Gemeente Amsterdam

Recordoverslag Zeehavens Amsterdam

6 januari 2003 - Lisa Neves Gonçalves en Hans Bosma (Gemeentelijk Havenbedrijf Amsterdam)

Zeehavens Amsterdam hebben in 2002 een recordoverslag bereikt van naar schatting 70 miljoen ton goederen. Door een groei van 2,4 procent zijn de vier havens aan het Noordzeekanaal opgeklommen naar de vierde plaats in Noord-West-Europa, een plek die daarvoor Le Havre toekwam.

Belangrijkste stijger met 9 procent - is de groep olieproducten. De wereldhandel beleeft goede tijden door grote vraag in Europa en de Verenigde Staten en de onzekere situatie in het Midden-Oosten. Door uitbreiding van opslag- en mengcapaciteit is Amsterdam aantrekkelijker geworden en kon totaal 14,4 miljoen ton worden overgeslagen.

Groei vond ook plaats in de categorieën veevoeder (1 %), ertsen en schroot (4 %) en meststoffen (64 %). De grootste overslagcategorie kolen daalde met 3 procent door economische ontwikkelingen en toenemende concurrentie.

Na Hamburg zijn Zeehavens Amsterdam de snelst groeiende havens in Noord-West-Europa, het marktaandeel is opgelopen naar 8 procent. Alleen Rotterdam, Antwerpen en Hamburg hebben meer overslag. Op de wereldranglijst staan Zeehavens Amsterdam op de zeventiende plaats.

De betekenis van Zeehavens Amsterdam voor de nationale economie groeit. De waarde van de totale toegevoegde waarde steeg in vijf jaar met 33 procent, van 3,8 miljard euro naar 5,02 miljard euro. Dat is ruim 6 procent per jaar.

Dit resulteerde in een groei van 15 procent voor de directe en indirecte werkgelegenheid: van 60.500 naar 69.700 banen in vijf jaar.

Opvallende trend is dat met minder zeeschepen (een daling met 780 naar 8849) meer lading aan land wordt gebracht. De schepen worden derhalve steeds groter en hebben een hogere beladingsgraad.

In 2003 wordt gewerkt aan de versterking van de internationele logistieke functie. Met de luchthaven Schiphol komt de ontwikkeling van logistieke dienstverlening op het Atlaspark op gang, bij de nieuwe Afrikahaven. Deze groei in overslag is nodig om Amsterdam zijn concurrentiepositie te laten behouden, vooral voor de in het Noordzeekanaalgebied gevestigde industrie, die sterk afhankelijk is van aan- en afvoer over zee.

Zowel de wethouder Zeehavens, Mark van der Horst, als de directeur Gemeentelijk Havenbedrijf Amsterdam, Hans Gerson, zijn tevreden over de groei in 2002. "Met dit groeicijfer is de Zeehavens Amsterdam de op een na snelst groeiende haven in de Le Havre-Hamburg Range en heeft op basis hiervan Le Havre verdrongen van de vierde plaats", aldus Van der Horst.

Directeur Hans Gerson van het Gemeentelijk Havenbedrijf Amsterdam: ´We kunnen over de hele linie tevreden zijn. Rotterdam en Antwerpen hebben na een mindere periode de weg omhoog weer te pakken. Zeehavens Amsterdam hebben zo´n teruggang gelukkig nooit gehad en zijn in staat gebleken na de zeer sterke groei van voorgaande jaren de opwaartse lijn vast te houden.

Interessant is de aard van de groei. Verschillende havens danken die aan de containeroverslag, die bij ons nog tamelijk bescheiden is. Containers hebben echt de toekomst, in 2002 zijn er over de hele wereld 15 procent meer verscheept. Nu de zeer grote Japanse rederij en internationale dienstverlener NYK de baas is geworden van de revolutionaire Ceres Paragon terminal verwacht ik in de loop van dit jaar een gezonde start van de containeroverslag in Amsterdam.

Tezamen met de sterke positie van Amsterdam op de andere markten voorspel ik ook voor 2003 een flinke groei, zelfs bij de huidige ramingen voor een zwakke economische ontwikkeling, aldus Gerson.

Grootste groeiers & dalers 2001 - 2002 (in miljoen ton)

Groeiers

Overslag

In %

Dalers

Overslag

In %

Olieproducten

14,37


+ 9
Kolen

18,63


- 3
Agribulk (veevoeder)

11,07


+ 1

Ro/ro/Auto´s

0,59


- 19
Meststoffen


1,42



+ 64
Ruwe olie

0,22


- 34
Ertsen/schroot

9,02


+ 4
Mijlpalen in 2002


* In het kader van het structuurplan heeft het college besloten dat het Coen- en Vlothavengebied zijn havenbestemming zal behouden en de bedrijven niet hoeven te wijken voor woningbouw. Het Havenbedrijf zal met de gevestigde bedrijven (Cargill, Amfert, Eggerding, Igma) aan intensivering en uitbreiding werken.


* Bovengemiddelde gronduitgifte van ruim 30 hectare. Na multinationals als Hitachi, Starbucks en Ceres lag in 2002 het accent op regionale bedrijven als het van Zeeburgereiland afkomstige Voorbij Beton (11 ha), bouwgrondstof-bedrijven (6 ha) en de uitbreiding van Oiltanking (7 ha).


* Opening tweede All Weather Terminal van Waterland Terminal b.v.. Voorbeeld van innovatie die nieuwe ladingstromen tot gevolg heeft.

Verwachtingen 2003


* Verdere uitbreiding bij Oiltanking en nieuwe ontwikkelingen bij Euroterminal.


* Licht herstel kolenoverslag door economie en marktontwikkelingen. Op langere termijn zal naar verwachting de Rietlanden uitbreiden op het voormalige Ford-terrein.

* Risicodragende investering van Havenbedrijf bij ontwikkeling met Schiphol van logistieke dienstverlening in Atlaspark.
* Samenwerking met regionaal overslagcentrum (binnenvaart, trein, weg) in Coevorden.

© Gemeente Amsterdam