heliview
Business-to-business information
Argonaut bekendste reïntegratiebedrijf
Argonaut is het bekendste reïntegratiebedrijf bij profit- en
non-profitvestigingen met een interne of externe
reïntegratiedienstverlener. Ongeveer 32 procent weet de naam Argonaut
spontaan te noemen. Ook bij de geholpen naamsbekendheidmeting scoort
Argonaut het hoogst. De meeste vestigingen geven echter aan de
organisatie alleen van naam te kennen.
Dit blijkt uit de ReïntegratiemarktMonitor 2002 van Heliview Research,
waarvoor in totaal 1185 interviews werden afgenomen met bedrijven en
instellingen.
Het ontstaan van de reïntegratiemarkt
In 1990 gaf de politiek aan dat er een sterke behoefte was aan
doeltreffende maatregelen om de WAO-instroom terug te dringen. De
eerste aanbestedingsprocedure van WAO'ers en WW'ers eind 2000 was de
eerste belangrijke impuls voor de reïntegratiemarkt. Een tweede impuls
was het privatiseren van de markt voor reïntegratiedienstverlening;
alle reïntegratiebedrijven werden zelfstandig op 1 januari 2002. Een
derde belangrijke impuls voor de reïntegratiemarkt is de Wet
Verbetering Poortwachter die op 1 april 2002 van kracht werd.
Werkgevers en ook werknemers kregen een grote verantwoordelijkheid met
betrekking tot het ziekteverzuim en de reïntegratie van hun
werknemers.
Spontane naamsbekendheid reïntegratiebedrijven
Argonaut, dat onderdeel is van Achmea, wordt door ongeveer 32% van de
vestigingen spontaan genoemd.
Bij bijna een kwart (24%) is ook de naam van Kliq bekend door het
grote aantal publieke reïntegratietrajecten, en door de aandacht die
de media het afgelopen jaar aan dit reïntegratiebedrijf hebben
besteed.
Zo'n 20% van de vestigingen noemt spontaan het reïntegratiebedrijf
Relan Werk. Overige reïntegratiebedrijven worden door hooguit 6% van
de vestigingen genoemd.
Algemene tevredenheid verschilt niet per type dienstverlener
Over het algemeen zijn vestigingen even tevreden over de kwaliteit van
de reïntegratiedienstverlening van arbodiensten/verzekeraars als over
die van externe reïntegratiebedrijven; beide krijgen gemiddeld een
6,9. Klanten van arbodiensten zijn relatief het meest tevreden over de
inzet en deskundigheid en de mate waarin afspraken worden nagekomen.
Klanten van reïntegratiebedrijven zijn het meest tevreden over de
geleverde nazorg, gevolgd door resultaatgerichtheid, de mate waarin
afspraken worden nagekomen, de behaalde resultaten en de afhandeling
van klachten.
Behaalde resultaten belangrijk kwaliteitscriterium voor externe
reïntegratiebedrijven
Heliview heeft een analyse gemaakt van de correlatie tussen de
algemene tevredenheid met de dienstverlening van reïntegratiebedrijven
en de tevredenheid op basis van deelaspecten. Hieruit blijkt dat de
behaalde resultaten van de geboden reïntegratiedienstverlening het
meest effect hebben op het totaaloordeel over de kwaliteit van externe
reïntegratiebedrijven. Vestigingen beoordelen dit deelaspect gemiddeld
met een 7,1. Ook resultaatgerichtheid wordt als belangrijke eigenschap
genoemd.
Over Heliview
Heliview Marketingservice bv is een full-service marketingorganisatie,
gespecialiseerd in de business-to-business-markt op het gebied van
o.a. HRM, ICT, financiële dienstverlening en kantoorbenodigdheden.
Voor meer informatie over dit persbericht, Heliview onze producten
kunt u contact opnemen met dhr. Thanassis Vassiliadis, tel.: 076-548
40 00. Ons e-mailadres is: info@heliview.nl