Digitale Gemeente Houten

Nieuwjaarstoespraak burgemeester C. Lamers

maandag 6 januari 2003 - Bron: Gemeente Houten

Dames en heren,

Welkom in de raadzaal van het gemeentehuis!
Namens de gemeenteraad en namens het college van B&W wens ik u en de uwen een gelukkig, gezond en gezegend nieuwjaar toe. Fijn dat u met zo velen naar onze nieuwjaarsbijeenkomst bent gekomen.

Een bijzonder welkom wil ik richten aan de nieuwe inwoners die zich het afgelopen jaar in Houten hebben gevestigd en waarvan wij een deel speciaal voor vanavond hebben uitgenodigd. Hartelijk welkom in Houten en ik hoop dat u veel woonplezier in onze mooie gemeente zult beleven.

Net als vorig jaar hebben wij gekozen voor een nieuwjaarsbijeenkomst en niet voor een formele receptie. Dat betekent dat de collegeleden "vrij" rondlopen en dat u dus -als het goed is- niet in de rij hoeft te gaan staan om hen een goed nieuwjaar te wensen.

Dames en heren,
De groei van Houten gaat gestaag voort. Hebben wij deze zomer officieel onze 40.000e inwoner mogen verwelkomen, per 1-1-2003 telt Houten al 41.260 inwoners.

Dat hebben we te danken aan het groot aantal opleveringen dat eind 2002 heeft plaatsgevonden: 1.336 opleveringen om precies te zijn, waarvan 1.278 in het Vinex-gebied en 58 in de bestaande kernen. Daarmee is 2002 ons topjaar.

De planning voor 2003 gaat op dit moment uit van plm. 750 opleveringen. In 2004 springt het aantal weer omhoog naar zo'n 1.000 woningen. De productie is nog steeds op tempo en daarmee voldoet Houten aan de afspraak om voor 1 januari 2005 minimaal 6.000 woningen te hebben gerealiseerd.

Dames en heren,
Wij hebben een verkiezingsjaar achter de rug. De verleiding is groot om over de landelijke politieke situatie te spreken, maar ik zal mij beperken tot de lokale verkiezingen.

Vorig jaar heb ik opgeroepen om de bestuurlijke periode die achter ons lag, nu definitief af te sluiten en de blik op de toekomst te richten. Ik constateer tot mijn genoegen dat er in Houten goede verkiezingen zijn geweest, waarbij de politieke partijen op waardige wijze met elkaar het debat zijn aangegaan. De discussies in Houten gaan weer over de inhoud van het beleid, gaan over de kwaliteit van het Houten dat we samen aan het bouwen en gaan weer over de voorzieningen die wij onze burgers willen bieden. En zo hoort het.

Daarnaast heeft het dualisme zijn intrede gedaan. Op het technisch-bestuurlijke vlak hebben wij in Houten al veel zaken opgepakt en gerealiseerd; het komt nu aan op de nieuwe bestuurscultuur die met het dualisme wordt beoogd. Andere verhoudingen tussen raad en college realiseer je niet zomaar in een paar maanden, daar moeten we naar toe groeien. De eerste stapjes zijn gezet en met de komst van de griffier in maart aanstaande kunnen dit misschien wat grotere stappen worden.

In de raad zijn die nieuwe stappen al enigszins merkbaar. Het oude
-misschien wel ouderwetse- onderscheid tussen coalitie en oppositie wordt steeds minder. Partijen die deelnemen in het college voelen zich bij stemmingen niet gebonden aan die coalitie en steunen regelmatig initiatieven van andere partijen. Dat is voor het college wennen, maar het hoort bij het dualisme. Maar het gaat ook andersom: niet-collegepartijen beoordelen voorstellen constructief en steunen deze als daar aanleiding voor is. Er wordt geen oppositie om de oppositie meer gevoerd en dat is een goede ontwikkeling.

Maar, het gaat niet primair om het spel in de raadzaal. We mogen niet vergeten dat de belangrijkste doelstelling van het dualisme is, de politiek weer dichter bij de burger te brengen. Nu hebben wij in Houten altijd redelijk veel belangstelling van de burger bij onze raads- en commissievergaderingen. Dat willen we ook zo proberen te houden. Maar, de burger interesseert het minder wie nu aan welke beslissing heeft meegedaan. Hij is er meer in geïnteresseerd dat er goede beslissingen worden genomen en dat hij zich daar ook nog een beetje in kan herkennen. Daarvoor is meer nodig dan een wat vrijer stemgedrag in de raadsvergadering. Daarvoor is nodig dat raadsleden "de boer" opgaan: het contact met de burger zoeken, opvangen wat er leeft en daar als volksvertegenwoordiger een goede vertaling aan geven in raad of commissie.

