Gemeente Hoogeveen
---
8 januari 2003
Inhoud
* Eenmalige uitkering in januari voor minima *
* Vergaderingen commissies *
* Gemeente wil ruim honderd bomen kappen *
* Oud papier *
* Ondernemersenquête deze week in de bus *
* Nieuw: 'surfen' met een parkeerticket *
* B&W willen fusie twee basisscholen *
* 2003 het jaar van Vincent van Gogh *
* Brievenbus aan openbare weg *
* Mededelingen *
+ Verkiezing van de leden provinciale staten *
+ Beleidsnota evenementenborden *
+ Ontwerpwijzigingsplan voor het perceel Wijsterseweg 146 in
Stuifzand *
+ Toepassing vrijstellingsbepaling van het bestemmingsplan *
+ Wijzigingen Algemene plaatselijke verordening *
+ Ingekomen bouw- en sloopaanvragen *
+ Verleende bouwvergunningen en sloopvergunningen *
+ Kapvergunningen *
Eenmalige uitkering in januari voor minima
De gemeente Hoogeveen verstrekt een eindejaarsuitkering aan inwoners
met een inkomen dat niet hoger is dan ¤ 1.165,55 (voor gehuwden /
samenwonenden), ¤ 1.048,99 (voor alleenstaande ouders) of
¤ 815,89 (voor alleenstaanden). Dit is 110 procent van de
bijstandsnorm 2002. De eindejaarsuitkering bedraagt ¤ 75,-- per
volwassene en ¤ 50,-- per inwonend kind tot en met 17 jaar.
De gemeenteraad heeft dat besloten in zijn december-vergadering.
Wie bijstand ontvangt van de afdeling Sociale Zaken en Werkgelegenheid
hoeft niet te reageren. Deze groep mensen krijgt in januari de
uitkering automatisch bijgeschreven op de bankrekening.
Aanvragen
Wie geen bijstandsuitkering ontvangt maar toch een inkomen heeft dat
minder is dan 110 procent van de bijstandsnorm 2002 kan vanaf maandag
13 januari een aanvraagformulier halen bij de afdeling Sociale Zaken
en Werkgelegenheid. Het gaat onder meer om mensen met bijvoorbeeld een
WAO- of AOW-uitkering, die lager is dan de genoemde bedragen en niet
meer vermogen hebben dan ¤ 9.640,--(voor gehuwden / samenwonenden
en alleenstaande ouders) of ¤ 4.820 (voor alleenstaanden).
Hulp
Aanvragers die graag hulp willen hebben bij het invullen van het
formulier kunnen terecht op de volgende plaatsen en tijden:
* Ouderencentrum 't Knooppunt (op donderdag van 09.15 tot 12.00 uur)
* Stichting Welzijnswerk gebouw Grote Beer (op maandag van 13.30 tot
15.00 uuur en dinsdag van 19.00 tot 20.00 uur)
* Stichting Welzijnswerk, gebouw het Haagje (op maandag tot en met
vrijdag van 9.00 tot 12.00 uur)
* Stichting Welzijnswerk, gebouw 't Anker in Hollandscheveld (op
woensdag van 9.30 tot 11.00 uur)
Vergaderingen commissies
De commissie Omgeving vergadert maandag, 13 januari in de raadszaal in
het gemeentehuis in Hoogeveen. De vergadering die openbaar is, begint
om 19.30 uur. Op de agenda staat onder meer:
* Toekomst Vliegveld Hoogeveen.
* Verzoek om vergoeding planschade de heer A. Winkel in
Hollandscheveld.
* Vaststelling bestemmingsplan Nieuwlande, uitbreiding Boerdijk.
* Gebiedsprogramma Oude Diep 2002-2005 (ter kennisname).
* Brief Camper Club Nederland in Lochem met verzoek om inrichting
van een camperplaats.
De commissie Samenleving vergadert dinsdag, 14 januari in de raadszaal
van het gemeentehuis in Hoogeveen. De vergadering, die openbaar is,
begint om 19.30 uur. Op de agenda staat onder meer:
* Stichting Openbaar Voortgezet Onderwijs Hoogeveen, onder meer
jaarverslag en begroting
* Fusie Oostenbrink/Vogelvlucht met J.C. Rahderschool.
* Brand- en inbraakbeveiligingsmaatregelen schoolgebouwen.
* Jaarverslag leerplicht 2001 - 2002.
* Effectrapportage Regionaal Meld- en Coördinatiecentrum (RMC).
* Actieplan sportvoorzieningen 2003 - 2007.
* Verbreding Project Problematisch Woongedrag en Openbare
Geestelijke
* GezondheidsZorg.
