Ahold-omzet 2002 stijgt met 9,2% naar Euro 72,7 miljard
-Omzet 2002 stijgt met 9,2% naar Euro 72,7 miljard
-Omzet vierde kwartaal stijgt met 0,3% naar Euro 16,9 miljard
-Sterke negatieve invloed van lagere valutakoersen
-Herbevestiging winstverwachting
Zaandam, 7 januari 2003 - De geconsolideerde omzet van Ahold is over
geheel 2002 gestegen met 9,2% naar Euro 72,7 miljard (2001: Euro 66,6
miljard). De autonome omzetgroei bedroeg 3,2% (2001: 6,1%).
De omzet in het vierde kwartaal bedroeg Euro 16,9 miljard, een toename van 0,3% ten opzichte van de Euro 16,8 miljard in 2001. De autonome omzetgroei in het vierde kwartaal bedroeg 2,5% (2001: 4,0%).
De geconsolideerde omzet in Euro werd negatief beïnvloed door de lagere koers van de Amerikaanse dollar en in mindere mate door de devaluatie van de Argentijnse peso en de Braziliaanse reaal.
Ahold herbevestigt de verwachte afname van de winst per aandeel voor
2002, exclusief afschrijving goodwill, bijzondere lasten en
valuta-invloeden, van 6 - 8%.
Commentaar Ahold-president Cees van der Hoeven
'2002 was een jaar waarin het marktklimaat voortdurend
verslechterde,' zei Ahold-president Cees van der Hoeven. 'Onze omzet
vertraagde in de loop van het jaar als gevolg van de verslechterende
economische omstandigheden. Echter, het feit dat we onze positie in
het merendeel van onze markten konden versterken, geeft ons
vertrouwen. Vergeleken met het derde kwartaal vertoonden alle regio's
een lichte verbetering in autonome omzetgroei. Zoals we op 19
november bekend maakten, is Ahold gestart met een driejarig
initiatief voor de gehele onderneming, gericht op rationalisering van
de portfolio en vermindering van schulden. Het initiatief ligt op
schema en we zullen hierover in de loop van dit jaar regelmatig
berichten.'
Verenigde Staten - retail
De omzet steeg zowel autonoom als door de consolidatie van Bruno's
met ingang van december 2001. De autonome omzetgroei van de
Amerikaanse retailondernemingen bedroeg 4,8% (2001: 6,2%), de groei
van de identieke omzet was 0,9% (2001: 2,6%) en de vergelijkbare
omzet groeide met 1,6% (2001: 3,1%).
De autonome omzetgroei in het vierde kwartaal bedroeg 4,1% (2001:
3,7%). De identieke omzetgroei in deze periode was 1,0% (2001: afname
van 0,4%) en de vergelijkbare omzet groeide met 1,6% (2001: 0,1%).
Verenigde Staten - foodservice
De omzet van Ahold's Amerikaanse foodservice-activiteiten groeide
voornamelijk vanwege de consolidatie van Alliant met ingang van
december 2001. De autonome omzet vertoonde een afname van 1,9% (2001:
toename van 10,4%). De onderneming heeft niet-winstgevende omzet van
Alliant afgestoten, verliesgevende activiteiten beëindigd en de
distributie gerationaliseerd.
De autonome omzet nam in het vierde kwartaal af met 5,2% (2001:
toename van 8,5%).
Europa
De autonome omzetgroei bedroeg 5,0% (2001: 6,7%). In het vierde
kwartaal bedroeg de autonome omzetgroei 5,2% (2001: 4,4%).
Latijns-Amerika
De omzet in Euro was aanzienlijk lager als gevolg van de devaluatie
van met name de Argentijnse peso en de Braziliaanse reaal en als
gevolg van de deconsolidatie van La Fragua. De autonome omzetgroei
bedroeg 5,6% (2001: 1,2%).
De autonome omzetgroei in het vierde kwartaal was 9,8% (2001: afname
van 0,5%).
Centraal-Amerika
De niet-geconsolideerde omzet van CARHCO bedroeg Euro 1,6 miljard
(2001: Euro 0,7 miljard).
Azië
De autonome omzetgroei bedroeg 17,2% (2001: 4,8%).
Ahold
Ahold hanteert een multi-format strategie, waarbij met verschillende
winkelformules wekelijks tegemoet gekomen wordt aan de wensen en
behoeften van 40 miljoen klanten in 27 landen op vier continenten.
Via een hecht netwerk van supermarkt- en foodservice-ondernemingen
biedt Ahold haar klanten in de lokale markten service van hoge
kwaliteit en uitgebreide assortimentskeuze. Ahold heeft circa 9.000
supermarkten, hypermarkten en gemakswinkels, die opereren onder hun
eigen lokale merknaam in de Verenigde Staten, Europa, Latijns-Amerika
en Azië. De onderneming ontplooit tevens aanzienlijke
foodservice-activiteiten in de Verenigde Staten en in drie Europese
landen.
Definities
-Autonome omzetgroei: "Omzet jaar n" gedeeld door "omzet jaar (n-1)
(i) Ahold basis + omzet jaar (n-1) (i) geacquireerde ondernemingen
(ii) "
(i) Aangepast voor valuta-invloeden
(ii) Betreft acquisities van minder dan één jaar geleden en voor
zover de omzet van de geacquireerde ondernemingen >5%
vertegenwoordigt van de omzet van de acquirerende partij, of de
acquisitie de entree betekent in een nieuw afzetkanaal of marktgebied
-Identieke omzet is omzet van uitsluitend dezelfde winkels
-Vergelijkbare omzet is identieke omzet plus omzet uit bestaande,
verplaatste winkels
-Valuta-invloeden wordt gedefinieerd als het effect van het gebruik
van verschillende valutakoersen bij de omrekening van de omzet van
onze werkmaatschappijen naar Euro. De omzet van het afgelopen jaar
wordt opnieuw berekend met gebruik van de huidige valutakoersen
teneinde deze valuta-invloeden te elimineren
-Boekjaar: het boekjaar 2002 eindigde op zondag 29 december 2002.
-Vierde kwartaal: het vierde kwartaal liep van 7 oktober tot en met
29 december 2002.
Koninklijke Ahold