Vanuit het college wordt eveneens geprobeerd op een "open" wijze met onze bewoners te communiceren. De nieuwe opzet van het wijk- en buurtbeheer is daar een voorbeeld van, evenals de bezoeken aan de kleine kernen, onlangs begonnen in 't Goy.

Het betekent ook dat we op meerdere wijzen met de burger communiceren, afhankelijk van het onderwerp en van de doelgroep, kiezen we een andere methode. Effectieve communicatie met de inwoners, dat staat voorop.

Dames en heren,
Houten ontwikkelt zich tot een stevige gemeente. In vakjargon noemen we dat een middelgrote gemeente. Nu 40.000 inwoners, in 2006 meer dan 50.000 inwoners. Het is een feit dat Houten zich als gevolg van de achtereenvolgende groeitaken vooral met de eigen ontwikkeling heeft bezig gehouden en minder met de omgeving en de regio. Nu vervult Houten met die groei een belangrijke regionale taak op het gebied van woningbouw en van bedrijfsterreinontwikkeling. Je mag best stellen dat Houten op dit moment de meest loyale uitvoerder van regionaal beleid binnen het BRU is. Houten is dus een gemeente die nu al zijn regionale verantwoordelijkheid vorm geeft.

Zoals u weet zijn wij het afgelopen jaar gestart met de ontwikkeling van een strategische visie voor onze gemeente. Daaruit zal onder meer naar voren komen hoe Houten op een zelfbewuste wijze de toekomst in gaat. Zelfbewust als onderdeel van een grotere regio. Soms ontwikkelen en exploiteren wij zelf voorzieningen. En soms maken wij gebruik maken van voorzieningen die elders beschikbaar zijn, ik denk aan onderwijs of aan uitgaan. Maar dan is het wel van belang dat Houten op die regionale schaal ook de invloed uitoefent die bij die rol past. Op tal van posities zijn toch vaak de huidige en dus de oudere grote gemeenten vertegenwoordigd.

Houten is in staat om regionaal verantwoordelijkheid te dragen, maar krijgt en neemt daar nog te weinig de ruimte voor. En dat terwijl wij kwalitatief zeer capabele bestuurders hebben.
En als wij dan straks met meer dan 50.000 inwoners de derde of vierde gemeente van de regio vormen, als men pas op dát moment zich realiseert welke bijdrage Houten nog verder kan leveren, dan is het te laat. Ik pleit ervoor dat die ruimte er nu al komt. Raad en college moeten daar natuurlijk zelf de bereidheid en de inzet toe willen leveren, maar die is er nu al.
De Houtense politiek is zich die regionale verantwoordelijkheid in ieder geval bewust.

Dames en heren,
Ik constateerde zojuist al dat de discussies in Houten weer over de inhoud van het beleid gaan en over de kwaliteit van het Houten dat wij nu bouwen.
Inmiddels zijn diverse inhoudelijke discussies gestart die de komende maanden zullen worden afgerond. Discussies die de toekomst van Houten voor een belangrijk deel gaan bepalen.

Ik sta even stil bij de ontwikkeling van een strategische visie die inmiddels vergevorderd is. Nog deze maand zal het concept van deze toekomstvisie verschijnen. Een concept dat op moderne en interactieve wijze tot stand is gekomen. Er zijn interviews gehouden op markten, in parken en bij scholen. Er zijn gesprekken geweest bij verenigingen en kerken. Er zijn vragenlijsten verspreid. Er zijn bijeenkomsten geweest met raads- en commissieleden, met medewerkers van de gemeente. Samen met jongeren is een video gemaakt om ook hun wensen en ideeën te verzamelen.

Dat alles moet straks leiden tot een visie die breed gedragen wordt in Houten en die als spoorboekje gaat fungeren voor tal van zaken waar de gemeenteraad de komende jaren beslissingen over moet nemen. En het gaat dit keer in mindere mate over de fysieke groei van Houten. Centraal staat de wijze waarop wij verder invulling geven aan ons voorzieningenniveau: vijf van de zes thema's die de raad heeft uitgeselecteerd voor de discussie, gaan daarover.

