Sotheby's


SOTHEBY'S
Press Release

Graffiti Tentoonstelling bij Sotheby's

Van woensdag 8 t/m vrijdag 17 januari 2003 organiseert veilinghuis Sotheby's
Amsterdam een bijzondere tentoonstelling over Graffiti Art. De
tentoonstelling beoogt een overzicht te geven van de ontwikkeling van
Graffiti Art vanaf begin tot op heden, met een overzicht van de diverse
disciplines. De tentoongestelde werken zijn ter beschikking gesteld door
verschillende Nederlandse collectioneurs.

De Graffiti beweging ontstond tegen het eind van jaren 1960, ten tijde van
de beroemde protestmars van Martin Luther King en zijn gewelddadige dood op
4 april 1968. Jonge mensen gingen hun "tags" (handtekeningen) zetten op en
in treinen vanuit, wat de Franse filosoof Merleau Ponti noemt, het
niet-wetend weten.

Na de treininterieurs boden al snel ook de buitenkanten van de treinen
nieuwe uitdagingen. Hier moest de graffiti in het holst van de nacht worden
aangebracht, aangezien het vanaf 1972 ten strengste verboden was. Omdat de
treinen de volgende dag het dienstschema moesten rijden, was snelheid
geboden. Vooraanstaande graffiti writers maakten daarom voorbereidende
schetsen van hun ontwerpen en fotografeerden de treinen.

Een nieuwe fase in de ontwikkeling van Graffiti Art ontstond rond 1980 toen
de kunstenaars ook op doek gingen werken. Dit had het grote voordeel dat er
ongestoord in ateliers gewerkt kon worden.

De Graffiti beweging was van belang als een revolutie tegen de gevestigde
orde, een mondiale vrijheidsstrijd van minderheden. Andere kunstenaars kozen
weer voor een absolute vrijheid die minder betrokken was op de samenleving.

Graffiti groeide uit tot een rijk gevarieerde kunststijl met een vaak grote
maatschappelijke betrokkenheid, waarin rap, breakdance, kleding en
skateboarden hun plaats hebben gevonden. Als een individuele strijd voor het
kunstenaarschap is het van betekenis voor iedereen.

De tentoonstelling toont werk van een aantal internationaal bekende graffiti
kunstenaars als A-one,
Bill Blast, Blade, Crash, Daze, Dondi White, Futura, Koor, Lee, NOC 167,
Phase 2, Lady Pink, Quik, Rammellzee, Seen, ToxiC en Zephyr,

De kunstenaars
Quik grijpt net zo makkelijk naar acrylverf en canvas als naar spuitbus en
zaklamp. Hij werd geboren 1958 in Linwood, A Felton, New York en woonde van
1992 tot 2002 in Groningen. Quik schildert de blues waarin tragiek, boosheid
en venijn, doorspekt met zelfironie en humor, en de onrechtvaardigheden van
de blanke samenleving ten opzichte van minderheden aan de orde worden
gesteld. Elke millimeter van zijn werk is bedekt met gedetailleerde
cartoonfiguurtjes die in felle kleuren dansen over typografische
hoogstandjes.
De kunstenaar Blade ziet en droomt zijn naam op alle plaatsen in de wereld
en in het heelal. Met zijn strakgesneden letters, die abstraherend en
tuimelend drie-dimensioneel weergegeven worden, heeft hij bijgedragen aan
een nieuwe richting in de graffitibeweging.
Conceptueel kunstenaar Rammellzee onderzoekt het taalsysteem. Door middel
van essays en formules zuivert hij de letters van het alfabet van alle
falsificaties en brengt ze terug naar een autonome status. Ontdaan van alle
belangen stuurt hij de letters in zijn zelfontworpen raketten naar een
veilige plaats in het heelal. Rammellzee heeft aanvankelijk drie leerlingen,
A-One (onlangs plotseling aan een hartstilstand overleden in Parijs), B-One
(Koor) en C-One (ToxiC).
Koor komt uit een familie van schilders en heeft vanaf jonge leeftijd
getekend. Technische onderwerpen als auto's en vliegtuigen hebben al heel
vroeg zijn interesse. Hij studeerde aan de High School of Art and Design,
waar zijn leraren zijn werk als vandalisme beschouwden. Koor's werk kenmerkt
zich door een enorme vrijheid, kalligrafische tekens en symbolen. De robot
die in zijn tekeningen verschijnt is als het ware een uitbreiding van
hemzelf
ToxiC vormt in 1982 met Rammellzee en A-One de "Tag Master Killers", waarbij
de kracht en symboliek van de letters centraal staan.
Een zeer maatschappelijk betrokken kunstenaar, die het onrecht en
maatschappelijke problemen aan de orde stelt, is Lee. Zijn schilderij
"Society Child", dat zich in het Groninger Museum bevind, illustreert dit
uitvoerig.
Phase 2 stelt de problemen van de zwarten aan de orde door o.a. het
schilderij "Majestic Athanasian Confrontation" uit de collectie van het
Groninger Museum waarin hij verwijst naar de strijd van Athanasius in de
vierde eeuw na Christus over de vraag of Jezus Christus God zelf is of
slechts een god van een lagere orde.
Onlangs verscheen een prachtig boek "Maurer United Architects Play" door het
ingenieursechtpaar Maurer en Maurer en uitgegeven door 010 Publishers. Het
boek is geïnspireerd op de graffiticultuur in het algemeen, en op de
samenwerking met de graffitikunstenaars Zedz en Delta in het bijzonder. De
skatebowl in Meerhoven is het eerste uitgevoerde werk van Marc en Nicole
Maurer. Daarnaast hebben ze in opdracht van de TU in Eindhoven een
graffitigebouw ontworpen waarin de studenten kunnen internetten. Het
spectaculair te noemen gebouw zal in beton worden uitgevoerd in de
afmetingen 10 bij 40 bij 4,5m.

Tentoonstelling Graffiti Art at Sotheby's
De tentoonstelling is geopend:
woensdag 8 t/m vrijdag 17 januari 2003, ma-vr 10.00 tot 16.00 uur.
Zaterdag en zondag gesloten. Toegang is gratis.
Sotheby's Amsterdam, De Boelelaan 30


Graffiti Art Symposium at Sotheby's

Op donderdag 9 januari 2003 uur vindt bij Sotheby's Amsterdam een symposium
plaats over Graffiti Art, onder de titel "Vandalen en Kruisvaarders.
Toegang EUR15. Inlichtingen: 020 550 2251
Het aantal plaatsen is beperkt


Voor verdere inlichtingen en beeldmateriaal:
Diana Ridderikhoff
Press Office / Marketing
Sotheby's Amsterdam
T. +31 20 550 2205 F +31 20 550 2310
E diana.ridderikhoff@sothebys.com diana.ridderikhoff@sothebys.com> De Boelelaan 30, 1083 HJ Amsterdam