* Begroting 2003 Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst Drenthe.
De commissie Bestuur vergadert donderdag 16 januari in de raadszaal in
het gemeentehuis in Hoogeveen. De vergadering die openbaar is, begint
om 19.30 uur.
* Stand van zaken organisatieontwikkeling.
* Nota integraal Management en een sector Interne en Publieke
Dienstverlening.
* Gastraadslid.
Spreekrecht
Voor het begin van de raadscommissievergadering kunt u gebruik maken
van het spreekrecht. Alle insprekers hebben samen ten hoogste 30
minuten de tijd opmerkingen te maken over de genoemde agendapunten.
Per persoon is maximaal 5 minuten beschikbaar.
Indien u van het spreekrecht gebruik wilt maken, moet u dit voor het
begin van de vergadering meedelen aan de voorzitter. Nadat de
commissie één keer over het agendapunt heeft gesproken, kunt u nog een
korte nadere informatieve toelichting geven.
Inzage in stukken
De stukken voor deze vergadering liggen gedurende twee werkdagen,
voorafgaande aan de vergadering, ter inzage in het
voorlichtingscentrum
Gemeente wil ruim honderd bomen kappen
De gemeente Hoogeveen wil 115 bomen kappen. De bomen staan verspreid
over het gehele grondgebied van de gemeente. De bomen moeten worden
gekapt uit oogpunt van veiligheid. Dat is de uitkomst van de
jaarlijkse keuring van het bomenbestand.
De meeste bomen zijn dood, aangetast door zwammen of andere schimmels,
of instabiel geworden door de storm van het afgelopen najaar. Waar dat
mogelijk is worden nieuwe bomen geplant. De 115 bomen maken minder dan
eentiende procent uit van het bomenbestand in de gemeente.
Bij Buurtbeheer in uw wijk of dorp ligt een lijst met de plaatsen waar
bomen verwijderd worden. De telefoonnummers van Buurtbeheer vindt u op
bladzijde 46 van de gemeentegids.
Voor de kap van de ruim honderd bomen is een vergunning aangevraagd
(zie onder Mededelingen).
Oud papier
8 tot en met 10 januari
Prof. Titus Brandsmaschool. De container staat van woensdag 8.00 uur
tot vrijdag 12.00 achter de school op het Blankensplein.
9 januari
Basisschool De Morgenster. Ophalen vanaf 18.00 uur.Het papier graag
gebundeld of in dozen aan de straat zetten. Papier in plastic zakken
of kratten wordt niet meegenomen.
Basisschool De Krullevaar. Het papier wordt opgehaald vanaf 18.30 uur.
Basisschool De Weidebloem. De containers staan op de parkeerplaats naast de school aan de Schweitzerstraat van 10.00 uur tot 19.30 uur
Basisschool Het Palet. De containers staan op de parkeerplaats aan de
Kemperstraat (voormalige Herman Bavinckschool) en op de parkeerplaats
achter de Praxis aan de Griendtsveenweg. Van 18.00 tot 19.30 uur is er
iemand bij de container om te helpen.
11 januari
Basisschool De Sprong. U kunt oud papier brengen naar de containers
achter de Zuiderkerk aan de Baarlelaan.
Ondernemersenquête deze week in de bus
Deze week krijgen de bedrijven in Hoogeveen de gemeentelijke
ondernemersenquête toegestuurd. Met deze enquête wil de gemeente een
beeld krijgen van het ondernemingsklimaat in Hoogeveen. De enquête is
opgesteld in overleg met het Hoogeveens Ondernemers Collectief HOC.
Voor de ondernemers in Hoogeveen is dit dé kans om de gemeente
duidelijk te maken hoe zij over het economisch beleid denken. De
conclusies uit het onderzoek zullen een belangrijke rol gaan spelen in
de ontwikkeling van dit beleid.
De ondernemersenquête is de eerste in zijn soort. Dat betekent dat de
vragenlijst dit keer vrij uitgebreid is. In volgende jaren kunnen we
waarschijnlijk met kortere lijsten volstaan. Het invullen van de
enquête kost de ondernemer ongeveer een kwartier.
Respons
Uiteraard hoopt de gemeente op een grote respons. Onder de deelnemers
verloot de gemeente vijf cadeaubonnen van ¤ 50,-. Verzoek aan de
bedrijven is om de ingevulde enquêtes voor 24 januari terug te sturen.
Als uw bedrijf deze week geen enquêteformulier ontvangt, neemt u dan
even contact op met Boudewijn van Ardenne, tel. (0528) 291751 of mail:
D.B.W.van.Ardenne@hoogeveen.nl.
