Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Interactief marketing platform Kaboem in 2002 gegroeid tot meer dan 500 duizend leden

Merkbekendheid Clean & Clear na 3 maanden campagne binnen de doelgroep gegroeid met 50%

Naarden, 8 januari 2003, Het interactieve marketing platform Kaboem verwelkomde in december 2002 haar 500.000ste lid. Daarmee is Kaboem uitgegroeid tot marktleider binnen het segment tweens (9-15 jaar) en wordt reeds door verschillende adverteerders succesvol ingezet als marketing instrument.

Kaboem

Kaboem is een virtuele hangplek voor jongeren tussen de 9 en 15 jaar, de Tweens. De term komt van in-between en dit wordt onderstreept door de huidige media die deze doelgroep nauwelijks gericht benaderd. Dit terwijl de Tween een homogene (en daarmee efficiënt bereikbare) doelgroep vormt die voor het eerst merkbekendheid en merkvoorkeur opbouwt, een sterk groeiend eigen besteedbare inkomen ter beschikking heeft en een sterke invloed heeft op het bestedingspatroon van ouders. De Tween is voor bedrijven ook steeds lastiger te benaderen. Het is een doelgroep die enkel efficiënt benaderd kan worden door de inzet van diverse media in combinatie met elkaar. Kaboem Media is gespecialiseerd in marketing gericht op deze digitale doelgroep.

De tween: een digitale generatie

Kaboem is inmiddels ook uitgegroeid tot een volwaardig marktonderzoek platform. Onderzoek binnen Kaboem geeft verassende resultaten wanneer er wordt gekeken naar de penetratie en het gebruik van c.q. toegang tot digitale media. Maar liefst 95% heeft een PC en 75% daarvan heeft breedband toegang en ook 75% brand regelmatig een CD. De mobiele telefoon scoort ook hoog met een gemiddelde penetratie van 70% evenals spelcomputers met 75%. Deze doelgroep heeft inmiddels ok in meer dan 50% van de gevallen thuis de beschikking over een DVD speler en een digitale camera. De website www.kaboem.nl alsmede de e-mail database speelt binnen campagnes dan ook een centrale rol, echter op een wijze waarop het door de doelgroep wordt geapprecieerd, en die daarbij meteen verantwoord is richting de ouders.

Kaboem en e-trust

Marketing gericht op jongeren is onderwerp van veel discussie. Belangrijk is om te komen tot een goede mix tussen hetgeen verantwoord is en hetgeen de tween wil, er moet een gezonde balans zijn tussen commercie en verantwoorde fun. Kaboem is uitdagend en spannend, echter zonder zaken als geweld, sex, alcohol, roken en drugs. Input van Kaboem-leden wordt vooraf gescreend, en er worden in principe geen links gelegd naar andere sites. Leden komen alleen op Kaboem door in te loggen en daarmee zijn de leden in hoge mate traceerbaar. Daarnaast zijn er meer dan 25 operators die een oogje in het zeil houden. Kaboem maakt ook duidelijke keuzes t.a.v. commerciële activiteiten. Ten eerste moeten de producten of diensten een toegevoegde waarde hebben voor het Kaboem-lid, en ten tweede moeten communicatieve uitingen passen binnen de positionering van Kaboem, hetgeen betekent dat opbouwende elementen onder andere zijn fun, ontdekken, voordeel, interactie, en ontmoeten. Op deze wijze versterken zaken elkaar. Als laatste moeten alle commerciële uitingen open en eerlijk zijn. Storende vormen van reclame werken bovendien niet. Deze doelgroep is daarvoor erg gevoelig. Constant marktonderzoek vormt de basis waarmee de Kaboem leden zelf een sturende rol hierin krijgen.

Clean & Clear

Kaboem wordt inmiddels door verschillende adverteerders ingezet als marketing platform. Marktonderzoek, en daarmee volledig begrip van de doelgroep, is ook hier wederom de basis. Concept ontwikkeling op maat en de daaropvolgende campagne, die vaak multi channel wordt uitgevoerd, is het gevolg. Voor Clean en Clear, onderdeel van Gaba Benelux / Johnson & Johnson, werd eerst uitgezocht wat er in de doelgroep precies leeft rondom huidverzorging en waar men persoonlijke verzorgingsproducten koopt. Op basis van de kennis van de doelgroep in het algemeen en de specifieke onderzoek resultaten generiek werden drie campagnes ontwikkeld, gecombineerd met retail promoties en sampling. Vergelijk van de nul en post meting toonde aan een stijging van de merkbekendheid van 49% naar 75%. De functionele merkwaarde steeg in dezelfde periode van 44% naar 83%. Gaba heeft ervoor gekozen om in 2003 een geheel eigen onderdeel op Kaboem.nl te sponsoren. Het onderdeel gaat Bjoetie heten en zal vooral gaan over huidverzorging in de breedste zin van het woord (make-up, schoonhouden etc.). De content wordt volledig verzorgd door de Kaboem redactie binnen de door Clean & Clear aangegeven kaders.

Note aan de redactie:

zie ook www.kaboem.nl/zakelijk

Voor meer informatie of beeldmateriaal:

Kaboem Media B.V.

Gooimeer 3-30, 1411 DC Naarden

Martien Verdeuzeldonk, Managing Director.

e-mail : m.verdeuzeldonk@kaboem.nl

telefoon : 035 - 672 10 00