Persberichten :
Nieuwe publicatie Een kwestie van evenwicht
Kwaliteitsmanagement in zorg en welzijn
3 januari 2003
Bij het NIZW is de publicatie Een kwestie van evenwicht verschenen
voor managers in de zorg en welzijnssector die het kwaliteitsbeleid in
hun organisatie willen verbeteren. Het boek biedt de manager inzicht
in kwaliteitsmanagement en geeft concrete handreikingen en
instrumenten. De auteur laat zien dat succesvol kwaliteitsmanagement
een ware evenwichtskunst is. De motieven van betrokkenen, het plannen
en vastleggen van kwaliteit, de verschillende soorten
resultaat-metingen, zijn allemaal aandachtspunten waarbij het zoeken
is naar de juiste balans.
Het taalgebruik van de manager in de zorg- en welzijnssector wordt
bijna dagelijks uitgebreid. De nieuwste woorden zijn vraagsturing,
resultaatgericht werken, benchmarking en ketenkwaliteit. En wie
vandaag de dag met zijn organisatie niet aan het kantelen is, lijkt
hopeloos achter te lopen. Dit alles zet het management in zorg en
welzijn voor de moeilijke taak om in de dynamiek van de sector het
hoofd koel te houden en de juiste keuzes te maken. Hoe kunnen de vaak
tegenstrijdige belangen verenigd worden en welke modellen en
strategieën zijn daarbij nodig? INK-model of HKZ-certificering?
Vraaggestuurd of resultaatgericht werken? Met andere woorden: hoe kan
het management een evenwichtig kwaliteitsbeleid voeren.
Inhoud
Een kwestie van evenwicht begint met een hoofdstuk over het doel van
kwaliteitsmanagement, wat wil men er eigenlijk mee bereiken? Hier
wordt de evenwichtskunst toegelicht. In het tweede hoofdstuk
beschrijft de auteur de huidige stand van zaken van het
kwaliteitsmanagement in de zorg- en welzijnssector. De conclusie is
dat in de praktijk meer aandacht moet worden besteed aan de motieven
van cliënt en medewerker en aan het primaire proces en dat vooral geen
nieuwe modellen en systemen moeten worden ontwikkeld.
In het derde hoofdstuk zet de auteur uiteen wat de vijf bouwstenen zijn die samen het fundament vormen voor een evenwichtig kwaliteitsmanagement. Het gaat in dit hoofdstuk met name om bouwstenen en niet om bouwvoorschriften; zo blijft er voldoende ruimte over om het kwaliteitsmanagement naar eigen inzicht in te vullen.
In het laatste hoofdstuk staat de uitvoering van grootschalige en
ingrijpende veranderingen centraal. Hiervoor is cultuur het
sleutelwoord. De organisatiecultuur wordt met hulp van een cyclisch
stappenplan onder de loep genomen en aangepast. Voor dit type
ingrijpende veranderingsprocessen is een andere stijl van aansturen
nodig: inspirerend leiderschap en loslaten in plaats van management en
regelgeving.
Serie Bouwstenen voor beleid
Een kwestie van evenwicht is de vierde publicatie in de serie
Bouwstenen voor beleid. De serie is bedoeld voor
beleidsverantwoordelijke medewerkers, zoals directeuren,
stafmedewerkers, hoofden van P&O en ondernemingsraden uit alle
werkvelden. Publicaties in deze serie dragen bij tot verbetering van
de organisatorische condities voor de optimale beroepspraktijk. De
brochures bieden als het ware bouwstenen om beleid te maken.
Bestellen
Een kwestie van evenwicht. Kwaliteitsmanagement in een vraaggestuurde
omgeving is geschreven door Ben Stoelinga en kost ¤ 15,50. ISBN
90-5957-016-2 en E 923. De publicatie is verkrijgbaar via de
boekhandel of te bestellen bij NIZW Uitgeverij, Postbus 19152, 3501 DD
Utrecht, telefoon (030) 230 66 07, fax (030) 230 64 91, e-mail
bestel@nizw.nl.
Contact
Afdeling Verkoop, e-mail: bestel@nizw.nl
Laatste update: 6 januari 2003