AutoRai

9-1-2003

TLN wil files met kwaliteitsnet en mobiliteitsmarkt aanpakken

Files kosten het wegvervoer jaarlijks 1,2 miljard gulden per jaar en zorgen ervoor dat vrachtwagens gemiddeld tien procent van de tijd stilstaan. Terwijl de weggebruikers ongeveer 15 miljard euro aan verkeersgerelateerde belastingen betalen, besteden de verschillende wegbeheerders in totaal slechts eenderde van dat bedrag aan wegen. Zo stroomt meer dan 2 miljard euro van de algemene middelen naar de rijkswegen in de vorm van investeringen en onderhoud. Om te komen tot een krachtige aanpak van de zwaarste files stelt Transport en Logistiek Nederland voor een mobiliteitsmarkt tot stand te brengen waarbij de gebruiker een kilometerprijs betaalt voor de ontwikkeling van een kwaliteitswegennetwerk.

Een en ander staat in het rapport Timmeren aan de weg dat TLN voorzitter Mich van der Harst tijdens het jaarcongres van Transport en Logistiek Nederland heeft aangeboden aan verkeersminister De Boer. Het rapport beschrijft in drie stappen op welke manier de oplossing van het filevraagstuk is te realiseren.

Volgens Van der Harst moet de overheid wegen niet overal een beetje verbreden, maar zich concentreren op de belangrijkste routes. TLN spreekt in dit verband van een kwaliteitsnetwerk, ofwel een landelijk netwerk van wegen dat de belangrijkste concentraties met elkaar verbindt. Dat zijn niet alleen rijkswegen, maar ook daarop aangesloten provinciale en gemeentelijke wegen. En niet te vergeten een goede aansluiting op spoor- en waterverbindingen. Want die hebben we de komende jaren eveneens hard nodig.

Stap twee is de invoering van een efficiënt systeem voor de betaling van een kilometerprijs dat budgettair neutraal in de plaats zou moeten komen van het huidige systeem van vaste lasten. Van der Harst: Dat is naar onze mening een noodzakelijke prikkel om het niet-economisch verkeer tot een ander gebruik van de weg te brengen. Wij zijn het dus niet eens met de minister die van mening is: eerst bewegen, dan beprijzen . Dat klinkt wel mooi, maar dan gebeurt er niets. Wij zeggen: kom maar op met een ander slim systeem. De laatste maatregel die TLN in Timmeren aan de weg voorstelt is weggebruikers zelf te laten bepalen welke knelpunten moeten worden opgelost. Zij zouden dan tegelijkertijd bereid moeten zijn via datzelfde systeem van elektronisch beprijzen te gaan betalen voor het oplossen van zon knelpunt.

Als rekenvoorbeeld noemt Van der Harst de filekosten van de A1 die hij becijferd op een hypothetisch bedrag van 100 miljoen gulden. Die rekening krijgen de weggebruikers nu gepresenteerd. Alleen krijgen ze er niets voor. Als de investeringskosten van de oplossing van het knelpunt een extra rijstrook - lager zijn dan die 100 miljoen euro, bijvoorbeeld 50 miljoen euro, dan handelen die weggebruikers economisch rationeel wanneer zij dat bedrag voor hun rekening nemen. En dan blijft er per saldo nog 50 miljoen euro over. Het aanleggen van wegen wordt in deze opzet een kwestie van vraag en aanbod. Er ontstaat een mobiliteitsmarkt. En bij elke markt hoort een prijs, ook in het wegtransport.