Koninklijke Ahold


Ahold-omzet 2002 stijgt met 9,2% naar Euro 72,7 miljard


-Omzet 2002 stijgt met 9,2% naar Euro 72,7 miljard

-Omzet vierde kwartaal stijgt met 0,3% naar Euro 16,9 miljard

-Sterke negatieve invloed van lagere valutakoersen

-Herbevestiging winstverwachting

Zaandam, 7 januari 2003 - De geconsolideerde omzet van Ahold is over geheel 2002 gestegen met 9,2% naar Euro 72,7 miljard (2001: Euro 66,6 miljard). De autonome omzetgroei bedroeg 3,2% (2001: 6,1%).

De omzet in het vierde kwartaal bedroeg Euro 16,9 miljard, een toename van 0,3% ten opzichte van de Euro 16,8 miljard in 2001. De autonome omzetgroei in het vierde kwartaal bedroeg 2,5% (2001: 4,0%).

De geconsolideerde omzet in Euro werd negatief beïnvloed door de lagere koers van de Amerikaanse dollar en in mindere mate door de devaluatie van de Argentijnse peso en de Braziliaanse reaal.

Ahold herbevestigt de verwachte afname van de winst per aandeel voor 2002, exclusief afschrijving goodwill, bijzondere lasten en valuta-invloeden, van 6 - 8%.

Commentaar Ahold-president Cees van der Hoeven
'2002 was een jaar waarin het marktklimaat voortdurend verslechterde,' zei Ahold-president Cees van der Hoeven. 'Onze omzet vertraagde in de loop van het jaar als gevolg van de verslechterende economische omstandigheden. Echter, het feit dat we onze positie in het merendeel van onze markten konden versterken, geeft ons vertrouwen. Vergeleken met het derde kwartaal vertoonden alle regio's een lichte verbetering in autonome omzetgroei. Zoals we op 19 november bekend maakten, is Ahold gestart met een driejarig initiatief voor de gehele onderneming, gericht op rationalisering van de portfolio en vermindering van schulden. Het initiatief ligt op schema en we zullen hierover in de loop van dit jaar regelmatig berichten.'

Verenigde Staten - retail
De omzet steeg zowel autonoom als door de consolidatie van Bruno's met ingang van december 2001. De autonome omzetgroei van de Amerikaanse retailondernemingen bedroeg 4,8% (2001: 6,2%), de groei van de identieke omzet was 0,9% (2001: 2,6%) en de vergelijkbare omzet groeide met 1,6% (2001: 3,1%).

De autonome omzetgroei in het vierde kwartaal bedroeg 4,1% (2001: 3,7%). De identieke omzetgroei in deze periode was 1,0% (2001: afname van 0,4%) en de vergelijkbare omzet groeide met 1,6% (2001: 0,1%).

Verenigde Staten - foodservice
De omzet van Ahold's Amerikaanse foodservice-activiteiten groeide voornamelijk vanwege de consolidatie van Alliant met ingang van december 2001. De autonome omzet vertoonde een afname van 1,9% (2001: toename van 10,4%). De onderneming heeft niet-winstgevende omzet van Alliant afgestoten, verliesgevende activiteiten beëindigd en de distributie gerationaliseerd.

De autonome omzet nam in het vierde kwartaal af met 5,2% (2001: toename van 8,5%).

Europa
De autonome omzetgroei bedroeg 5,0% (2001: 6,7%). In het vierde kwartaal bedroeg de autonome omzetgroei 5,2% (2001: 4,4%).

Latijns-Amerika
De omzet in Euro was aanzienlijk lager als gevolg van de devaluatie van met name de Argentijnse peso en de Braziliaanse reaal en als gevolg van de deconsolidatie van La Fragua. De autonome omzetgroei bedroeg 5,6% (2001: 1,2%).

De autonome omzetgroei in het vierde kwartaal was 9,8% (2001: afname van 0,5%).

Centraal-Amerika
De niet-geconsolideerde omzet van CARHCO bedroeg Euro 1,6 miljard (2001: Euro 0,7 miljard).

Azië
De autonome omzetgroei bedroeg 17,2% (2001: 4,8%).

Ahold
Ahold hanteert een multi-format strategie, waarbij met verschillende winkelformules wekelijks tegemoet gekomen wordt aan de wensen en behoeften van 40 miljoen klanten in 27 landen op vier continenten. Via een hecht netwerk van supermarkt- en foodservice-ondernemingen biedt Ahold haar klanten in de lokale markten service van hoge kwaliteit en uitgebreide assortimentskeuze. Ahold heeft circa 9.000 supermarkten, hypermarkten en gemakswinkels, die opereren onder hun eigen lokale merknaam in de Verenigde Staten, Europa, Latijns-Amerika en Azië. De onderneming ontplooit tevens aanzienlijke foodservice-activiteiten in de Verenigde Staten en in drie Europese landen.

Definities

-Autonome omzetgroei: "Omzet jaar n" gedeeld door "omzet jaar (n-1) (i) Ahold basis + omzet jaar (n-1) (i) geacquireerde ondernemingen (ii) "
(i) Aangepast voor valuta-invloeden
(ii) Betreft acquisities van minder dan één jaar geleden en voor zover de omzet van de geacquireerde ondernemingen >5% vertegenwoordigt van de omzet van de acquirerende partij, of de acquisitie de entree betekent in een nieuw afzetkanaal of marktgebied


-Identieke omzet is omzet van uitsluitend dezelfde winkels

-Vergelijkbare omzet is identieke omzet plus omzet uit bestaande, verplaatste winkels


-Valuta-invloeden wordt gedefinieerd als het effect van het gebruik van verschillende valutakoersen bij de omrekening van de omzet van onze werkmaatschappijen naar Euro. De omzet van het afgelopen jaar wordt opnieuw berekend met gebruik van de huidige valutakoersen teneinde deze valuta-invloeden te elimineren


-Boekjaar: het boekjaar 2002 eindigde op zondag 29 december 2002.

-Vierde kwartaal: het vierde kwartaal liep van 7 oktober tot en met 29 december 2002.



Koninklijke Ahold