AutoRai

7-1-2003

De nieuwe Volkswagen Multivan de highlights van de ultieme MPV
Met trots presenteert Volkswagen de ultieme MPV: de Volkswagen Multivan. Deze zevenzitter zal als basis fungeren voor de nieuwe generatie van de Volkswagen Transporter, die in zijn huidige vorm al jaren de meest verkochte bedrijfswagen is.
Veelzijdig op ieder gebied
Met een lengte van 4,89 meter en een breedte van 1,91 meter heeft de Multivan ruwweg dezelfde afmetingen als een stationwagon. Maar door de hoogte van 1,94 meter en het variabele interieur biedt de Multivan veel extra toepassingsmogelijkheden. De belangrijkste basis voor de veelzijdigheid van het interieur is het railsysteem dat in de vloer is geïntegreerd. Hierop kunnen aparte stoelen, een lig-/zitbank en een tafel op elke gewenste positie achterin worden opgesteld. Dat biedt tal van variatiemogelijkheden voor zowel vrijetijds- als zakelijk gebruik. Optioneel zijn schuifdeuren aan beide zijden leverbaar waardoor het MPV-karakter nog sterker wordt benadrukt.

Vijf nieuwe motoren
Vijf nieuwe motoren dragen, in combinatie met het geavanceerde onderstel, bij aan de rijdynamiek van de Multivan. Daarmee voldoet de Multivan aan de strenge eisen die de huidige bestuurder aan een moderne personenauto stelt. De beide benzinemotoren leveren respectievelijk 85 kW/115 pk en 170 kW/230 pk (V6). De drie krachtige dieselmotoren leveren vermogens van 77 kW/104 pk, 96 kW/131 pk en 128 kW/174 pk. Naast de nieuwe viercilinder 1,9 TDI-motor zijn er twee geheel nieuw ontwikkelde 2,5 liter vijfcilinder pompverstuiverdiesels leverbaar met een maximum koppel van 340 of 400 Nm. Tot nu toe uniek in het segment van de MPVs: alle vijf- en zescilinderuitvoeringen zijn standaard uitgerust met een handgeschakelde zesversnellingsbak. Optioneel is een zestraps automatische versnellingsbak met tiptronic-functie leverbaar.

Veiligheid staat voorop
Vanzelfsprekend voldoet de nieuwe Multivan aan de strengste veiligheidseisen. De standaarduitrusting omvat naast een vierkanaals ABS ook EDS (elektronisch sperdifferentieel) en ASR (aandrijfslipregeling). ESP (elektronisch stabilisatieprogramma) is als meeruitvoering leverbaar (standaard op V6). De veiligheidsfilosofie zet zich ook voort in het interieur. Voor alle zitplaatsen achterin zijn driepuntsgordels in de stoel geïntegreerd en bieden zo in elke positie optimale veiligheid. Bovendien beschikt de Multivan over airbags voor bestuurder en voorpassagier. Optioneel zijn zij-airbags achterin leverbaar.

Temperatuur gescheiden regelbaar
Het rijcomfort hangt sterk af van het klimaat in de auto. Daarom kunnen de instellingen van de standaard airconditioning voor- en achterin apart worden geregeld. Optioneel is een volautomatische airconditioning (Climatronic) leverbaar.

Makkelijk en veilig communiceren
Duidelijke en veilige communicatie tussen de voorste en achterste zitplaatsen was tot nu toe in MPVs niet altijd even goed mogelijk. Daarom beleeft bij de nieuwe Multivan een nieuwe optie zijn wereldpremière: het Digital Voice Enhancement (DVE). De zes microfoons in de hemelbekleding en de luidsprekers van het audiosysteem maken een gesprek zonder stemverheffing mogelijk. De bestuurder hoeft zich niet meer om te draaien om achterin te worden verstaan, en spreekt gewoon naar voren. Hetzelfde geldt voor alle andere inzittenden. Alles wat de passagiers zeggen, wordt versterkt en via de luidsprekers van de stereo-installatie weergegeven.

De Volkswagen Multivan wordt aan het begin van deze zomer in Nederland verwacht. De prijzen zijn nog niet bekend.