AutoRai

9-1-2003

Renault versterkt leiderschap in Europa

Renault is voor het vijfde achtereenvolgende jaar het grootste personen- en bedrijfsautomerk in Europa met een licht gestegen marktaandeel in het jaar 2002, dat gekenmerkt wordt door aanzienlijke productvernieuwingen.
Er zijn met succes drie nieuwe modellen gelanceerd, waarvan de Nieuwe Mégane beloond is met de titel Auto van het Jaar 2003 en vijf sterren bij de EuroNCAP crashtests. De Renault groep heeft haar verkopen op internationaal niveau sterk zien stijgen (+5,5%), met name dankzij het merk Renault Samsung Motors. In het jaar 2003 moeten de prestaties die in 2002 in gang gezet zijn, verder worden geconsolideerd.

Met een stijgend marktaandeel heeft het merk Renault haar leiderschap in Europa bevestigd, ondanks een licht gedaald verkoopvolume (1,9%) dat onder het marktgemiddelde ligt (-3,1%) in West-Europa. In de rest van de wereld is de verkoop van de groep toegenomen met 5,5%. In 2002 bereikte de wereldwijde verkoop van de Renault groep 2.405.380 verkochte personen- en bedrijfsautos en is deze stabiel gebleven ten opzichte van 2001 (-0,3%).

Grootste merk in West-Europa
Renault heeft in 2002 de koppositie op de Europese personenautomarkt en de Europese bedrijfsautomarkt versterkt. Deze prestatie komt tot uitdrukking in een marktaandeel voor personen- en bedrijfsautos van 11,3% (tegenover 11,2% in 2001). Op de personenautomarkt heeft Renault een penetratie van 10,7% gerealiseerd (no. 1 in Europa), een stijging van 0,1 punt vergeleken met 2001. De drie introducties in 2002 (Vel Satis, Espace IV en Mégane II) zijn alle geslaagd. De nieuwe Mégane werd in Frankrijk vanaf 10 oktober 2002 op de markt gebracht en is meteen de benchmark in het segment geworden met een zeer positieve ontvangst, wat blijkt uit de titel Auto van het Jaar 2003. De maximale score van vijf sterren bij de crashtests van de onafhankelijke organisatie EuroNCAP bevestigt de positie van de nieuwe Mégane als de veiligste auto in zijn segment en moet het succes van dit model nog verder vergroten bij het publiek, waarvan het enthousiasme naar voren komt in een belangstelling die alle verwachtingen overtreft.

In het topsegment is de Vel Satis (vanaf 8 maart 2002 in Frankrijk op de markt gebracht) naar voren gekomen als een luxe hatchback waar klanten zeer tevreden over zijn. Verder heeft de nieuwe Espace de duurzaamheid van het leiderschap van Renault in de categorie van de grote monospaces aangetoond. In de nichemarkt is de verkoop van de Avantime minder snel gestegen dan werd verwacht. Met 3,5% van de Europese markt heeft de Clio het beste resultaat geboekt sinds de lancering in 1998 en eindigde zij als tweede in haar segment (derde in 2001). In het M2-segment, dat redelijk sterk gedaald is, gaat de Laguna met 1,3 punten vooruit en eindigt als derde van de generalisten constructeurs (8,7% van het segment).

Ook het succes van de dCi common rail dieselmotoren (46,8% van de verkoop tegenover gemiddeld 40,2% op de personenautomarkt) van Renault hebben bijgedragen aan de verkoopprestaties in 2002.

Op de bedrijfsautomarkt heeft Renault haar leiderspositie aanzienlijk versterkt (15,8% van de markt tegenover 15,3% in 2001) en haar voorsprong op de belangrijkste concurrenten vergroot. Renault heeft geprofiteerd van een compleet en aantrekkelijk gamma, met name dankzij de Trafic (Van of the Year 2002).

