Nieuwe Wijs op Reis-campagne 2003 gericht op jongeren
Vandaag is de campagne Wijs op Reis 2003 van het ministerie van
Buitenlandse Zaken officieel van start gegaan. Dit keer vooral gericht
op jongeren van 18 tot en met 24 jaar. In die leeftijdscategorie
blijkt 56% slecht voorbereid op vakantie te gaan. Uit het NIPO
Vakantie-onderzoek 2002 komt naar voren dat bijvoorbeeld slechts 16%
informatie zoekt over `wat te doen bij verlies paspoort' en 35% over
het alarmnummer van de verzekering terwijl meer dan 55% van de
jongeren informatie zoekt over uitgaansgelegenheden en het weer op de
vakantiebestemming.
Met de slogan `Check dit voordat je in de shit zit' wil het ministerie
van Buitenlandse Zaken deze groep wijzen op wat er mis kan gaan
tijdens de vakantie én vooral overzichtelijke en toegankelijke
informatie aanbieden.
Aandacht voor de reis
Spanje, Griekenland, maar ook Kenia en Nepal zijn tegenwoordig
vanzelfsprekende vakantiebestemmingen. Daardoor denken vooral jongeren
niet aan een goede reisvoorbereiding en zien ze culturele verschillen,
ziekten en gedragsregels over het hoofd. De campagne Wijs op Reis
heeft als doel de betrokkenheid van de buitenlandvakantiegangers - en
specifiek dus de jongeren onder hen - bij hun vakantie te vergroten.
En zo de zelfredzaamheid van gestrande reizigers te vergroten en het
aantal gestrande reizigers terug te dringen.
Wat neem je mee op vakantie?
In elk geval een reisverzekering, zegt 78% van de jongeren, zoals
blijkt uit het NIPO Vakantie-onderzoek. Drievijfde van de doelgroep
denkt ook nog aan het paspoortnummer. Verder wordt vooral nagegaan of
er gepind kan worden in het land van bestemming en hoe de
weersvooruitzichten zijn. Maar kennis over de plaatselijke
verkeersregels en gewoonten over medische voorzorgsmaatregelen blijven
buiten de vakantiekoffer. Of jongeren nou op de bonnefooi naar
Thailand gaan of drie weken feesten aan een Spaanse costa. En dat
terwijl een goede voorbereiding ervoor kan zorgen dat de vakantie niet
om de verkeerde reden onvergetelijk wordt.
Hoe trek je de aandacht van jongeren?
`Het vertrouwen van mijn moeder', `paspoort', `mijn gezondheid'. Het
zijn antwoorden op de vraag `Wat is het gekste wat jij op vakantie
bent kwijtgeraakt of kunt kwijtraken?'. Die vraag stond centraal in de
SMS-prijsvraag die het ministerie van Buitenlandse Zaken in de zomer
van 2002 heeft gehouden. Jongeren konden antwoorden via SMS of
internet. Tegelijkertijd moesten ze ook het paspoortnummer en het
alarmnummer van de reisverzekering meezenden. Zo werd de doelgroep
geatttendeerd op een goede reisvoorbereiding en tegelijkertijd meer
inzicht verkregen in de belevingswereld van de jonge vakantieganger.
Een mooie aanvulling op de gegevens die het Vakantie-onderzoek
oplevert dat NIPO in opdracht van het ministerie van Buitenlandse
Zaken jaarlijks uitvoert.
Vandaag ontvingen de prijswinnaars in de Wijs op Reis-stand op de
Vakantiebeurs hun prijs uit handen van de heer W. Andreae, Directeur
Directie Consulaire Zaken.
Praktische en overzichtelijke informatie voor op reis
Gezichtsbepalend voor de Wijs op Reis-reclamecampagne 2003 is de
uiting die in één oogopslag laat zien dat er iets mis is gegaan op
vakantie. De pay-off legt vervolgens de link tussen een goede
reisvoorbereiding en Wijs op Reis. In de Wijs op Reis-brochure vindt
elke vakantieganger informatie, tips en nuttige adressen. Belangrijk
verspreidingspunt van de brochure zijn de reisbureaus. Een logische
plek om vakantiegangers te attenderen op belangrijke informatie, en
ook hier specifiek jongeren, omdat uit het NIPO Vakantie-onderzoek
2002 blijkt dat jongeren die een reis boeken via het reisbureau meer
behoefte aan informatie hebben dan jongeren die zelf hun vakantie
boeken. Die laatste groep haalt veel informatie van internet. Daarom
is de internetsite www.wijsopreis.nl een belangrijke spil in de Wijs
op Reis-campagne. Op deze site staat vergelijkbare informatie als in
de brochure met het voordeel dat internet overal ter wereld is te
raadplegen.
Extra aandacht genereert het Wijs op Reis-T-shirt. Dit T-shirt is
speciaal voor de campagne gemaakt en wordt in de zomermaanden op
ludieke wijze uitgedeeld. Op het T-shirt staat de tekst `I went on
holiday and all I have left is this lousy T-shirt' met daaronder het
Wijs op Reis-logo en het website adres www.wijsopreis.nl
Bron: NIPO Vakantie-onderzoek 2002
// Noot voor de redactie (