9-1-2003
Renault versterkt leiderschap in Europa
Renault is voor het vijfde achtereenvolgende jaar het grootste
personen- en bedrijfsautomerk in Europa met een licht gestegen
marktaandeel in het jaar 2002, dat gekenmerkt wordt door aanzienlijke
productvernieuwingen.
Er zijn met succes drie nieuwe modellen gelanceerd, waarvan de Nieuwe
Mégane beloond is met de titel Auto van het Jaar 2003 en vijf sterren
bij de EuroNCAP crashtests. De Renault groep heeft haar verkopen op
internationaal niveau sterk zien stijgen (+5,5%), met name dankzij het
merk Renault Samsung Motors. In het jaar 2003 moeten de prestaties die
in 2002 in gang gezet zijn, verder worden geconsolideerd.
Met een stijgend marktaandeel heeft het merk Renault haar leiderschap
in Europa bevestigd, ondanks een licht gedaald verkoopvolume (1,9%)
dat onder het marktgemiddelde ligt (-3,1%) in West-Europa. In de rest
van de wereld is de verkoop van de groep toegenomen met 5,5%. In 2002
bereikte de wereldwijde verkoop van de Renault groep 2.405.380
verkochte personen- en bedrijfsautos en is deze stabiel gebleven ten
opzichte van 2001 (-0,3%).
Grootste merk in West-Europa
Renault heeft in 2002 de koppositie op de Europese personenautomarkt
en de Europese bedrijfsautomarkt versterkt. Deze prestatie komt tot
uitdrukking in een marktaandeel voor personen- en bedrijfsautos van
11,3% (tegenover 11,2% in 2001). Op de personenautomarkt heeft Renault
een penetratie van 10,7% gerealiseerd (no. 1 in Europa), een stijging
van 0,1 punt vergeleken met 2001. De drie introducties in 2002 (Vel
Satis, Espace IV en Mégane II) zijn alle geslaagd. De nieuwe Mégane
werd in Frankrijk vanaf 10 oktober 2002 op de markt gebracht en is
meteen de benchmark in het segment geworden met een zeer positieve
ontvangst, wat blijkt uit de titel Auto van het Jaar 2003. De maximale
score van vijf sterren bij de crashtests van de onafhankelijke
organisatie EuroNCAP bevestigt de positie van de nieuwe Mégane als de
veiligste auto in zijn segment en moet het succes van dit model nog
verder vergroten bij het publiek, waarvan het enthousiasme naar voren
komt in een belangstelling die alle verwachtingen overtreft.
In het topsegment is de Vel Satis (vanaf 8 maart 2002 in Frankrijk op
de markt gebracht) naar voren gekomen als een luxe hatchback waar
klanten zeer tevreden over zijn. Verder heeft de nieuwe Espace de
duurzaamheid van het leiderschap van Renault in de categorie van de
grote monospaces aangetoond. In de nichemarkt is de verkoop van de
Avantime minder snel gestegen dan werd verwacht. Met 3,5% van de
Europese markt heeft de Clio het beste resultaat geboekt sinds de
lancering in 1998 en eindigde zij als tweede in haar segment (derde in
2001). In het M2-segment, dat redelijk sterk gedaald is, gaat de
Laguna met 1,3 punten vooruit en eindigt als derde van de generalisten
constructeurs (8,7% van het segment).
Ook het succes van de dCi common rail dieselmotoren (46,8% van de
verkoop tegenover gemiddeld 40,2% op de personenautomarkt) van Renault
hebben bijgedragen aan de verkoopprestaties in 2002.
Op de bedrijfsautomarkt heeft Renault haar leiderspositie aanzienlijk
versterkt (15,8% van de markt tegenover 15,3% in 2001) en haar
voorsprong op de belangrijkste concurrenten vergroot. Renault heeft
geprofiteerd van een compleet en aantrekkelijk gamma, met name dankzij
de Trafic (Van of the Year 2002).
