Nederlands Instituut voor Zorg en Welzijn

Persberichten :

Nieuwe publicatie Een kwestie van evenwicht

Kwaliteitsmanagement in zorg en welzijn

3 januari 2003

Bij het NIZW is de publicatie Een kwestie van evenwicht verschenen voor managers in de zorg en welzijnssector die het kwaliteitsbeleid in hun organisatie willen verbeteren. Het boek biedt de manager inzicht in kwaliteitsmanagement en geeft concrete handreikingen en instrumenten. De auteur laat zien dat succesvol kwaliteitsmanagement een ware evenwichtskunst is. De motieven van betrokkenen, het plannen en vastleggen van kwaliteit, de verschillende soorten resultaat-metingen, zijn allemaal aandachtspunten waarbij het zoeken is naar de juiste balans.

Het taalgebruik van de manager in de zorg- en welzijnssector wordt bijna dagelijks uitgebreid. De nieuwste woorden zijn vraagsturing, resultaatgericht werken, benchmarking en ketenkwaliteit. En wie vandaag de dag met zijn organisatie niet aan het kantelen is, lijkt hopeloos achter te lopen. Dit alles zet het management in zorg en welzijn voor de moeilijke taak om in de dynamiek van de sector het hoofd koel te houden en de juiste keuzes te maken. Hoe kunnen de vaak tegenstrijdige belangen verenigd worden en welke modellen en strategieën zijn daarbij nodig? INK-model of HKZ-certificering? Vraaggestuurd of resultaatgericht werken? Met andere woorden: hoe kan het management een evenwichtig kwaliteitsbeleid voeren.

Inhoud
Een kwestie van evenwicht begint met een hoofdstuk over het doel van kwaliteitsmanagement, wat wil men er eigenlijk mee bereiken? Hier wordt de evenwichtskunst toegelicht. In het tweede hoofdstuk beschrijft de auteur de huidige stand van zaken van het kwaliteitsmanagement in de zorg- en welzijnssector. De conclusie is dat in de praktijk meer aandacht moet worden besteed aan de motieven van cliënt en medewerker en aan het primaire proces en dat vooral geen nieuwe modellen en systemen moeten worden ontwikkeld.

In het derde hoofdstuk zet de auteur uiteen wat de vijf bouwstenen zijn die samen het fundament vormen voor een evenwichtig kwaliteitsmanagement. Het gaat in dit hoofdstuk met name om bouwstenen en niet om bouwvoorschriften; zo blijft er voldoende ruimte over om het kwaliteitsmanagement naar eigen inzicht in te vullen.

In het laatste hoofdstuk staat de uitvoering van grootschalige en ingrijpende veranderingen centraal. Hiervoor is cultuur het sleutelwoord. De organisatiecultuur wordt met hulp van een cyclisch stappenplan onder de loep genomen en aangepast. Voor dit type ingrijpende veranderingsprocessen is een andere stijl van aansturen nodig: inspirerend leiderschap en loslaten in plaats van management en regelgeving.

Serie Bouwstenen voor beleid
Een kwestie van evenwicht is de vierde publicatie in de serie Bouwstenen voor beleid. De serie is bedoeld voor beleidsverantwoordelijke medewerkers, zoals directeuren, stafmedewerkers, hoofden van P&O en ondernemingsraden uit alle werkvelden. Publicaties in deze serie dragen bij tot verbetering van de organisatorische condities voor de optimale beroepspraktijk. De brochures bieden als het ware bouwstenen om beleid te maken.

Bestellen
Een kwestie van evenwicht. Kwaliteitsmanagement in een vraaggestuurde omgeving is geschreven door Ben Stoelinga en kost ¤ 15,50. ISBN 90-5957-016-2 en E 923. De publicatie is verkrijgbaar via de boekhandel of te bestellen bij NIZW Uitgeverij, Postbus 19152, 3501 DD Utrecht, telefoon (030) 230 66 07, fax (030) 230 64 91, e-mail bestel@nizw.nl.

Contact
Afdeling Verkoop, e-mail: bestel@nizw.nl

Laatste update: 6 januari 2003