Amsterdam RAI

Horecava 2003
6 jan 2003

VERS CHIPSCONCEPT CHIPPERY WINT HORECAVA INNOVATION AWARD

De Chippery, een totaalconcept rond vers bereide chips, wint de Horecava Innovation Award 2003. Beleving, versheid en variatie staan centraal bij de Chippery, die als zelfstandige horeca- of cateringlocatie kan fungeren. Onder het oog van de klanten veranderen aardappelen in dampende verse chips. Wessels Horeca Ondernemingen uit Naarden werd met dit concept uit 80 andere inzendingen gekozen als winnaar. Directeur Wessel Wessels ontving de award bij de opening van de Horecava 2003 uit handen van topchef Robert Kranenborg, mede-eigenaar van restaurant Vossius in Amsterdam. Alle genomineerde producten zijn te zien op de Horecava, die nog wordt gehouden tot en met donderdag 9 januari 2003 in Amsterdam RAI.

Categoriewinnaars De Horecava Innovation Award kent naast een overall winnaar ook onderscheidingen voor de beste inzendingen in drie verschillende categorieën. De Chippery scoort vanzelfsprekend het beste in de categorie Food & Beverage. In de categorie Equipment gaat de hoogste eer naar een toegangscontrole systeem van Secure Acces Road in Puttershoek. Het interactieve horecaspel Zoezaa, van Zeelandnet (Kamperland/Breda) wint in de categorie Interior & Design. De organisatie van de beurs wil met de prijs het innovatieve karakter van de beurs onderstrepen en tevens fabrikanten en leveranciers stimuleren horeca en catering te blijven voorzien van innovatieve producten. De aan de wedstrijd gekoppelde awards zijn vervaardigd door glaskunstenaar Vincent van Ginneke en stellen de drie-eenheid eten, drinken en slapen voor.

Het jury-oordeel De jury beloont met de Horecava Innovation Award 2003 een voorbeeld van durf, creativiteit en innovatief vermogen. Het Chippery-concept is goed doordacht en speelt in op enkele belangrijke trends in horeca en catering: de hang naar beleving, de vraag naar versbereide producten en de keuzemogelijkheid voor de consument. De Chippery is een fun & fresh snackconcept waarbij ongeschilde aardappelen in een vrolijke kraam à la minute worden verwerkt tot verse chips, onder toeziend oog van het publiek. De apparatuur snijdt de aardappelen in schijfjes en bakt ze in drie minuten tot chips. De klant heeft vervolgens de keuze uit 14 kruidenmelanges die de chips op de gewenste smaak brengen. Het in Canada ontwikkelde concept bevat ook een aantal dipsauzen. De Chippery leent zich voor attractieparken, uitgaanscentra, partycatering, stadions of als zelfstandige unit in (overdekte) horeca- of winkelcentra. Het concept is ontwikkeld in Canada en wordt in Nederland op de markt gebracht door Wessels Horeca Ondernemingen in Naarden.

De categorie-award Equipment komt terecht bij Secure Acces Road. Het bedrijf in Puttershoek brengt een toegangscontrolesysteem op de markt voor discotheken, uitgaanscentra, casinos, congresbedrijven etc. Het registreert en controleert binnenkomende gasten op basis van biometrie. Dat betekent dat meetbare eigenschappen van mensen (stand ogen/jukbeen, vingerafdrukken) worden opgeslagen in een computer. Gasten bezitten een smartcard met gegevens, die het apparaat checkt. De computer bevat een zwarte lijst van ongewenste gasten. Het systeem zorgt voor een vlotte, zeer betrouwbare controle van bezoekers en draagt zo bij aan het streven naar veiliger en prettiger uitgaan. Belangrijk voor discotheken, uitgaanscentra, casinos, enz.

Het interactieve horecaspel ZoeZaa van Zeelandnet bv is goed voor de categorie-award Interior & Design. Het behendigheids-, kennis- en amusementsspel kan in diverse horecabedrijven tegelijk gespeeld worden, via internet. De vragen komen uit een centrale studio naar de aangesloten bedrijven, waar ze op een scherm worden getoond. De spelers geven antwoord met behulp van een eenvoudig knoppensysteem en zien de resultaten direct terug op het scherm. ZoeZaa biedt ondernemers een kant en klaar instrument om voor meer beleving te zorgen en is toepasbaar in bijvoorbeeld cafés, zaalbedrijven, partycentra, hotelbars, congrescentra enz.

De inzendingen Over de kwaliteit van de inzendingen is de jury wisselend tevreden. Bij Equipment viel de hoge kwaliteit op, reden om niet drie maar vier inzendingen te nomineren. Veel aangemelde producten richten zich op het efficiënter maken van het werk en op kwaliteitsverbering van het eindproduct. In de categorie Food & Beverage ziet de jury nog steeds veel producten verschijnen die nauwelijks toegevoegde waarde kennen. Veel van dit soort producten verdwijnt ook weer snel van de markt. Bij Interior & Design was de kwaliteit redelijk goed, maar bleef het aantal uitschieters beperkt. Over de hele linie is de jury gecharmeerd van fabrikanten en leveranciers die conceptmatig denken. Het zoeken naar totaaloplossingen voor ondernemers en hun medewerkers wordt zeer op prijs gesteld en dat vertaalt zich naar de nominaties, die zonder uitzondering boven het niveau van een enkel product uitstijgen.

Amsterdam, 6 januari 2003