Heliview Marketingservices


heliview
Business-to-business information

Argonaut bekendste reïntegratiebedrijf

Argonaut is het bekendste reïntegratiebedrijf bij profit- en non-profitvestigingen met een interne of externe reïntegratiedienstverlener. Ongeveer 32 procent weet de naam Argonaut spontaan te noemen. Ook bij de geholpen naamsbekendheidmeting scoort Argonaut het hoogst. De meeste vestigingen geven echter aan de organisatie alleen van naam te kennen.
Dit blijkt uit de ReïntegratiemarktMonitor 2002 van Heliview Research, waarvoor in totaal 1185 interviews werden afgenomen met bedrijven en instellingen.

Het ontstaan van de reïntegratiemarkt

In 1990 gaf de politiek aan dat er een sterke behoefte was aan doeltreffende maatregelen om de WAO-instroom terug te dringen. De eerste aanbestedingsprocedure van WAO'ers en WW'ers eind 2000 was de eerste belangrijke impuls voor de reïntegratiemarkt. Een tweede impuls was het privatiseren van de markt voor reïntegratiedienstverlening; alle reïntegratiebedrijven werden zelfstandig op 1 januari 2002. Een derde belangrijke impuls voor de reïntegratiemarkt is de Wet Verbetering Poortwachter die op 1 april 2002 van kracht werd. Werkgevers en ook werknemers kregen een grote verantwoordelijkheid met betrekking tot het ziekteverzuim en de reïntegratie van hun werknemers.

Spontane naamsbekendheid reïntegratiebedrijven

Argonaut, dat onderdeel is van Achmea, wordt door ongeveer 32% van de vestigingen spontaan genoemd.
Bij bijna een kwart (24%) is ook de naam van Kliq bekend door het grote aantal publieke reïntegratietrajecten, en door de aandacht die de media het afgelopen jaar aan dit reïntegratiebedrijf hebben besteed.
Zo'n 20% van de vestigingen noemt spontaan het reïntegratiebedrijf Relan Werk. Overige reïntegratiebedrijven worden door hooguit 6% van de vestigingen genoemd.

Algemene tevredenheid verschilt niet per type dienstverlener

Over het algemeen zijn vestigingen even tevreden over de kwaliteit van de reïntegratiedienstverlening van arbodiensten/verzekeraars als over die van externe reïntegratiebedrijven; beide krijgen gemiddeld een 6,9. Klanten van arbodiensten zijn relatief het meest tevreden over de inzet en deskundigheid en de mate waarin afspraken worden nagekomen. Klanten van reïntegratiebedrijven zijn het meest tevreden over de geleverde nazorg, gevolgd door resultaatgerichtheid, de mate waarin afspraken worden nagekomen, de behaalde resultaten en de afhandeling van klachten.

Behaalde resultaten belangrijk kwaliteitscriterium voor externe reïntegratiebedrijven

Heliview heeft een analyse gemaakt van de correlatie tussen de algemene tevredenheid met de dienstverlening van reïntegratiebedrijven en de tevredenheid op basis van deelaspecten. Hieruit blijkt dat de behaalde resultaten van de geboden reïntegratiedienstverlening het meest effect hebben op het totaaloordeel over de kwaliteit van externe reïntegratiebedrijven. Vestigingen beoordelen dit deelaspect gemiddeld met een 7,1. Ook resultaatgerichtheid wordt als belangrijke eigenschap genoemd.

Over Heliview

Heliview Marketingservice bv is een full-service marketingorganisatie, gespecialiseerd in de business-to-business-markt op het gebied van o.a. HRM, ICT, financiële dienstverlening en kantoorbenodigdheden.

Voor meer informatie over dit persbericht, Heliview onze producten kunt u contact opnemen met dhr. Thanassis Vassiliadis, tel.: 076-548 40 00. Ons e-mailadres is: info@heliview.nl