laat Suzuki automerken als Opel en Renault achter zich. Ook nestelt Suzuki zich hiermee stevig op een achtste plaats in de top 10 van bestverkochte automerken in Nederland.

Suzuki heeft in 2002 ook zijn koploperspositie in de 4x4-markt gehandhaafd. Het merk is met geelgekentekende 4x4-autos marktleider in dit segment. Vooral in de tweede helft van 2002 lieten de Suzukis Jimny en Grand Vitara uitstekende verkoopresultaten zien, mede dankzij het succes van speciale uitvoeringen als de FreeStyle-versies en de vernieuwde Grand Vitara.