Gemeente Alkmaar


Kadastrale informatie op het Stadskantoor

Alkmaar, 6 januari 2003

Per 1 januari 2003 kan iedere Alkmaarder op het Stadskantoor terecht voor actuele, kadastrale informatie. Gemeente Alkmaar heeft, net als veel gemeenten inmiddels, vanaf het nieuwe jaar een rechtstreekse aansluiting op de Kadaster-on-line, een digitale database waarin alle gegevens staan van 6 miljoen percelen en 3,5 miljoen rechthebbenden. Bij wet is geregeld dat de gegevens van het Kadaster openbaar zijn. Nu de gemeente rechtstreeks toegang heeft tot de databanken van het Kadaster, is het nog makkelijker aan de gewenste informatie te komen.

Bij de balie Bouwen & Wonen op het Stadskantoor is de volgende informatie op te vragen:

- informatie over de eigendomssituatie van een onroerend goed.
- Uittreksel kadastrale kaart (weergave ligging kadastrale percelen).
- Informatie over hypotheken en beslagen op eigendom.
- Informatie over bijzondere beperkingen op het eigendom (bijvoorbeeld of het pand onder de Monumentenwet valt).
De kosten per product bedragen bij aanvang ¤ 5,45.

Naast kadastrale informatie heeft gemeente Alkmaar ook informatie over bijvoorbeeld bestemmingsplannen, vergunningen of subsidies. Zo hoeven bewoners niet én naar het Stadskantoor én naar het Kadaster voor informatie over bouwen maar is alles onder één dak te verkrijgen.