KENNISCENTRUM EVC

Ervaring telt steeds vaker mee voor diploma

EVC staat voor het erkennen van verworven competenties. EVC brengt het talent (competenties) van mensen in kaart op grond van eerdere ervaring en opleiding ongeacht waar en hoe verkregen. Het meest bekende voorbeeld is dat van het onderwijs en van de zorg. Dankzij EVC kan een huisvrouw met jarenlange ervaring in zorg en huishouden versneld een diploma krijgen voor zorgende. Dankzij EVC vinden de zogenaamde zij-instromers een baan voor de klas zonder dat zij hiervoor een reguliere (jarenlange) lerarenopleiding moeten volgen. In 2002 zijn de EVC-activiteiten van acht branches in kaart gebracht (EVC-activiteiten in Nederland, Kenniscentrum Beroepsonderwijs Arbeidsmarkt. Frietman, Vink: Nijmegen). Koplopers zijn de sectoren zorg- en welzijn, de (metaal)nijverheid, de (metaal)industrie en de zakelijke dienstverlening en transport. Maar ook in de bouw, in de horeca, in het onderwijs en bij de overheid (Defensie) en de kappersbranche ontdekt men de voordelen die EVC voor werkgevers, werknemers, opleiders en intermediairen op de arbeidsmarkt kan hebben. Het niveau van de functies varieert. In de horeca, de laboratoriumhoudende tandtechnici, onderwijs (onderwijzer basisschool, leraar Engels), de schoonmaak-glazenwassersbranche en zorgsector (HBO-V) betreft het projecten gericht op het hogere (kader)personeel en resulteert EVC in HBO-diploma's. In Amsterdam kan men zelfs versneld de deeltijd HEAO volgen mits ervaring aangetoond kan worden.
Maar er zijn ook projecten gaande gericht op arbeidsgehandicapten, en mensen met een ID if WIW baan op het niveau van VBO. De meeste EVC-projecten richten zich op de functielaag hier tussenin.

De redenen waarom men met EVC aan de slag gaat, zijn divers. In sectoren waar een groot tekort aan personeel is (zorg, onderwijs) biedt EVC het voordeel dat er versneld aan gekwalificeerd personeel is te komen. Andere sectoren krijgen te maken met steeds strengere kwaliteitseisen van afnemers waarbij ze het vakmanschap van personeel moeten kunnen aantonen zoals in de bouw, schildersbranche en de metaal. Dat zijn sectoren waar veel ongeschoolde of laagopgeleide mensen werken die door jarenlange werkervaring wel degelijk over vakmanschap beschikken. Mensen die vaak een broertje dood hebben aan schools leren en om die reden op jonge leeftijd al aan het werk gegaan. Via EVC kunnen ze nu of direct (het vaak toch wel begeerde) vakdiploma krijgen, of volstaan met een korte opleiding op maat. Onderwijsinstellingen die deze mensen opleiden (op het ontbrekende deel) proberen rekening te houden met die aversie om weer in de schoolbanken plaats te nemen en ontwikkelen steeds vaker opleidingen op de werkplek waarbij de directe chef vaak een coachende rol toebedeeld krijgt.
Een andere belangrijke reden voor werkgevers om hun personeel een EVC-traject aan te bieden is de waarde van dit instrument voor door- en uitstroom. Dankzij EVC heeft de baas immers de vaardigheden van zijn mensen scherp in beeld. Zo komt de juiste man op de juiste plek, binnen eigen bedrijf of elders als bijvoorbeeld bedrijfssluiting dreigt.
De investering in EVC (ontwikkelkosten, tijdsinzet) verdient zich terug uit een effectievere manier van opleiden (minder verletkosten, lagere opleidingskosten) maar ook een grotere betrokkenheid van personeel en een grotere motivatie om verder te leren. (Dr. C.H.A.Verhaar (2002)). Wat kan EVC opleveren. Utrecht: Lemma). Hiernaast zijn er fiscale voordelen te behalen.

EVC kan de Nederlandse economie natuurlijk een enorme impuls geven. Bovendien staat 'een levenlang leren' al jarenlang op de beleidsagenda van het Ministerie van Onderwijs. Redenen waarom drie ministeries (EZ, OCenW en SZW) vorig jaar al het initiatief namen tot oprichting van een Kenniscentrum EVC. Voornaamste taak van dit Kenniscentrum is verzamelen van goede voorbeelden en deze kenbaar te maken aan een groot publiek In de veronderstelling 'goed voorbeeld doet volgen'. Uitgebreide informatie over succesvolle initiatieven, contactpersonen en literatuur is dan ook te vinden op www.kenniscentrumevc.nl.

Noot aan de redactie:
Zoals vermeld kunt u heel veel informatie met contactpersonen vinden op de website van het Kenniscentrum. Publicaties van ons Kenniscentrum en/ of de tot nu toe verschenen vijf kranten sturen we op verzoek graag toe.
Voor inhoudelijke informatie kunt u ook terecht bij: Ruud Duvekot, coördinator Kenniscentrum EVC 030-6374711/ 06-51992300 Marja van den Dungen, senior projectleider EVC, CINOP 073-6800800

Jacqueline Brouwer
Communicatie
Kenniscentrum EVC
Paardenhoeve 78
3992 PK Houten

030-6374711
pa 073-6214059


09 jan 03 16:34