Gemeente Best

06-01-2003
Ruimere openingstijden Burgerzaken


Met ingang van 1 januari zijn de openingstijden bij de afdeling Burgerzaken verruimd. De inwoners van de gemeente Best kunnen voortaan ook op woensdagmiddag van 14.00 tot 17.00 uur bij de afdeling Burgerzaken terecht. De verruiming van de openingstijden geldt alleen voor deze afdeling! Voor alle andere afdelingen blijven de openingstijden ongewijzigd: maandag tot en met vrijdag van 08.30 tot 12.30 uur en op dinsdag ook van 14.00 tot 18.00 uur (Sociale Zaken en loket Huursubsidie tot 16.00 uur).

Met deze maatregel wil de gemeente de dienstverlening verbeteren. Gedurende het afgelopen jaar waren er lange wachttijden bij de afdeling Burgerzaken. De reden hiervan is onder meer een wijziging in de Paspoortwetgeving. Om de identiteit van een kind te kunnen vaststellen, moet het kind aanwezig zijn bij de aanvraag om het te laten bijschrijven in het paspoort van één van de ouders. Voorheen was dat niet nodig. De procedure vereist verder dat van ieder bij te schrijven kind een pasfoto wordt overgelegd en bovendien is schriftelijke toestemming van de andere ouder en het legitimatiebewijs van deze ouder vereist. Kortom: meer werk, dat aanmerkelijk meer tijd vereist dan vroeger bij soortgelijke aanvragen. De openstelling op woensdagmiddag geeft met name inwoners mét kinderen meer en beter gelegenheid om documenten zoals paspoorten aan te vragen.