In totaal heeft Renault haar marktaandeel op de personen- en bedrijfsautos verbeterd in een groot aantal landen in West-Europa, met name in Duitsland (+0,4 punten), Groot-Brittannië (+0,3 punten), Oostenrijk (+0,5 punten) en Nederland (+1,2 punten). Het merk blijft marktleider in Spanje (stabiel met 12,6%) en Portugal (13,9% tegenover 13,2%).

In Frankrijk heeft Renault de penetratie op de personen- en bedrijfsautomarkt met 0,4 punten verhoogd tot 28,4% in 2002. Op de personenautomarkt heeft Renault de doelstelling van een marktaandeel van 27% waargemaakt met een stijging van 0,4 punten vergeleken met 2001. De Twingo, Clio, Mégane, Scénic, Laguna, Kangoo en Espace zijn leider in hun segment. De Clio heeft haar positie als meest verkochte auto versterkt in Frankrijk. Op de bedrijfsautomarkt is het marktaandeel van Renault gestegen met 0,6 punten tot 35,5%.

Vooruitgang buiten Europa
In Midden-Europa heeft het merk Renault haar verkooppenetratie doorgezet met 10,6% van de personen- en bedrijfsautomarkt (9,9% in 2001), waarmee het op de tweede plaats is geëindigd (derde in 2001). Met dit resultaat heeft Renault in Midden-Europa een prestatie neergezet die te vergelijken is met die in West-Europa, wat in logisch verband staat met de uitbreiding van de Europese Unie. In dit gebied is de verkoop van Renault met 8,9% toegenomen op een met 1,5% stijgende markt, met name dankzij het succes van de Clio (bijna 26.000 kentekenregistraties met een stijging van 22,2%) en de Laguna.

In Azië-Pacific heeft Renault Samsung Motors een opvallende prestatie neergezet met 116.793 verkochte autos (SM5 en SM3). Met de geslaagde lancering van zijn tweede model, de SM3 (C/M1-segment), in september 2002, heeft Renault Samsung Motors 50% van het autoaanbod in Korea weten te dekken en de stijgende lijn weten voort te zetten. In dit gebied heeft Renault haar verkopen zien stijgen (17.115 autos, +25,2%) in met name Australië, China en Taiwan.

De verkoopvolumes van Renault zijn met 28,6% toegenomen in Noord-Latijns-Amerika, voornamelijk dankzij de prestaties in Mexico (15.877 verkochte autos) en Colombia. Renault heeft bovendien haar verkoopsucces versterkt in Afrika en het Midden-Oosten (69.035 verkochte autos met een stijging van 41,1% in Algerije), Oost-Europa en Rusland (73.897 verkochte autos). Dacia heeft 57.783 autos op kenteken gezet (+5,1%). De Renault groep (Renault + Dacia) heeft daarmee 56,8% van de personen- en bedrijfsautomarkt in Roemenië in handen.

De verscheidenheid van de wereldwijde markten en de uitbreiding van de Renault groep hebben de onderneming in staat gesteld om de achteruitgang van de Turkse, Braziliaanse en Argentijnse markten (een daling van respectievelijk 15,4%, 7,3% en 51,3%) te compenseren.

2003bevestiging van de prestaties
Tegen een onzekere achtergrond voorziet Renault voor 2003 een stabiele of licht dalende markt in West-Europa.

Met de geleidelijke lancering van vier nieuwe carrosserie-versies van de nieuwe Mégane familie in de loop van het jaar is de vernieuwing van de kern van het Renault-gamma een feit. De vernieuwing van de producten behelst ook de fase 2 van de Kangoo en een uitbreiding van het bedrijfsautogamma met nieuwe versies van de bestaande modellen. De andere merken van de groep zullen bovendien profiteren van een uitbreiding van het gamma waarmee eind 2002 werd begonnen (Renault Samsung Motors) of die voor 2003 gepland staat (Dacia).

De bijdrage van deze nieuwe producten en het vervolg van de internationale ontwikkeling van de groep moeten in 2003 een nieuwe vooruitgang in de prestaties van Renault laten zien.