Koninklijke Nederlandse Toeristenbond ANWB

Geen dip in voorjaar- en zomervakantie

Den Haag, 6 januari 2003

Nederlanders zullen in het voorjaar en de zomer van 2003 in totaal ongeveer 21,5 miljoen korte en lange vakanties houden; dit aantal is vergelijkbaar met vorig jaar. De ANWB verwacht dat Nederlanders zich niet door de economische vooruitzichten laten afschrikken. Ongeveer 80% van de bevolking houdt één of meer vakanties per jaar.

Lagere bestedingsmogelijkheden en de minder stabiele situatie in de wereld zal wel leiden tot een afwachtender houding van de toerist, tot kortere vakanties en meer vakanties in eigen land. De belangstelling voor kampeer- of bungalowvakanties en voor autovakanties zal groeien en goedkopere zonbestemmingen (als Kroatië en Turkije) zullen profiteren van de situatie. Binnen het segment verre reizen voorziet de ANWB een groeiende populariteit van Thailand, China en Zuid Afrika.

Het merendeel van de binnenlandse vakanties valt in de categorie 'korter dan vijf dagen' (80%). Van de langere vakanties voert bijna 60% naar het buitenland. Bijna 80% hiervan speelt zich binnen Europa af; het aandeel van Europa zal in 2003 vermoedelijk nog iets groter worden. Vakantieland nummer één - Frankrijk - zal dit jaar van z'n ruime voorsprong op Duitsland (800.000 vakanties méér in 2002) weinig prijsgeven. Turkije zal als vliegbestemming opnieuw terrein winnen op Spanje en z'n eerder op Griekenland veroverde tweede plaats versterken. De toerist waardeert de prijs-kwaliteitverhouding van het Turkse product bijzonder. Voor het 'all inclusive' concept bestaat een groeiende belangstelling.

Kampeerders boeken steeds vroeger in het jaar. Georganiseerde kampeervakanties, waarbij de tent of de caravan al klaar staat, worden populairder. De gehuurde stacaravan lijkt een groeiend deel van de vraag te gaan invullen. Ook de camper - zowel in eigendom als gehuurd - mag zich in extra belangstelling verheugen. Rustige, vooral op natuurbeleving gerichte campings met een beperkt doch kwalitatief goed voorzieningenniveau zijn vooral bij ouderen in trek. Daartegenover doet een ander segment extra z'n best om met nog meer voorzieningen zoveel mogelijk vertier te bieden; deze campings richten zich vooral op gezinnen met kinderen. De ANWB verwacht niet, dat het aandeel van de kampeervakanties (ca. 19% in 2002) zal terugkomen op het niveau van 10 jaar geleden (27%). Een tweede korte kampeervakantie wordt steeds meer vervangen door een stedentrip.

De prijsvoering van low-budget vliegmaatschappijen brengt korte Europese stedentrips voor steeds meer Nederlanders binnen bereik.

Bij driekwart van de vakanties wordt met de auto gereisd. Als de toerist door de omstandigheden inderdaad vaker voor Europa kiest, zal dit aandeel nog licht stijgen.

Femke Wouters
ANWB Persdienst
070-3146239