Hij zorgt dat u alsnog een vragenformulier krijgt toegestuurd om uw
mening te geven.
Nieuw: 'surfen' met een parkeerticket
In het centrum van Hoogeveen kan voortaan worden 'gesurfd ' met een
parkeerkaartje. Met een ticket gekocht op een plein met langparkeren
kan voortaan op alle pleinen met langparkeren. worden geparkeerd. De
regeling geldt dus niet voor het zuidelijke gedeelte van de Markt
(maximum parkeerduur van 2 uur) en het Van Echtenplein (maximum
parkeerduur 3 uur). De maatregel heeft tot gevolg dat mensen met een
"parkeervergunning voor alle pleinen" niet meer mogen parkeren op het
Van Echtenplein. Op de parkeervergunning staat dit plein daarom ook
niet meer genoemd.
Deze wijziging op het Van Echtenplein is nieuw. Ze maakt deel uit van
een aantal maatregelen die de gemeente wil nemen om de bereikbaarheid
van het centrum voor het winkelend publiek te verbeteren en om de
overlast in woonbuurten te beperken. Met de winkeliers en de bewoners
zullen de maatregelen worden doorgesproken. Van de wijzigingen wordt u
via het Torentje tijdig op de hoogte gebracht.
Tarieven
Met ingang van dit jaar zijn de parkeertarieven in het centrum van
Hoogeveen verhoogd van ¤ 0,60 naar ¤ 0,90 per uur. De
parkeerautomaten en parkeermeters zullen deze week daarvoor worden
aangepast. De prijs van een dagkaart is ook met 50 procent gestegen,
van ¤ 2 naar ¤ 3.
De wijzigingen per 1 januari 2003 op een rij:
* De parkeertarieven gaan omhoog van ¤ 0,60 naar ¤ 0,90
per uur. De minimum inworp wordt ¤ 0,20;
* De parkeervergunningen gaan ook met 50 procent in prijs omhoog;
* De maximum parkeerduur op het Van Echtenplein wordt 3 uur, in de
Van Echtenstraat bij de parkeerautomaat (tegenover de Rabobank)
wordt langparkeren ingesteld
* Het surfen wordt ingevoerd. Met een parkeerticket, gekocht op een
plein met langparkeren mag voortaan op alle pleinen met
langparkeren worden geparkeerd
* Daar waar de maximum parkeertijd één uur bedraagt (parkeermeters
en in winkelstraten), zal deze worden gewijzigd in 67 minuten, de
parkeertijd die u krijgt voor ¤ 1
B en w willen fusie twee basisscholen
Burgemeester en wethouders van Hoogeveen willen de J.C. Rahderschool
in Tiendeveen laten fuseren met de Oostenbrink/Vogelvlucht in
Hollandscheveld en Elim. Beide scholen zijn openbare basisscholen. De
nieuwe gefuseerde school zal 264 leerlingen tellen.
De fusie is nodig, omdat het totale aantal leerlingen op openbare
basisscholen in de gemeente Hoogeveen te laag is om negen scholen
zelfstandig te laten bestaan. Dat heeft te maken met de opheffingsnorm
van het ministerie van onderwijs. Voor negen openbare basisscholen in
de gemeente zijn 1395 leerlingen nodig. Hoogeveen telde er op de
peildatum 1 oktober vorig jaar 1311.
Daling
De teruggang van het aantal leerlingen in het openbaar onderwijs is
veroorzaakt door sluiting van De Globe midden vorig jaar, een
nevenvestiging van de Apolloschool voor de eerste opvang van
asielzoekers. Deze school telde 85 leerlingen. Daarnaast was er nog
een klein verlies van 22 leerlingen op andere openbare scholen.
Het fusieplan is inmiddels besproken in de medezeggenschapsraden van de scholen. Zij zijn akkoord met de plannen. Het voorstel van B & W wordt dinsdag 14 januari besproken in de commissie Samenleving. De gemeenteraad van Hoogeveen neemt deze maand een besluit over de fusie.
2003 het jaar van Vincent van Gogh
Op 30 maart is het 150 jaar geleden dat de grote Nederlandse schilder
Vincent van Gogh werd geboren. 2003 is daarom uitgeroepen tot Van
Gogh-jaar. Op de postkantoren kunt u terecht voor speciale Van
Gogh-zegels en er staan zowel landelijk als provinciaal diverse
activiteiten op stapel. Ook Drenthe zal zich niet onbetuigd laten. In
september 1883 begon Vincent van Gogh een rondreis door onze
provincie. Zijn eerste verblijfplaats was Hoogeveen. Hoewel niet
geheel onomstreden, wordt aangenomen dat hij verbleef in het pand
Pesserstraat 24, destijds Toldijk B 446. Het pand is onlangs fraai
gerestaureerd en de huidige bewoners, de familie Van Weert, noemen het
weer vol trots het 'Van Goghhuis'.
