Gemeente Alkmaar


B&W van Alkmaar presenteren integraal veiligheidsplan 2003

Alkmaar, 8 januari 2003

In Alkmaar staat de kwaliteit van het samen wonen en samen leven hoog op de agenda. Er is in Alkmaar geen plaats voor agressie en geweld. De realiteit is echter weerbarstig. De relatieve veiligheid in de stad staat onder druk door toenemende agressie en vernielzucht in het maatschappelijk verkeer. Tegelijkertijd eisen burgers van de overheid dat zij er alles aan doet om de openbare orde en veiligheid te handhaven. Redenen genoeg om Alkmaar veiliger te maken vindt het college. Het integraal veiligheidsplan 2003 biedt daarvoor de handvatten en concrete doelstellingen. Voor de komende twee jaren is in totaal een half miljoen euro uitgetrokken voor de uitvoering van het veiligheidsplan.

Concrete resultaten
In het strategische veiligheidsbeleid is voor de komende jaren prioriteit gegeven aan het voorkomen en bestrijden van geweldscriminaliteit en overlast. De jeugd heeft hier in het bijzonder de aandacht, gezien het belang van preventie. In 2003 zal met verhoogde inzet worden gewerkt aan het voorkomen en bestrijden van de volgende specifieke problemen.

* Geweld op straat (mishandeling, zinloos geweld/uitgaansgeweld, alcohol)
Gewenst resultaat: aantal incidenten in 2003 met 10% ( = 38 incidenten) terugdringen. (383 meldingen; criminaliteitsbeeld 2001)

* Straatberovingen met of onder dreiging van geweld (tasjesroof, PIN-pasjes, gsm-telefoons e.d.)
Gewenst resultaat: aantal incidenten in 2003 met 10% (= 9 incidenten) terugdringen. (85 berovingen; criminaliteitsbeeld 2001 )

* Vernielingen
Gewenst resultaat: aantal incidenten in 2003 met 10% (= 159 incidenten) terugdringen. (1592; criminaliteitsbeeld 2001)
* Drugsoverlast centrum (omgeving Paardenmarkt, Molenbuurt) Gewenst resultaat: de overlast van het gebruiken en dealen op straat terugdringen.

* Fysieke Veiligheid
Gewenst resultaat: betere brandveiligheid in publieke gebouwen en risicobeheersing. 5% minder branden.

* Veiligheidsgevoel
Gewenst resultaat: het veiligheidsgevoel van de burgers met 5% verhogen. (44% voelt zich wel eens onveilig; omnibus 2002)

Deze prioriteiten zijn gekozen, omdat veiligheid in de openbare ruimte een basisvoorwaarde is voor een goed functioneren van onze stadssamenleving. Het is daarbij niet alleen van belang dat het feitelijk veilig is in de stad, maar ook dat dàt zo wordt ervaren door de Alkmaarders.

De aanpak
Belangrijke partners in het veiligheidsbeleid zijn naast de inwoners van Alkmaar onder meer de brandweer, politie, justitie, Brijderstichting en de gemeente. Om de geformuleerde resultaten te kunnen realiseren werken zij langs verschillende wegen met elkaar samen.

Stadstoezicht en proef met camera's
Zo komt er meer stadstoezicht en wordt er gestart met een proef met cameratoezicht. Toezicht betekent in essentie zichtbaar aanwezig zijn op straat, waarnemen, burgers wijzen op hun verantwoordelijkheid om bepaalde normen in acht te nemen en ongeregeldheden melden bij de politie. Het is dus een combinatie van preventief aanwezig zijn en concreet ingrijpen.Het aantal stadstoezichthouders zal worden uitgebreid met gediplomeerde beveiligingsmedewerkers. De camera's zijn bedoeld als aanvulling op en ondersteuning van de stadstoezichthouders en de politie. Op drie onveilige plekken, de zogenoemde hot spots, worden als proef camera's geplaatst.

Aanpak drugsproblematiek
Op een aantal manieren wordt getracht de drugsproblematiek aan te pakken. In de eerste plaats een intensievere surveillance van de politie tegen criminelen. Ten tweede een betere begeleiding en (dag en nacht) opvang voor verslaafden. Ook het openbaar ministerie heeft de criminele verslaafden in beeld. Onlangs nog is besloten te starten met het GAVO-project (GAVO= Geïntregreerde Aanpak Verslaafden Overlast).

Gerichte aanpak "Veelplegers in het vizier"
Een proefproject waarbij veelplegers van criminele handelingen door middel van een cliëntvolgsysteem in de gaten worden gehouden en worden "tegengehouden" om opnieuw in herhaling te treden. Zij kunnen rekenen op een snelle vervolging door het openbaar ministerie. Ook is extra aandacht vanuit de reclassering nodig.

Brandveiligheid, risico-analyse en rampenbeleid Zeer actueel is het onderwerp brandveiligheid. De afgelopen jaren heeft de gemeentelijke brandweer een inhaalslag gemaakt als het gaat om de afgifte van gebruiksvergunningen. Daarbij hoort ook het structureel handhaven van dat vergunningbeleid. Tegelijk worden plannen gemaakt voor veiligheid rondom technische installaties als gastanks, koelinstallaties enzovoort. Een derde item is verdere detaillering van de draaiboeken die deel uitmaken van het reeds vastgesteld rampenplan.

Intensieve voorlichtingscampagne
Naast toezicht is het voor het gevoel van veiligheid ook belangrijk dat mensen weten hoe de werkelijke situatie is en wat er door de overheid wordt gedaan om de openbare orde en veiligheid te handhaven. Gekozen wordt voor een doelgroepgerichte communicatie, opgesplitst naar thema's of projecten waarbij steeds wordt gecommuniceerd met de meest betrokken doelgroepen.

Projecten
Om concreet de veiligheid in de staat te kunnen verbeteren zijn er verschillende projecten die kunnen worden gevolgd of uitgevoerd. Als het gaat om geweld zijn er projecten als: `Bestrijding huiselijk geweld' of `Helpende Hand in de Wijk'. Gaat het om diefstal, overlast of vernielingen dan zijn er projecten als: `HALT- en STOPmaatregel' , `Overlast Overboord' of het `Schooladoptieplan'.

Per wijk een veiligheidsplan op maat
Want hoewel de veiligheidsproblematiek per wijk verschilt en het centrum een bijzondere plaats verdient, is een veilige stad een optelsom van veilige wijken. Vandaar dat de veiligheid in de wijken nadrukkelijk de aandacht heeft van de partners in het wijkgericht samenwerken.
Per wijk worden de belangrijkste veiligheidsissues vermeld. De beelden zijn gebaseerd op de wijkscans van de politie, meldingensysteem GIDS van de politie, omnibusonderzoek. De plannen zijn vervolgens beschreven door de wijkcoördinatoren in overleg met vertegenwoordigers van wijkbewoners en organisaties en instellingen.

Zo ziet de top 3 van problemen in het centrum er als volgt uit: Omnibusonderzoek 2001 Politie en Veiligheid Aantal meldingen in 2001 (GIDS)
Vandalisme/vernielzucht 52% 466 Parkeeroverlast 42% 354 Rommel/straatvuil 28% 58