Ministerie van Buitenlandse Zaken

Nieuwe Wijs op Reis-campagne 2003 gericht op jongeren

Vandaag is de campagne Wijs op Reis 2003 van het ministerie van Buitenlandse Zaken officieel van start gegaan. Dit keer vooral gericht op jongeren van 18 tot en met 24 jaar. In die leeftijdscategorie blijkt 56% slecht voorbereid op vakantie te gaan. Uit het NIPO Vakantie-onderzoek 2002 komt naar voren dat bijvoorbeeld slechts 16% informatie zoekt over `wat te doen bij verlies paspoort' en 35% over het alarmnummer van de verzekering terwijl meer dan 55% van de jongeren informatie zoekt over uitgaansgelegenheden en het weer op de vakantiebestemming.

Met de slogan `Check dit voordat je in de shit zit' wil het ministerie van Buitenlandse Zaken deze groep wijzen op wat er mis kan gaan tijdens de vakantie én vooral overzichtelijke en toegankelijke informatie aanbieden.

Aandacht voor de reis

Spanje, Griekenland, maar ook Kenia en Nepal zijn tegenwoordig vanzelfsprekende vakantiebestemmingen. Daardoor denken vooral jongeren niet aan een goede reisvoorbereiding en zien ze culturele verschillen, ziekten en gedragsregels over het hoofd. De campagne Wijs op Reis heeft als doel de betrokkenheid van de buitenlandvakantiegangers - en specifiek dus de jongeren onder hen - bij hun vakantie te vergroten. En zo de zelfredzaamheid van gestrande reizigers te vergroten en het aantal gestrande reizigers terug te dringen.

Wat neem je mee op vakantie?

In elk geval een reisverzekering, zegt 78% van de jongeren, zoals blijkt uit het NIPO Vakantie-onderzoek. Drievijfde van de doelgroep denkt ook nog aan het paspoortnummer. Verder wordt vooral nagegaan of er gepind kan worden in het land van bestemming en hoe de weersvooruitzichten zijn. Maar kennis over de plaatselijke verkeersregels en gewoonten over medische voorzorgsmaatregelen blijven buiten de vakantiekoffer. Of jongeren nou op de bonnefooi naar Thailand gaan of drie weken feesten aan een Spaanse costa. En dat terwijl een goede voorbereiding ervoor kan zorgen dat de vakantie niet om de verkeerde reden onvergetelijk wordt.

Hoe trek je de aandacht van jongeren?

`Het vertrouwen van mijn moeder', `paspoort', `mijn gezondheid'. Het zijn antwoorden op de vraag `Wat is het gekste wat jij op vakantie bent kwijtgeraakt of kunt kwijtraken?'. Die vraag stond centraal in de SMS-prijsvraag die het ministerie van Buitenlandse Zaken in de zomer van 2002 heeft gehouden. Jongeren konden antwoorden via SMS of internet. Tegelijkertijd moesten ze ook het paspoortnummer en het alarmnummer van de reisverzekering meezenden. Zo werd de doelgroep geatttendeerd op een goede reisvoorbereiding en tegelijkertijd meer inzicht verkregen in de belevingswereld van de jonge vakantieganger. Een mooie aanvulling op de gegevens die het Vakantie-onderzoek oplevert dat NIPO in opdracht van het ministerie van Buitenlandse Zaken jaarlijks uitvoert.

Vandaag ontvingen de prijswinnaars in de Wijs op Reis-stand op de Vakantiebeurs hun prijs uit handen van de heer W. Andreae, Directeur Directie Consulaire Zaken.

Praktische en overzichtelijke informatie voor op reis

Gezichtsbepalend voor de Wijs op Reis-reclamecampagne 2003 is de uiting die in één oogopslag laat zien dat er iets mis is gegaan op vakantie. De pay-off legt vervolgens de link tussen een goede reisvoorbereiding en Wijs op Reis. In de Wijs op Reis-brochure vindt elke vakantieganger informatie, tips en nuttige adressen. Belangrijk verspreidingspunt van de brochure zijn de reisbureaus. Een logische plek om vakantiegangers te attenderen op belangrijke informatie, en ook hier specifiek jongeren, omdat uit het NIPO Vakantie-onderzoek 2002 blijkt dat jongeren die een reis boeken via het reisbureau meer behoefte aan informatie hebben dan jongeren die zelf hun vakantie boeken. Die laatste groep haalt veel informatie van internet. Daarom is de internetsite www.wijsopreis.nl een belangrijke spil in de Wijs op Reis-campagne. Op deze site staat vergelijkbare informatie als in de brochure met het voordeel dat internet overal ter wereld is te raadplegen.

Extra aandacht genereert het Wijs op Reis-T-shirt. Dit T-shirt is speciaal voor de campagne gemaakt en wordt in de zomermaanden op ludieke wijze uitgedeeld. Op het T-shirt staat de tekst `I went on holiday and all I have left is this lousy T-shirt' met daaronder het Wijs op Reis-logo en het website adres www.wijsopreis.nl

Bron: NIPO Vakantie-onderzoek 2002

// Noot voor de redactie (