Gemeente Amersfoort

Niet meer maar slimmer

datum: 7 januari 2003

Bij de jaarlijkse Stadspeiling, het gemeentelijk onderzoek onder de inwoners van Amersfoort, is dit jaar ondermeer aandacht besteed aan de "haast" van Amersfoorters. Bijna de helft van de inwoners (49%) geeft aan hun leven als (te) druk te ervaren. Ook blijkt dat meer dan een derde van de ondervraagden een zogenaamde "taakcombineerder" is, zij combineren werk met zorgtaken. Gevraagd is wat er zou moeten veranderen om het voor Amersfoorters makkelijker te maken om die taken te combineren. In de top drie staan:

- Ruimere openingstijden van banken en andere financiele instellingen
- Ruimere openingstijden van gemeentehuis en gemeentelijke instellingen

- Snel en betrouwbaar openbaar vervoer voor woon- en werkverkeer
Tijden van de stad
De gemeente wil Amersfoorters ondersteunen in het (terug)vinden van de balans tussen werk en zorgtaken. Daarom is de gemeente al in 2001 gestart met het project "Tijden van de stad", gericht op een betere afstemming van openings- en werktijden zodat het combineren van werk en zorg makkelijker wordt. Zelf heeft de gemeente toen haar openingstijden verruimd en haar deuren ook geopend op donderdagavond en zaterdagochtend.
Op dit moment wordt gekeken naar mogelijkheden voor verdere verbetering.
Een voorbeeld is het instellen van een zogenaamde "regeldag". Een dag in de week zou de gemeente "open huis" kunnen houden. Alle loketten zouden gelijktijdig open moeten zodat Amersfoorters alle regelzaken in een keer kunnen afhandelen.
Ook de ontwikkeling van de elektronische dienstverlening van de gemeente wordt voortgezet.
Nu al kan een verhuizing digitaal worden doorgegeven en kan men het bezwaarschrift gemeentelijke belastingen downloaden. Daarnaast wordt hard gewerkt aan het realiseren van de ABC-scholen (Amersfoortse Brede School Combinatie) en aan verder uitbreiding van het aantal plaatsen in de Buitenschoolse Opvang.

Op de koffie
De gemeente is echter niet de enige aanbieder van diensten in Amersfoort. Ook bedrijven, winkels en medische instellingen als ziekenhuizen en huisartspraktijken worden in het onderzoek als "voor verbetering vatbaar" aangemerkt. De wethouder Dagindeling, Gerda Eerdmans, zal dan ook in de komende tijd bij veel bedrijven en instellingen op de koffie komen om mee te denken over slimmere openingstijden.
Beter voor de klant, beter voor het bedrijf.
Om het bedrijfsleven en instellingen nog verder te overtuigen is een ambassadeur benoemd. Marga Duijnker, voormalig voorzitter van de Raad van Bestuur Portaal en ereburger van Amersfoort is bereid gevonden om de "Tijden van de stad" in heel Amersfoort te promoten.

Gerda Eerdmans, wethouder Dagindeling, benadrukt : "Het streven is niet om 24 uur per dag,7 dagen in de week bereikbaar te zijn. Het streven is meer tijd om te leven, door slimmer en klantgerichter te werken."