NMBS

03/01/03

Modernisering van de spoorverbinding Antwerpen-Essen start in Ekeren

Op maandag 6 januari gaat de modernisering van de spoorverbinding Antwerpen-Essen van start in Ekeren. Dit project beoogt de volledige sanering van de spoorbedding waarbij de houten dwarsliggers worden vervangen door betonnen exemplaren. Om de snelheid van het treinverkeer op te voeren van 140 naar 160 kilometer per uur, wordt de afstand tussen de sporen van twee naar 2,25 meter gebracht. Om de bredere spoorbedding te realiseren, moeten het perron, kabels en afwateringsgrachten achteruit worden geschoven. De volgende jaren komen ook Sint-Mariaburg en Kapellen aan de beurt.

Vermits de perrons worden opgebroken, vormt dit een gelegenheid om in de plaats van de grintbedekking nieuwe perrontegels te leggen, met een aanduiding van de veilige afstand voor de reizigers. Een oud schuilhuisje verdwijnt zodat de stationsomgeving van Ekeren een verzorgde aanblik geeft.

Om het treinverkeer zo weinig mogelijk te hinderen en om in veilige omstandigheden te werken, worden de spoorwerkzaamheden tijdens de weekends uitgevoerd. Op 11-12 januari en 18-19 januari is de aannemer aan de slag aan het perron naar Antwerpen, in februari werkt hij aan het perron richting Essen.

De bewoners uit de omgeving kregen hierover een werfinfo in de brievenbus.

Op de spoorlijn Antwerpen-Essen wordt ook verder gewerkt aan de modernisering van de seininrichting. Op termijn neemt het station Antwerpen-Berchem de taak van alle seinhuizen van deze spoorlijn over met een elektronische computergestuurde bedienpost.

© 2002 NMBS