Brievenbus aan openbare weg
TPG Post bezorgt niet langer post in brievenbussen die verder dan tien
meter van de openbare weg staan. Inwoners die door deze aanscherping
geraakt worden, kunnen bij de gemeente toestemming krijgen de
brievenbus aan de openbare weg te plaatsen.
TPG Post heeft eind vorig jaar de betreffende adressen bericht over de
maatregel. Met deze brief als bewijs kan men bij de gemeente een bus
aan de openbare weg - schriftelijk - aanvragen. Toekenning is
afhankelijk van een aantal voorwaarden. Zo moet de gemeente de berm
goed kunnen blijven onderhouden. En de bus mag niet groter zijn dan de
standaard groene bus.
De gemeente stelt een officiële aanvraag verplicht om wildgroei te
voorkomen. De bermen hebben in de eerste plaats een verkeersfunctie en
worden gebruikt voor kabels en leidingen.
Mededelingen
Verkiezing van de leden provinciale staten
Kandidaatstelling
Op 27 januari 2003 zal de kandidaatstelling voor de verkiezing van de
leden van provinciale staten plaats hebben.
De benodigde formulieren voor:
* de lijsten van kandidaten (model H 1)
* de verklaringen van instemming van de kandidaten met hun
kandidaatstelling (model H 9)
* de machtigingen tot het plaatsen van de aanduiding van de
politieke groepering boven een kandidatenlijst (model H 3-1)
* de machtigingen tot het plaatsen van een aanduiding, gevormd door
samenvoeging van de aanduidingen van politieke groeperingen of
afkortingen daarvan, boven een kandidatenlijst (model H 3-2)
* de verklaringen van ondersteuning van een kandidatenlijst (model H
4)
* de verklaringen betreffende het verbinden van de kandidatenlijsten
tot een lijstencombinatie (model I 10)
zijn tot en met de dag van de kandidaatstelling op het gemeentehuis
kosteloos voor de kiezers verkrijgbaar.
Nadere inlichtingen omtrent de wettelijke voorschriften betreffende de
inlevering van kandidatenlijsten worden op het gemeentehuis verstrekt.
Beleidsnota evenementenborden
Het college van Burgemeester en Wethouders heeft de beleidsnota over
het plaatsen van tijdelijke evenementenborden (voorheen
driehoeksborden genoemd) in onze gemeente vastgesteld. Met ingang van
1 januari 2003 is de beleidsnota in werking getreden. Nadere
informatie over de inhoud van deze nota is te verkrijgen bij de
afdeling Algemeen Bestuurlijke en Juridische Zaken (tel. 291244).
Ontwerpwijzigingsplan voor het perceel Wijsterseweg 146 in Stuifzand
Dit wijzigingsplan is een herziening overeenkomstig artikel 11 van de
Wet op de Ruimtelijke Ordening voor een deelgebied van het
bestemmingsplan "Buitengebied, partiele herziening" van de voormalige
gemeente Ruinen. Het betreft het perceel Wijsterseweg 146 in
Stuifzand. Het plan voorziet in de wijziging van de bestemming van dit
perceel. De huidige agrarische bestemming wordt omgezet in een
woonbestemming.
Het ontwerpwijzigingsplan ligt met ingang van 9 januari 2003 gedurende
vier weken ter inzage bij de centrale publieksbalie van de sector
Bouwen en Wonen in het Compagnieshuis, Raadhuisplein 24 te Hoogeveen.
Gedurende deze termijn kunnen belanghebbenden hun zienswijze over het
ontwerp naar keuze schriftelijk of mondeling naar voren brengen.
Schriftelijke reacties kunnen worden ingediend bij het College van
Burgemeester en Wethouders, postbus 20.000, 7900 PA Hoogeveen.
Wanneer er behoefte bestaat aan het mondeling inbrengen van een
zienswijze kan daarover contact worden opgenomen met de heer L.
Benning van de afdeling Ruimtelijke Ontwikkeling. Zijn rechtstreeks
telefoonnummer is 0528-291709. E-mailen kan ook. Het adres is
L.Benning@hoogeveen.nl.
Toepassing vrijstellingsbepaling van het bestemmingsplan
Burgemeester en Wethouders van Hoogeveen hebben het voornemen om met
toepassing van een vrijstellingsbepaling van de van toepassing zijnde
bestemmingsplannen Bedrijventerrein Buitenvaart 1 en Toldijk
vrijstelling te verlenen aan:
* A. Hooijer, voor het bouwen van een woonhuis met loods op kavel
W11 van bedrijventerrein Buitenvaart 1 te Hoogeveen;
* K. Strijker, voor het verbouwen van de boerderij, Stuifzandseweg
52 te Hoogeveen
De bouwplannen liggen met ingang van 9 januari 2003 gedurende vier
weken voor een ieder ter inzage bij de centrale balie van sector
Bouwen en Wonen, in het Compagnieshuis, Raadhuisplein 24 te Hoogeveen.
Gedurende deze termijn kan een ieder, bij Burgemeester en Wethouders, schriftelijk zijn zienswijze naar voren brengen omtrent het verlenen van vrijstelling van de van toepassing zijnde bestemmingsplannen, ten behoeve van de uitvoering van deze bouwplannen.
Wijzigingen Algemene plaatselijke verordening
De gemeenteraad heeft in december ingestemd met enkele wijzigingen in
onze Algemene plaatselijke verordening. Artikel 26 sub c en de
artikelen 87 tot en met 95 zijn komen te vervallen. Op grond van het
gewijzigde artikel 74 kunnen eigenaren van recreatievoertuigen en
aanhangers worden verzocht hun voertuig te verwijderen wanneer een
voertuig binnen de bebouwde kom langer dan een week geparkeerd staat
op gemeentelijke parkeerplaatsen waarbij naar het oordeel van het
college buitensporig gebruik wordt gemaakt van beschikbare
parkeerruimte of wanneer de aanwezigheid van het voertuig schadelijk
is voor het uiterlijk aanzien van de gemeente. Nadere informatie over
deze Apv-wijzigingen kunt u krijgen bij de afdeling ABJZ (te. 291244).
Burgemeester en Wethouders delen mee dat over het besluit tot het
wijzingen van deze Apv-artikelen door de gemeenteraad een referendum
kan worden gehouden. Voor het inleidende verzoek tot het houden van
een referendum dienen ten minste 230 kiesgerechtigden binnen drie
weken een verzoek in te dienen bij de voorzitter van het centraal
stembureau per adres Raadhuisplein 1 in Hoogeveen. Nadere informatie
over de inhoudelijke en procedurele aspecten van een referendum kunt u
krijgen bij de heer Middelveld van de afdeling ABJZ (tel. 291240.
Ingekomen bouw- en sloopaanvragen
Bouwaanvragen
* Klopstra M.G.J., plaatsen van een dakkapel op de woning,
Behringhof 65
* Bakker H., bouwen van een stalling t.b.v. werktuigen en vee, 2e
Zandwijkje, Hollandscheveld
* Wulp v/d P., uitbreiden van een woonhuis, Langewijk 4, Elim
Sloopaanvragen
* Woonconcept, binnenshuis slopen t.b.v. diverse verbouwingen, De
Snikke 29, 31 en 33
Nadere informatie over bovengenoemde bouwplannen is verkrijgbaar bij
de afdeling Bouw- en Woningtoezicht in het Compagnieshuis,
Raadhuisplein 24
Verleende bouwvergunningen en sloopvergunningen
Bouwvergunningen
* Wollenberg van den A.J., uitbreiden van een woning, De Strekel 3
* Woonstichting Actium, uitbreiden van een bedrijfruimte,
Alteveerstraat 48 / Piet Heinstraat 57
* Leffers ten Hoorn Boer G.J., plaatsen van een kap op de garage,
Het Roefje 6
* Hooijer R., plaatsen van een dakkapel op de woning, De Koolmees 7
Bouwvergunning van rechtswege
* Ham G.J., verbouwen van een woonboerderij, Wijsterseweg 147,
Stuifzand
Weigering bouwvergunning
* Engberts J.P., bouwen van een bufferbewaarplaats, Alteveerstraat
108
Tegen de verleende vergunningen kunt u binnen zes weken na dagtekening
van de brief behorende bij de vergunning een gemotiveerd
bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders
van Hoogeveen.
Kapvergunningen
De gemeente Hoogeveen heeft een kapvergunning verstrekt aan:
* J. Slagter, Fluitenbergseweg 14, Hoogeveen, voor drie eiken;
* sector MOW afdeling Groenvoorzieningen en Wijkbeheer voor het
kappen van 115 bomen.
Tegen deze verleende vergunningen kan binnen zes weken na dagtekening
van de brief behorende ehorende bij de vergunning een gemotiveerd
bezwaarschrift worden ingediend bij het college van Burgemeester en
Wethouders.
© Copyright Gemeente Hoogeveen