Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

E-mail als volwaardige, flexibele én efficiënte marketing tool

Resultaten e-mailmarketing bij 70% van bedrijven naar verwachting

Naarden (NL)/Overijse (B), 7 januari 2003. In oktober 2002 hebben marketing adviesbureaus Bookmark en LUON een onderzoek gedaan naar het (toekomstig) gebruik van e-mailmarketing bij Belgische en Nederlandse bedrijven. In Nederland werd dit onderzoek uitgevoerd tezamen met het MEC (Marketing Executive Center) en het PIM (Platform voor Innovatie Marketing). Ruim vijftig procent van de ondervraagde bedrijven gaven aan reeds actief te zijn met e-mailmarketing, de overige vijftig procent geeft aan binnen nu en een jaar de tool in te willen gaan zetten. Zeventig procent van de bedrijven is van mening is dat de resultaten van e-mailmarketing voldoen aan de verwachtingen. Het gebruik van eigen adressen is verreweg het meest populair, aankopen van externe lijsten wint echter wel terrein.

E-mailmarketing blijkt zowel in België als in Nederland een belangrijke rol te spelen - 76% van de bedrijven die actief zijn in e-mailmarketing, gaat met deze stelling akkoord. Verder is een meerderheid van de bedrijven tevreden over de inzet van de tool; het resultaat voldoet in 70% van de gevallen aan de verwachten.

Uit de studie blijkt dat 50% van de ondervraagde bedrijven aan één of andere vorm van e-mailmarketing doet. Van de bedrijven die niet aan e-mailmarketing doen, beweert 50% binnen een jaar een of andere vorm van e-mailmarketing te zullen ontwikkelen. Bij vier van de tien reeds actieve bedrijven gaat e-mailmarketing ten koste van traditionele direct marketing.

Gebruik adreslijsten

Negen van de tien bedrijven gebruiken eigen adreslijsten. Het vergroten en uitbouwen van de bestaande e-mailmarketing database is op dit ogenblik een topprioriteit en zal dat ook nog wel een tijdje blijven. Een tweede prioriteit is het op een meer gesegmenteerde/gerichte manier e-mailen. Ongeveer een kwart van de bedrijven maakt reeds gebruik van gehuurde adressen, andere bedrijven verwachten dit het komende jaar ook te zullen gaan toepassen.

Het meest gebruikte middel is de eigen e-mail nieuwsbrief naar eigen adressen. Volgens de respondenten scoort deze vorm het hoogst op traffic building, lead generation, sales generation, relationship marketing én branding.

CRM en e-mailmarketing

De link tussen e-mailmarketing en CRM wordt maar zelden gemaakt. Van alle bedrijven die aan e-mailmarketing doen én een CRM-systeem hebben, integreert slechts dertig procent systematisch de resultaten van hun e-mailmarketingcampagnes in het systeem. Ongeveer evenveel bedrijven beweren dat er nooit gegevens van e-mailmarketingcampagnes in hun CRM- systeem worden ingebracht, bij een kleine veertig procent gebeurt dit zo nu en dan.

Doorkliks

In deze studie bedraagt het gemiddelde doorklikpercentage op een direct e-mailcampagne met eigen lijsten 12,7%. Op een campagne met gehuurde lijsten is dit 5,5%. Deze gemiddelden liggen aanzienlijk hoger dan de gemiddelden die worden gemeten in andere (Amerikaanse) studies, waarbij de gemiddelde conversieratio voor direct e-mailcampagnes met eigen lijsten 6,73% is, en voor direct e-mailcampagnes met gehuurde lijsten 3,41%.

Opt-in of opt-out

In verreweg de meeste gevallen wordt er gekozen voor permission based e-mailmarketing. Iets meer dan de helft van de bedrijven gebruikt opt-in of zelfs een dubbele opt-in. Zo'n 40% kiest nog steeds voor opt-out.

De gegevens werden verzameld via een on-line vragenlijst die is verspreid onder relaties van Bookmark, Luon, PIM (Platform voor Innovatieve Marketing), MEC (Marketing executive center) en op diverse marketing gerelateerde websites. Vierhonderddertig bedrijven vulden de vragenlijst volledig in. De doelgroep bestond uit marketing- en salesmanagers uit kleine, middelgrote en grote ondernemingen die een Belgische of Nederlandse vestiging hebben. Alle verticale sectoren werden onderzocht, ongeacht de omzet of bedrijfsgrootte.

Over Bookmark

Bookmark, onderdeel van het DraftWorldwide netwerk, is in meer dan vijf jaar uitgegroeid tot één van de grootste interactieve marketing adviesbureaus in Nederland. Bookmark adviseert en assisteert bedrijven bij de organisatie, implementatie en integratie van interactieve marketing en multi channel marketingstrategieën.

Bij de inzet van direct marketing en customer relationship management (CRM) wordt steeds meer gebruik gemaakt van nieuwe media zoals internet en mobiele communicatie. Het realiseren van loyaliteit bij klanten is hierbij een belangrijke doelstelling. Bookmark werkt voor diverse vooraanstaande bedrijven zoals Brabantia, Center Parcs, Citroën, Esselte, Fuji, Grolsch, Philips, Sagem, Tele Atlas, Van der Meulen Meesterbakkers en Videoland.

Voor meer informatie

Bookmark (www.bookmark.nl), Gooimeer 3-30, 1411 DC Naarden

Martien Verdeuzeldonk, commercial director, tel: 035/6721000 fax: 035/6721010

E-mail: m.verdeuzeldonk@bookmark.nl


---

Over LUON

LUON is een geïntegreerd marketingbureau dat zowel aan direct marketing als aan internetmarketing doet. De oplossingen van LUON helpen klanten gerichter en efficiënter te communiceren, te verkopen en diensten te leveren. De nadruk ligt op return driven communicatiecampagnes, waarbij concrete, meetbare resultaten centraal staan. LUON wil voor zijn klanten een volwaardige sales- en marketingpartner zijn op het vlak van strategie, creativiteit en technologie. LUON werkt voor bedrijven uit verschillende sectoren, en heeft referenties als De Standaard, Fnac, HP, MoneyMaxx, Renault, Revogan, SAAB, Sony Ericsson, Sunparks Resorts, Tech Data, WWF, .

Het bedrijf werd in april 1993 opgericht door Luc Robijns en Onno Hesselink. LUON heeft zijn hoofdkantoor in Overijse). Momenteel heeft LUON 35 medewerkers.

Voor meer informatie

LUON (www.luon.com), Brusselsesteenweg 560, 3090 Overijse

Luc Robijns, partner, tel: 02/686.00.10, fax: 02/686.00.19

E-mail: lrobijns@luon.com

Visiting address: Gooimeer 3-30, 1411 DC NAARDEN
Postal address: P.O.box 5200, 1410 AE NAARDEN
The Netherlands

Telephone: +31-35-6721000
Fax: +31-35-6721010