GroenLinks

GroenLinks Tweede-Kamerfractie Nieuwsbrief 7 januari 2003 14:04
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
GroenLinks presenteert plan van aanpak integratie

( 7 januari 2003)

Onder de titel 'Het hoofd koel, het hart warm' hebben Femke Halsema en Naima Azough vandaag in Delfshaven een plan gepresenteerd om de integratie van minderheden te bevorderen. De zorg voor een betere integratie is een van de belangrijkste opgaven voor de politiek. GroenLinks wil de kansen van achterstandsgroepen vergroten en het ontstaan van witte versus zwarte wijken en scholen bestrijden.

De multiculturele samenleving is een feit, daar moeten we het mee doen. Met aandacht voor de positieve en de negatieve aspecten. Alleen met een evenwichtige en realistische aanpak kun je problemen oplossen in plaats van vergroten. Want dat is wat de laatste maanden vooral hebben opgeleverd: een keiharde toon, groepen die tegen elkaar worden opgezet, geen concrete maatregelen om problemen op te lossen. De integratie is eerder gefrustreerd dan verbeterd.

GroenLinks constateert dat dingen goed gaan, maar dat allochtonen ook veel problemen hebben die dringend moeten worden opgelost. Bijvoorbeeld de gemiddeld achterblijvende schoolprestaties en taalbeheersing, de gemiddeld grotere werkloosheid en criminaliteit. Bovendien dreigt het gevaar van een gesegregeerde samenleving met witte voorspoed en zwarte achterstand. GroenLinks heeft oog voor de allochtonen met wie het goed gaat. Maar wij pleiten tegelijkertijd voor een betrokken politiek die samen met de migranten de problemen aanpakt.

Enkele belangrijke punten uit het plan dat Femke Halsema en Naïma Azough vandaag hebben gepresenteerd in Delfshaven (Rotterdam):


1. Integratie begint bij een betere inburgering. Er moeten meer en betere cursussen komen: op maat, gericht op kennis van taal én samenleving. Wie zonder legitieme reden afhaakt, betaalt de cursus zelf en kan op zijn of haar uitkering worden gekort. Beheersing van het Nederlands is een voorwaarde voor het verkrijgen van de Nederlandse nationaliteit.


2. Alle 'oudkomers' die het Nederlands onvoldoende beheersen, krijgen een aanbod op maat. Voor werkeloze oudkomers die met een betere beheersing van het Nederlands een reële kans op werk hebben, geldt dezelfde verplichting als voor nieuwkomers.


3. Vooral meiden worden meer gesteund in hun emancipatie. Bijvoorbeeld door voorlichting op school en de aanstelling van contactpersonen. Zij kunnen meiden helpen met vragen en onzekerheden over bijvoorbeeld seksualiteit, relaties, het huwelijk, opleiding en werk.

4. Het aanpakken van segregatie. Bijvoorbeeld door fors te investeren in de kwaliteit van achterstandswijken (E 600 miljoen) en de bestrijding van onderwijsachterstanden (E 500 miljoen). Door te zorgen voor meer gevarieerde huizen in arme wijken en bewoners zeggenschap te geven over hun leefomgeving. Door alle scholen algemeen toegankelijk te maken en de voorlichting aan ouders te versterken om vooroordelen weg te nemen.

5. Discriminatie en vooroordelen moeten streng worden aangepakt. Bedrijven die te weinig allochtonen aannemen, krijgen sancties. Er komt een gedragscode tegen discriminatie op de arbeidsmarkt. Er komt meer steun voor het project 'scholen zonder racisme'.
Het plan 'Het hoofd koel, het hart warm' vindt u hier.


- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -