Bodemsanering Havenkwartier
INFORMATIE OVER BODEMSANERING HAVENKWARTIER
In de Openbare bibliotheek de Lindenhoeve (Steenenstraat 24) ligt een
dossier over het Havenkwartier (voormalig gasfabrieksterrein en
voormalig Masterfoodsterrein) voor geïnteresseerden ter inzage. In het
dossier zijn de belangrijkste stukken terug te vinden over de
bodemsanering. Een aantal van deze documenten zijn ook te raadplegen
via deze site.
De openingstijden van de bibliotheek zijn: ma. 13.30 - 20.00 uur; di.
10.00-17.00 uur; wo. 13.30-20.00 uur; do. 10.00 - 17.00 uur vr. 13.30
uur - 20.00 uur en za. 10.00-13.00 uur.
Nieuwe onderzoeksresultaten en andere ontwikkelingen rondom de
bodemsanering van het Havenkwartier worden via de gemeentelijke
informatierubriek in de Schakel en via deze site bekend gemaakt.
Beantwoording vragen door provincie d.d. 1 juli 2002
Reactie burgemeester en wethouders op antwoorden van provincie over
bodemsanering Havenkwartier d.d. 9 juli 2002
Informatiefolder bodemsanering Havenkwartier
Advies GGD d.d. 8 juli 2002 i.z. bodemverontreiniging
gasfabriekterrein
Verslag informatieavond Havenkwartier en omgeving op 16-07-2002
Drinkwater voldoet aan normen Waterleidingbesluit
Antwoorden op vragen bewoners van voorlichtingsavond
Vervolgvoorlichtingsbijeenkomst Havenkwartier 7 oktober aanstaande
B&W besluit bodemonderzoek Havenkwartier
Drinkwateronderzoek
Selectie onderzoeksbureau nader bodemonderzoek Havenkwartier
Commissievergaderingen
Ter voorbereiding van de raadsvergadering van maandag 27 januari,
worden volgende week twee commissievergaderingen gehouden. De
vergaderingen beginnen om 20.00 uur in het gemeenthuis van
Oud-Beijerland (W. van Vlietstraat 6). Wij nodigen u van harte uit om
één of beide vergaderingen bij te wonen.
Op maandag 13 januari komen de leden van de commissie Ruimtelijke en
Economische Zaken in vergadering bijeen. De voorzittershamer wordt
gehanteerd door de heer P. Tieleman (PvdA). De agenda luidt als volgt:
1. Opening;
2. Vaststelling verslagen van de vergaderingen van 2 en 10 december
2002;
3. Mededelingen:
mededelingen voorzitter;
mededelingen portefeuillehouder;
4. Stukken ter advisering aan de raad:
ontwikkelingsprogramma Hoeksche Waard 2002;
notitie weekmarkt;
voorbereidingsbesluit busbaan/Stougjesdijk omlegging;
5. Stukken ter informatie:
RIHW;
presentatie aanpak/proces Structuurvisie;
informatiebulletin Waterbreed;
vestiging voorkeursrecht op locatie regionaal bedrijventerrein in
Binnenmaas;
drie adviezen over verzoeken toekenning planschadevergoeding;
rapportage over (il)legale aanleg basketbalveld nabij
Scholengemeenschap Willem van Oranje;
6. Gedachtewisseling met portefeuillehouder;
7. Rondvraag;
8. Sluiting.
De leden van de commissie Algemene Zaken vergaderen op woensdag 15
januari 2003. Voorzitter is de heer R. Toes SSGP). De commissieleden
spreken over de volgende zaken:
1. Opening;
2. Vaststelling verslag vergadering van 4 december 2002;
3. Mededelingen:
mededelingen voorzitter;
een brief van de burgemeester naar aanleiding van de gerechtelijke
uitspraak inzake Moods en overlast in het centrum;
mededelingen portefeuillehouder;
stand van zaken deelplannen rampenbestrijding;
4. Stukken ter advisering aan de raad:
verordening Brandveiligheid en Hulpverlening;
Stukken ter informatie;
managementrapportage meldingentelefoon 3e kwartaal 2002;
instructie voor de commandant gemeentelijke brandweer;
het dossier, overhandigd door mevrouw Paardekooper;
5. Gedachtewisseling met portefeuillehouder:
6. Rondvraag;
7. Sluiting.
Wilt u de gemeentelijke politiek eens van dichtbij volgen? Dan nodigen
wij u van harte uit (één van) deze commissievergaderingen bij te wonen
op de publieke tribune.
Tijdens de commissievergaderingen kunt u tevens gebruik maken van het
spreekrecht. Spreekrecht kunt u tot uiterlijk 16.00 uur op de dag van
de vergadering telefonisch of schriftelijk aanvragen, telefoon 646566.
Bij de receptie van het Gemeentehuis ligt hiervoor een formulier
gereed.
Gemeentelijk strooibeleid
Omdat er bij veel mensen toch nog onduidelijkheid blijkt te bestaan over de taak van de gemeente bij gladde wegen, geven wij u in deze rubriek informatie over het gemeentelijk strooibeleid.
Op grond van de Wegenwet en de Gemeentewet dient de gemeente ervoor te
zorgen dat de wegen in goede staat verkeren. Tot deze zorg behoort ook
het bestrijden van gladheid op de wegen. De gemeente heeft hierin een
inspanningsverplichting en geen garantieplicht. Belangrijk is het feit
dat de gemeente Oud-Beijerland een selectief strooibeleid heeft. Dit
houdt in dat er na een melding van de politie of van het Waterschap of
op basis van eigen waarneming gestrooid wordt volgens een drietal
urgenties.
De eerste urgentie betreft de busroutes en de binnenkomende fietspaden
naar de scholen. De tweede urgentie heeft betrekking op de op- en
afritten in combinatie met wijkontsluitingswegen. Bij de derde
urgentie gaat het om hulpverlenende instellingen, zoals artsen,
tandartsen, wijkgebouwen, gemeentehuis etc. Voor zover deze niet reeds
zijn meegenomen in de eerste urgentie, omdat deze objecten op die
route liggen. Verder wordt er dus niet gestrooid. Bij extreme gladheid
echter, zoals ijzel, wordt er na intern overleg en overleg met de
politie ook in de wijken gestrooid. Wij doen daarom een beroep op uw
eigen verantwoordelijkheid als weggebruiker. Dit betekent dat u uw
rijstijl en rijsnelheid aan dient te passen aan de omstandigheden. Ook
het sneeuwvrij maken van het trottoir voor uw woning kan daartoe
behoren. De gemeente maakt in hoofdzaak gebruik van een moderne
computergestuurde zoutstrooier. Hierdoor wordt er zo zuinig en tevens
efficiënt mogelijk zout gestrooid.
Van diverse zijden wordt ons gevraagd of de gemeente (strooi)zout
beschikbaar stelt aan inwoners. Dit is niet het geval. Strooizout is
onder meer verkrijgbaar bij Agriland.
Nieuw website voor Oud-Beijerland
Na een periode van intensieve voorbereiding en drukke werkzaamheden
voor onder meer de webmaster en voorlichting gaat maandag 13 januari
2003 om 12.00 uur de nieuwe website van de gemeente Oud-Beijerland
officieel de 'lucht' in.
De nieuwe site heeft een ingrijpende verandering ondergaan. Zo is de
website toegankelijker, kleurrijker en meer gestructureerd dan de
oude. Bovendien is nu reeds ingespeeld op de toekomstige
(interactieve) ontwikkelingen. Wij nodigen u graag uit om onze nieuwe
website www.oud-beijerland.nl met eigen ogen te aanschouwen.
