Ministerie van Verkeer en Waterstaat

9 januari 2003

Sneller goederenvervoer over het spoor van Rotterdam naar Milaan

Demissionair minister De Boer van Verkeer en Waterstaat heeft samen met zijn collega-ministers van Duitsland, Italië en Zwitserland afspraken gemaakt om de spoorverbinding Rotterdam Milaan beter te benutten. De ministers tekenden in het Zwitserse Lugano een Memorandum van Overeenstemming (MvO) waarin maatregelen worden aangekondigd ter verbetering van het goederenvervoer per spoor van Nederland naar Italië via het Ruhrgebied en Zwitserland. De vier landen onderstrepen hiermee het belang van een gezamenlijke inzet voor een efficiënte Europese goederenverbinding. Voor Nederland zijn de afspraken met name van belang voor een effectief internationaal gebruik van de Betuweroute. Het merendeel van de maatregelen moet in 2003 zijn gerealiseerd.

Het gaat met name om een verbetering van de randvoorwaarden voor het spoorgebruik via harmonisering van regelingen en techniek. Een voorbeeld is de vereenvoudiging van de afhandeling van de tolbetaling. Ook wordt gewerkt aan een standaard Europese erkenning voor de vakbekwaamheid en rijvaardigheid van machinisten, zodat zij zonder onnodig oponthoud de grens kunnen passeren. Daarnaast moet een verbeterde communicatie tussen inframanagers en vervoerders/verladers over de positie van de lading tijdens het transport het goederenvervoer over het Europese spoor een impuls geven.

De ondertekening van het MvO is een vervolg op eerdere afspraken tussen oud-minister Netelenbos van Verkeer en Waterstaat en transportminister Leuenberger van Zwitserland in mei 2001. De voortgang van de maatregelen wordt ieder halfjaar met de relevante marktpartijen besproken. Vanaf nu worden naast de Nederlandse en Zwitserse inzet, ook de Duitse en Italiaanse inspanningen gezamenlijk gevolgd. Met name aan de Zwitsers-Italiaanse grens zijn er nog veel belemmeringen die om een oplossing vragen.

Om de problemen en mogelijke oplossingen in kaart te brengen, is met betrokken partijen uit de gehele logistieke keten gesproken. De problemen die een beter gebruik van het spoor tot nu toe in de weg staan, liggen op verschillende trajecten van het railgoederenvervoer:


· bij de afstemming tussen logistieke dienstverleners met spoorvervoerders en terminalexploitanten;

· in de samenwerking tussen spoorvervoerders;
· op het gebied van infrastructuur;

· in de verschillen tussen systemen en de uiteenlopende regels in de betreffende landen.