SCHUITEMA NV

Persbericht

Marktaandeel C1000 supermarkten in 2002 aanzienlijk gestegen

Amersfoort, 6 januari 2003

Schuitema, de organisatie achter C1000, heeft vandaag bekend gemaakt dat de C1000 supermarkten wederom een succesvol jaar hebben afgesloten.

De C1000 detailhandelsomzet is met 24 % gestegen van Euro 2,81 miljard in 2001 naar Euro 3,49 miljard in 2002. De gemiddelde weekomzet steeg van Euro 134.000 in 2001 naar Euro 143.000 in 2002 en de detailhandelsomzet per vierkanten meter (verkoopoppervlakte) steeg van Euro 160 per vierkanten meter in 2001 naar Euro 175 per vierkanten meter in 2002.

Het C1000 marktaandeel is, op jaarbasis, gestegen naar 14,6 % (12,4 % in 2001). De autonome groei bedroeg ruim 7,3 % en daarmee is de marktgroei van 5,6 % (bron ACNielsen) ruimschoots overtroffen.

Het aantal C1000 supermarkten is gestegen van 444 in 2001 naar 476 in 2002. Hiervan zijn er inmiddels 196 ingevuld conform het succesvolle derde generatie concept (142 supermarkten in 2001).

Commentaar directievoorzitter drs. J.G.B. Brouwer: De C1000 supermarkten hebben in 2002 een fantastisch resultaat laten zien ondanks dat er sprake is van een verslechterd economisch klimaat en toenemende concurrentie. Zoals o.a. blijkt uit de autonome groei beschikken we over een ijzersterk gepositioneerde C1000 formule die lage prijzen en goede kwaliteit heeft weten te combineren. We hebben er dan ook alle vertrouwen in dat we deze groei ook in 2003 weten te continueren.

Van de in het jaar 2000 overgenomen A&P groep werden reeds in 2001 61 supermarkten omgebouwd naar de succesvolle C1000 formule en de overige supermarkten werden in het eerste halfjaar van 2002 omgebouwd. De omgebouwde supermarkten hebben gemiddeld een omzetplus gerealiseerd van 20%.

In 2002 werden door Schuitema 13 nieuwe C1000 vestigingspunten geopend en 51 C1000 supermarkten vergroot. De gemiddelde verkoopvloeroppervlakte van de C1000 supermarkt is gestegen van 789 vierkanten meter in 2001 naar 828 vierkanten meter in 2002.

De totaalomzet van de bij Schuitema aangesloten supermarkten is met 4,6 % gestegen van Euro 3,50 miljard in 2001 naar Euro 3,66 miljard in 2002. Het aantal supermarkten is gedaald van 515 in 2001 naar 487 in 2002. Deze afname is met name veroorzaakt door de afstoting van kleine of onrendabele supermarkten die niet pasten in de C1000 formule. Het marktaandeel, op jaarbasis, is onveranderd gebleven op 15,1 %.

De resultaten van Schuitema n.v. zullen woensdag 29 januari nabeurs bekend worden gemaakt.

Voor nadere informatie:

Schuitema n.v. Dhr. K.J. van den Hoven Tel. 033-4 53 33 33 GSM 06-53 252 104 Karel-jan.vandenhoven@schuitema.nl www. Schuitema.nl

Schuitema NV

06 jan 03 08:14