Ingezonden persbericht

Schiphol voorzichtig met voorspellingen voor 2003

Persbericht / Press Release
Schiphol,
6 januari 2003

Amsterdam Airport Schiphol heeft vorig jaar een recordaantal van 40,7 miljoen passagiers verwerkt, 3% meer dan in 2001 (39,5 miljoen). Het vervoer van luchtvracht steeg met 5% tot ruim 1.240.000 ton, eveneens een record. Het aantal vliegtuigbewegingen in het handelsverkeer nam daarentegen met 3,5% af tot 401.400 (2001: 416.462).

Deze cijfers maakte president-directeur Gerlach Cerfontaine van Schiphol Group vandaag bekend tijdens de nieuwjaarsbijeenkomst voor Schiphols zakelijke relaties. Voor 2003 houdt de luchthaven een slag om de arm, niet alleen vanwege het feit dat veel luchtvaartmaatschappijen het moeilijk hebben als gevolg van de aanslagen in de VS van 11 september 2001 en de huidige economische recessie, maar ook vanwege de spanning rond Irak en de niet erg goede verwachtingen over de ontwikkeling van de Nederlandse eco-nomie. Hierdoor is de groei van de luchtvaart, zowel wereldwijd als via Schiphol, momenteel tamelijk onzeker en onvoorspelbaar, aldus de heer Cerfontaine. Op dit moment gaat Schiphol voor 2003 uit van een groei van het aantal passagiers naar ca. 42 miljoen en van de hoeveelheid luchtvracht naar bijna 1,3 miljoen ton. Het aantal vliegtuigbewegingen in het handelsverkeer zal in 2003 naar verwachting op hetzelfde niveau uitkomen als in 2001: 416.500.

Opnieuw forse investeringen
Schiphol Group zal dit jaar opnieuw fors investeren in verdere uitbreiding en verbetering van de voorzieningen op Amsterdam Airport Schiphol: ca. 470 miljoen euro. Belangrijke projecten zijn de al gestarte uitbreiding en renovatie van Lounge 1, de aanleg van de K-pier, de uitbreiding van Terminal West, verdere investeringen in bagagevoorzieningen en de aanleg van een taxiroute om de Zwanenburgbaan heen naar de nieuwe Polderbaan.

Zorgen over bereikbaarheid
President-directeur Cerfontaine sprak tijdens de nieuwjaarsbijeenkomst zijn zorgen uit over de landzijdige bereikbaarheid van Schiphol en over de ontwikkeling van de Randstad als Europese economische regio. Hij pleitte er onder meer voor de opbrengst van de geplande beursgang van Schiphol Group te gebruiken voor het verbeteren van de bereikbaarheid van de Schipholregio.


001-2003/rw