In totaal heeft Renault haar marktaandeel op de personen- en
bedrijfsautos verbeterd in een groot aantal landen in West-Europa, met
name in Duitsland (+0,4 punten), Groot-Brittannië (+0,3 punten),
Oostenrijk (+0,5 punten) en Nederland (+1,2 punten). Het merk blijft
marktleider in Spanje (stabiel met 12,6%) en Portugal (13,9% tegenover
13,2%).
In Frankrijk heeft Renault de penetratie op de personen- en
bedrijfsautomarkt met 0,4 punten verhoogd tot 28,4% in 2002. Op de
personenautomarkt heeft Renault de doelstelling van een marktaandeel
van 27% waargemaakt met een stijging van 0,4 punten vergeleken met
2001. De Twingo, Clio, Mégane, Scénic, Laguna, Kangoo en Espace zijn
leider in hun segment. De Clio heeft haar positie als meest verkochte
auto versterkt in Frankrijk. Op de bedrijfsautomarkt is het
marktaandeel van Renault gestegen met 0,6 punten tot 35,5%.
Vooruitgang buiten Europa
In Midden-Europa heeft het merk Renault haar verkooppenetratie
doorgezet met 10,6% van de personen- en bedrijfsautomarkt (9,9% in
2001), waarmee het op de tweede plaats is geëindigd (derde in 2001).
Met dit resultaat heeft Renault in Midden-Europa een prestatie
neergezet die te vergelijken is met die in West-Europa, wat in logisch
verband staat met de uitbreiding van de Europese Unie. In dit gebied
is de verkoop van Renault met 8,9% toegenomen op een met 1,5%
stijgende markt, met name dankzij het succes van de Clio (bijna 26.000
kentekenregistraties met een stijging van 22,2%) en de Laguna.
In Azië-Pacific heeft Renault Samsung Motors een opvallende prestatie
neergezet met 116.793 verkochte autos (SM5 en SM3). Met de geslaagde
lancering van zijn tweede model, de SM3 (C/M1-segment), in september
2002, heeft Renault Samsung Motors 50% van het autoaanbod in Korea
weten te dekken en de stijgende lijn weten voort te zetten. In dit
gebied heeft Renault haar verkopen zien stijgen (17.115 autos, +25,2%)
in met name Australië, China en Taiwan.
De verkoopvolumes van Renault zijn met 28,6% toegenomen in
Noord-Latijns-Amerika, voornamelijk dankzij de prestaties in Mexico
(15.877 verkochte autos) en Colombia. Renault heeft bovendien haar
verkoopsucces versterkt in Afrika en het Midden-Oosten (69.035
verkochte autos met een stijging van 41,1% in Algerije), Oost-Europa
en Rusland (73.897 verkochte autos). Dacia heeft 57.783 autos op
kenteken gezet (+5,1%). De Renault groep (Renault + Dacia) heeft
daarmee 56,8% van de personen- en bedrijfsautomarkt in Roemenië in
handen.
De verscheidenheid van de wereldwijde markten en de uitbreiding van de
Renault groep hebben de onderneming in staat gesteld om de
achteruitgang van de Turkse, Braziliaanse en Argentijnse markten (een
daling van respectievelijk 15,4%, 7,3% en 51,3%) te compenseren.
2003bevestiging van de prestaties
Tegen een onzekere achtergrond voorziet Renault voor 2003 een stabiele
of licht dalende markt in West-Europa.
Met de geleidelijke lancering van vier nieuwe carrosserie-versies van
de nieuwe Mégane familie in de loop van het jaar is de vernieuwing van
de kern van het Renault-gamma een feit. De vernieuwing van de
producten behelst ook de fase 2 van de Kangoo en een uitbreiding van
het bedrijfsautogamma met nieuwe versies van de bestaande modellen. De
andere merken van de groep zullen bovendien profiteren van een
uitbreiding van het gamma waarmee eind 2002 werd begonnen (Renault
Samsung Motors) of die voor 2003 gepland staat (Dacia).
De bijdrage van deze nieuwe producten en het vervolg van de internationale ontwikkeling van de groep moeten in 2003 een nieuwe vooruitgang in de prestaties van Renault laten zien.