Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Sluitende aanpak - GL

Inleiding Sluitende aanpak

Alle werklozen die niet zelf aan het werk kunnen komen moeten binnen twaalf maanden van werkloosheid een traject krijgen aangeboden dat hun kans op werk vergroot. Dat is de ambitie van de sluitende aanpak en het doel is het voorkomen van langdurige werkloosheid. Meer informatie in de jaarlijks verschijnende brochure.
Langdurige werklozen vallen ook onder de sluitende aanpak. Hiertoe worden er arbeidsmarktgerelateerde gesprekken gevoerd met de huidige langdurig werklozen (het zittende bestand). Zo mogelijk dient dit gesprek gevolgd te worden door een aanbod. Daarmee is op termijn zowel het bestand van nieuwe als oude werklozen 'op orde'. Om dit zo te houden zal met degenen die ondanks de sluitende aanpak voor de nieuwe instroom toch langdurig werkloos dreigen te worden, regelmatig worden bekeken hoe hun kansen op de arbeidsmarkt het beste kunnen worden verbeterd. Hiermee ontstaat een 'keten van reïntegratie'.
Om goed zicht te houden op de voortgang en effecten van de sluitende aanpak heeft SZW in overleg met de uitvoerders van de sluitende aanpak (gemeenten, UWV en CWI) een Monitor Scholing en Activering (S&A monitor) ontwikkeld. Meer informatie over de S&A monitor.

Uitvoering door de gemeenten

De gemeenten zijn verantwoordelijk voor de sluitende aanpak van mensen met uitsluitend een ABW-, IOAW- of IOAZ-uitkering en niet-uitkeringsgerechtigden (NUG)en ANW-gerechtigden. Personen met een gecombineerde WW/ABW-uitkering vallen onder de verantwoordelijkheid van het UWV.
De sluitende aanpakmiddelen voor personen met ABW-, IOAW-, en IOAZ-uitkering zijn niet geoormerkt. In de jaaropgaven dienen gemeenten wel te laten zien wat zij voor deze doelgroepen hebben gedaan.
De middelen voor niet-uitkeringsgerechtigden en ANW-ers zijn wel geoormerkt. Het rijk en de VNG hebben hierover bestuurlijke afspraken gemaakt in de Agenda voor de toekomst (nog doen).