Wij hebben zon toekomstvisie nodig, zowel voor het ontwikkelen van nieuw beleid, het realiseren van nieuwe voorzieningen, voor de afbouw van de stad, maar ook voor de komende heroverwegingsoperatie. Ja, enige relativering is hier op zijn plaats. Hoeveel kansen Houten ook heeft voor een aantrekkelijk woon- en werkklimaat, een zorgpunt is en blijft onze financiële positie. Het college probeert echter van deze bedreiging een kans te maken. Daarom is bewust niet gekozen voor een bezuinigingsoperatie, maar heel nadrukkelijk voor een heroverwegings- en bezuinigingsoperatie. De uitkomsten van de strategische visie en de benchmarcks die op dit moment onze inkomsten en uitgaven analyseren, moeten het ook mogelijk maken nieuw beleid te ontwikkelen of bestaand beleid te heroverwegen. De gemeenteraad maakt dit proces de komende maanden van nabij mee en tegen de zomer van 2003 moeten de eerste keuzes gaan plaatsvinden.

Terug naar de strategische visie.
Was het proces tot nu toe opgezet met moderne participatiemethoden; ook de gemeenteraad wil hier op moderne wijze een afsluiting aan geven. Zo zal begin februari het "slotdebat" met de gemeenteraad plaatsvinden. Ieder die op een of andere wijze heeft bijgedragen aan de strategische visie zal worden uitgenodigd om in een direct gesprek met de voltallige gemeenteraad te spreken over het concept dat dan op tafel ligt. Dit slotdebat vormt de voorbereiding op de officiële vaststelling in de gemeenteraad en is een van de nieuwe vormen in het kader van het dualisme die de raad wil ontwikkelen.

Ik wil uw bijzondere aandacht voor de jongerenvideo vragen. Via Chipolata hebben wij jongeren uitgenodigd mee te doen. Eerst is met hen over sterke en zwakke kanten van Houten gesproken en over de vraag of ze in Houten zouden willen blijven wonen. Vervolgens kreeg iedereen een camera mee met de opdracht om goede en slechte voorbeelden van uitgaansmogelijkheden en typische Houtense situatie te fotograferen. Aan de hand van die fotos hebben de jongeren gepraat en verteld wat ze ervan vinden. Deze verhalen zijn samen met locatiebeelden en straatinterviews opgenomen en kunt u zien op de video. Wat is nieuw? Nieuw is vooral dat de jongeren hun verhaal zélf vertellen. En ik kan u hun boodschap al melden: er is hier te weinig te doen en we worden niet serieus genomen.
Bij de strategische visie nemen we jongeren wel degelijk serieus! Vandaar deze speciale video, daarom vraag ik uw aandacht voor de video die u straks in de foyer kunt zien. Daarom nodigen wij hen ook uit voor de hooravond die de gemeenteraad binnenkort houdt. En daarom wil ik de jongeren die hebben meegedaan nu alvast bedanken voor hun inzet en hun bijdrage. Ik wil ze daarvoor straks een klein cadeautje geven. Bedankt en blijf meedoen!

Tot slot.
Ik heb in deze korte toespraak bewust geen opsomming willen geven van wat het gemeentebestuur het afgelopen jaar allemaal heeft gedaan en wat wij komend jaar van plan zijn te ondernemen. Ik heb bij drie thema's willen stilstaan, die er voor mij als burgemeester uitspringen.

Er staat nog zoveel meer in de planning. Houten is op dit moment een van de meest dynamische gemeenten in ons land met een veelzijdig takenpakket waar menig gemeentebestuurder jaloers op kan zijn. Het is mooi om in Houten te mogen werken!

Al dat werk en al die taken kunnen we alleen aan als er in Houten een zelfbewust en pro-actief gemeentebestuur is dat weet waar het naar toe wil en staat voor de zaak. En dat is er, zowel in de raad als in het college, en daar prijs ik mij gelukkig mee.
Een goed en leefbaar Houten met een hoogwaardige woonkwaliteit, waar het goed wonen, werken en recreëren is. Een dorp dat stad geworden is, maar de goede elementen van het dorpse behoudt met kleinschaligheid, herbergzaamheid, veiligheid en goede sfeer.

Kortom: Een gewone gemeente die wel héél buitengewoon is.

Een goed nieuwjaar toegewenst en bedankt voor uw aandacht!

Copyright © Stichting Digitale Gemeente Houten 1996 - 2003 Deze website is een particulier initiatief en wordt derhalve NIET beheerd door de overheid (gemeente Houten).