AutoRai

7-1-2003

Kia zeer succesvol in 2002

In Nederland gaat het Kia voor de wind. Met een groeicijfer van meer dan 40% over 2002 mag Kia zich een van de winnaars op de automarkt noemen. In een dalende markt, steeg het aandeel van Kia in de markt voor personen- en bedrijfswagens.
In 2002 werden in totaal ruim 510.000 personenautos geregistreerd, waarmee de aanvankelijk sterk gedaalde markt zich nog redelijk herstelde in december. Ten opzichte van 2001, toen nog ruim 530.000 autos werden geregistreerd, een daling van zon 4%. In de bedrijfswagenmarkt (tot 3500 kg) werden ruim 80.000 bestelwagens genoteerd. Ook daar was sprake van een dalende markt (-4%).

Kia zag de verkopen echter explosief stijgen en verkocht 5.258 autos, waarvan 4.594 personenautos. Met name de populaire gezinshatchback van Kia, de Rio, droeg bij aan deze aantallen. De onlangs vernieuwde Carens en de in begin 2002 vernieuwde Carnival maakten het succes compleet. Bij de bedrijfsautos was het met name de Pregio die voor succes zorgde. De voordeligste bestelbus van Nederland is inmiddels zelfs marktleider in het segment van zogenaamde frontcabine bestelbussen.

Als het aan de Nederlandse Kia importeur ligt, is de groei er nog lang niet uit. Voor 2003 wordt een groei voorspeld naar ruim 8.000 autos. Dit in een markt die naar verwachting wederom licht zal dalen. Deze stijging wordt mede mogelijk gemaakt door de introductie van de nieuwe Rio in januari dit jaar. Verder zullen begin 2003 een groot aantal bestellingen van klanten worden uitgeleverd op de Sorento en Carens. Beide modellen waren zo succesvol, dat het niet mogelijk bleek om alle bestellingen nog in 2002 uit te leveren.

In 2004 zullen de verkopen van Kia met de komst van diverse nieuwe modellen naar verwachting verder stijgen tot zon 12.000 eenheden.