Vaststelling urgentiedraaiboek woonruimte
In samenwerking met de zes Hoeksche Waardse gemeenten en de GGD is na evaluatie van het huidige draaiboek een nieuwe versie van het urgentiedraaiboek woonruimte tot stand gekomen. Dit nieuwe draaiboek, welk een aanhangsel is van de Huisvestingsverordening 1994, is op 29 oktober 2002 vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders. In dit draaiboek zijn de richtlijnen voor sociale en medische urgenties met een procedurebeschrijving opgenomen. Dit betekent dat alle gemeenten binnen de Hoeksche Waard dezelfde (uitgewerkte) richtlijnen hanteren voor de urgentietoekenning met betrekking tot woonruimte.
Daarnaast is ook de flyer "urgentieverklaring met betrekking tot
woonruimte" vastgesteld. In deze flyer, die bij de afdeling
Publiekszaken verkrijgbaar is, wordt beknopt aangegeven welke
richtlijnen worden gehanteerd bij de aanvraag voor een
urgentieverklaring.
Het urgentiedraaiboek treedt in werking met ingang van de dag na deze
publicatie in De Schakel Hoeksche Waard. De desbetreffende stukken
liggen voor belangstellenden vanaf vrijdag 10 januari 2003 ter inzage
bij de receptie van het Gemeentehuis, W. van Vlietstraat 6.
Bekendmakingen
Burgemeester en Wethouders van Oud-Beijerland geven kennis van het
feit dat het college van burgemeester en wethouders van plan is om met
toepassing van artikel 19 lid 3 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening
vrijstelling te verlenen van het geldende bestemmingsplan en
bouwvergunning te verlenen voor:
* het vergroten van een woning aan het Albert Schweitzererf 2;
* het vergroten van een zolderverdieping aan de Thielmonde 17 en
Lange Hille 11.
De desbetreffende stukken liggen met ingang van 10 januari 2003
gedurende vier weken voor een ieder ter inzage bij de afdeling
Ruimtelijke Ontwikkeling van de dienst Ruimte in het Gemeentehuis, W.
van Vlietstraat 6 (geopend op werkdagen van 09.00 - 12.30 uur en
volgens afspraak).
Een ieder kan gedurende de termijn van terinzageligging schriftelijk
zijn zienswijze tegen het verlenen van vrijstelling naar voren brengen
bij het college van burgemeester en wethouders van Oud-Beijerland,
Postbus 2003, 3260 EA Oud-Beijerland.
Bekendmakingen AWB en Woningwet
AWB
Bekendmakingen
Datum publicatie : 9 januari 2003
Het gemeentebestuur van Oud-Beijerland maakt de volgende besluiten
bekend :
Verzending d.d.
Zakelijke inhoud
Naam en adres
direct-belanghebbende
Dienst
Bouwvergunning verleend voor:
03-01-2003
het vernieuwen en te veranderen van een winkel/bedrijfspand op het
perceel Admiraal de Ruyterstraat 13;
de heer J. Batenburg Admiraal de Ruyterstraat 9
2
Rectificatie:
Positieve reactie op melding bouwvoornemen voor:
Kapvergunning verleend voor:
27-12-2002
het kappen van 3 haagbeuken, 9 prunussen, 15 esdoorns, 5 elzen, 2
berken en 3 hazelaars met oplegging van herplantplicht van 75
laurierkers;
caravanbedrijf Van der Hoek Beneden Oostdijk 66
2
Sloopvergunning verleend voor:
Overige vergunningen/vrijstelling/ontheffing verleend voor:
24-12-2002
het aanwezig hebben van 2 kansspelautomaten op het Vierwiekenplein
105;
café Werelds Vierwiekenplein 105
3
27-12-2002
het organiseren van een ballonnenwedstrijd (oplaten van maximaal 175
ballonnen) op 13 januari 2003 om 12.00 uur voor het Gemeentehuis ter
