Horecava 2003
6 jan 2003
VERS CHIPSCONCEPT CHIPPERY WINT HORECAVA INNOVATION AWARD
De Chippery, een totaalconcept rond vers bereide chips, wint de
Horecava Innovation Award 2003. Beleving, versheid en variatie staan
centraal bij de Chippery, die als zelfstandige horeca- of
cateringlocatie kan fungeren. Onder het oog van de klanten veranderen
aardappelen in dampende verse chips. Wessels Horeca Ondernemingen uit
Naarden werd met dit concept uit 80 andere inzendingen gekozen als
winnaar. Directeur Wessel Wessels ontving de award bij de opening van
de Horecava 2003 uit handen van topchef Robert Kranenborg,
mede-eigenaar van restaurant Vossius in Amsterdam. Alle genomineerde
producten zijn te zien op de Horecava, die nog wordt gehouden tot en
met donderdag 9 januari 2003 in Amsterdam RAI.
Categoriewinnaars De Horecava Innovation Award kent naast een overall
winnaar ook onderscheidingen voor de beste inzendingen in drie
verschillende categorieën. De Chippery scoort vanzelfsprekend het
beste in de categorie Food & Beverage. In de categorie Equipment gaat
de hoogste eer naar een toegangscontrole systeem van Secure Acces Road
in Puttershoek. Het interactieve horecaspel Zoezaa, van Zeelandnet
(Kamperland/Breda) wint in de categorie Interior & Design. De
organisatie van de beurs wil met de prijs het innovatieve karakter van
de beurs onderstrepen en tevens fabrikanten en leveranciers stimuleren
horeca en catering te blijven voorzien van innovatieve producten. De
aan de wedstrijd gekoppelde awards zijn vervaardigd door
glaskunstenaar Vincent van Ginneke en stellen de drie-eenheid eten,
drinken en slapen voor.
Het jury-oordeel De jury beloont met de Horecava Innovation Award 2003
een voorbeeld van durf, creativiteit en innovatief vermogen. Het
Chippery-concept is goed doordacht en speelt in op enkele belangrijke
trends in horeca en catering: de hang naar beleving, de vraag naar
versbereide producten en de keuzemogelijkheid voor de consument. De
Chippery is een fun & fresh snackconcept waarbij ongeschilde
aardappelen in een vrolijke kraam à la minute worden verwerkt tot
verse chips, onder toeziend oog van het publiek. De apparatuur snijdt
de aardappelen in schijfjes en bakt ze in drie minuten tot chips. De
klant heeft vervolgens de keuze uit 14 kruidenmelanges die de chips op
de gewenste smaak brengen. Het in Canada ontwikkelde concept bevat ook
een aantal dipsauzen. De Chippery leent zich voor attractieparken,
uitgaanscentra, partycatering, stadions of als zelfstandige unit in
(overdekte) horeca- of winkelcentra. Het concept is ontwikkeld in
Canada en wordt in Nederland op de markt gebracht door Wessels Horeca
Ondernemingen in Naarden.
De categorie-award Equipment komt terecht bij Secure Acces Road. Het
bedrijf in Puttershoek brengt een toegangscontrolesysteem op de markt
voor discotheken, uitgaanscentra, casinos, congresbedrijven etc. Het
registreert en controleert binnenkomende gasten op basis van
biometrie. Dat betekent dat meetbare eigenschappen van mensen (stand
ogen/jukbeen, vingerafdrukken) worden opgeslagen in een computer.
Gasten bezitten een smartcard met gegevens, die het apparaat checkt.
De computer bevat een zwarte lijst van ongewenste gasten. Het systeem
zorgt voor een vlotte, zeer betrouwbare controle van bezoekers en
draagt zo bij aan het streven naar veiliger en prettiger uitgaan.
Belangrijk voor discotheken, uitgaanscentra, casinos, enz.
Het interactieve horecaspel ZoeZaa van Zeelandnet bv is goed voor de
categorie-award Interior & Design. Het behendigheids-, kennis- en
amusementsspel kan in diverse horecabedrijven tegelijk gespeeld
worden, via internet. De vragen komen uit een centrale studio naar de
aangesloten bedrijven, waar ze op een scherm worden getoond. De
spelers geven antwoord met behulp van een eenvoudig knoppensysteem en
zien de resultaten direct terug op het scherm. ZoeZaa biedt
ondernemers een kant en klaar instrument om voor meer beleving te
zorgen en is toepasbaar in bijvoorbeeld cafés, zaalbedrijven,
partycentra, hotelbars, congrescentra enz.
De inzendingen Over de kwaliteit van de inzendingen is de jury
wisselend tevreden. Bij Equipment viel de hoge kwaliteit op, reden om
niet drie maar vier inzendingen te nomineren. Veel aangemelde
producten richten zich op het efficiënter maken van het werk en op
kwaliteitsverbering van het eindproduct. In de categorie Food &
Beverage ziet de jury nog steeds veel producten verschijnen die
nauwelijks toegevoegde waarde kennen. Veel van dit soort producten
verdwijnt ook weer snel van de markt. Bij Interior & Design was de
kwaliteit redelijk goed, maar bleef het aantal uitschieters beperkt.
Over de hele linie is de jury gecharmeerd van fabrikanten en
leveranciers die conceptmatig denken. Het zoeken naar
totaaloplossingen voor ondernemers en hun medewerkers wordt zeer op
prijs gesteld en dat vertaalt zich naar de nominaties, die zonder
uitzondering boven het niveau van een enkel product uitstijgen.
Amsterdam, 6 januari 2003