gelegenheid van de opening van de nieuwe website van de gemeente
Oud-Beijerland;
gemeente Oud-Beijerland t.a.v. de heer A.J. Waardenburg
2
31-12-2002
het ophangen van 6 spandoeken voor een ledenwerfactie van de Nationale
Vereniging De Zonnebloem in de periode van 3 tot en met 10 januari
2003;
Nat. Ver. De Zonnebloem t.a.v. de heer J.P. van Egeraat Boezemsingel
36
2
03-01-2003
het plaatsen van gevelreclame aan de Rontgenstraat 1;
Effect Neon International bv Postbus 7004 3286 ZG Klaaswaal
2
07-01-2003
het oprichten van een schuur op het perceel prins Bernhardstraat 36;
de heer J. Klokkenburg Prins Bernhardstraat 36
2
Gebruiksvergunning verleend voor:
02-01-2003
het in gebruik nemen, hebben of houden van een sportcomplex
voetbalvereniging SHO op het perceel Langeweg 18, waarin niet meer dan
195 personen gelijktijdig aanwezig mogen zijn in de kantine;
Voetbalvereniging SHO t.a.v. de heer H. Brussaard Langeweg 18
4
06-01-2003
het in gebruik nemen, hebben of houden van een sportcomplex
voetbalvereniging Zinkwegse Boys op het perceel Zinkweg 259, waarin
niet meer dan 100 personen gelijktijdig aanwezig mogen zijn in de
kantine;
Voetbalvereniging Zinkwegse Boys Zinkweg 259
4
BEZWAREN
In veel gevallen kan een belanghebbende tegen een besluit bezwaren
indienen. De bezwaren moeten schriftelijk en gemotiveerd binnen zes
weken volgende op de dag van verzending van het besluit (zie
bovenstaand schema) worden ingediend bij het gemeentebestuur, Postbus
2003, 3260 EA Oud-Beijerland.
Na de indiening kan de belanghebbende, die de behandeling van het
bezwaarschrift niet kan afwachten, aan de President van de Rechtbank
te Dordrecht een voorlopige voorziening vragen (waarover griffierecht
verschuldigd is).
Nadere informatie m.b.t. de besluiten is verkrijgbaar bij :
1. Dienst Samenleving, W. van Vlietstraat 6, tel. 64 67 77
2. Dienst Ruimte, W. van Vlietstraat 6, tel. 64 66 39
3. Stafafdeling Bestuurs- en Managementondersteuning, W. van
Vlietstraat 6, tel. 64 65 41
WONINGWET
Openbare bekendmaking ingevolge artikel 41 van de Woningwet.
Lijst van bij de gemeente binnengekomen aanvragen tot het verstrekken van een bouw- of sloopvergunning :
aanvraag
ingediend d.d.
zakelijke inhoud
naam en adres aanvrager
Bouwvergunningsverzoek tot het :
19-12-2002
vergroten van een zolderverdieping op het perceel Ravenswey 31;
de heer W. Stolk Ravenswey 31
19-12-2002
oprichten van 3 vrijstaande woningen met dubbele garage op het perceel
Leharsstraat (Poortwijk II);
Stevast B.V. Oostzeedijk 236 3063 BP Rotterdam
30-12-2002
oprichten van een woonzorgcomplex, verhuurbare ruimten en woningen op
het perceel Debussyring, Ravelstraat en Rossinistraat;
woonstichting Union Postbus 1502
30-12-2002
vervangen van een carport door een garage op het perceel
Huizingastraat 12;
de heer I. Snel Middelsluissedijk O.Z. 14 3281 LD Numansdorp
30-12-2002
oprichten van een automuseum op het perceel Beneden Oostdijk 58;
Handelsonderneming Wüst B.V. Adm. de Ruyterstraat 24
06-01-2003
vernieuwen van een voorgevel op het perceel West Voorstraat 26;
Voorwinden Fashion Sports West Voorstraat 26
Sloopvergunningsverzoek tot het:
N.B.: Nadere informatie daarover is verkrijgbaar bij de Dienst Ruimte, W. van Vlietstraat 6, tel. 64 66 39