AutoRai

9-1-2003

Huub van de Coolwijk: vervang overige autobelastingen voor reiskostentarief

Passion for cars zo luidt het thema van de AutoRAI 2003. Letterlijk betekent passie volgens Van Dale: drang die men niet kan weerstaan. Meestal heeft dat een positieve lading. Den Haag heeft echter een geheel andere passie met autos. Vooral als het om het binnenhalen van belastingen gaat is de auto een soort rijdend belastingkantoor. Tijdens de persconferentie van de AutoRAI deed drs. Huub van de Coolwijk, voorzitter van de RAI afdeling autos, het nieuw te formeren kabinet daarom enkele ideeën aan de hand. Zijn boodschap: belast een nieuwe auto uitsluitend met BTW en laat de automobilist betalen naar gebruik volgens een reiskostentarief.

Van de Coolwijk zei zich niet aan de indruk te kunnen onttrekken dat de politiek het onderwerp mobiliteit minder krachtig aan de borst drukt dan een klein jaar geleden. Een gepassioneerd verhaal over de verworvenheden van de auto voor de Nederlandse samenleving hoor ik slechts zelden. De afgelopen jaren was het uitgerekend oud-minister Tineke Netelenbos die sprak over funen de auto die de emancipatie vrouw heeft bevorderd.

Van de Coolwijk zei verbaasd te zijn dat over kilometerheffing in Den Haag niet meer wordt gerept. Hoezo vraag ik mij af. Is het probleem van te vaak stilstaan opeens opgelost. Ik dacht het toch niet. Hij toonde zich verder weinig ingenomen met de gang van zaken rond het Nationale Verkeers- en Vervoersplan, dat in mei dit jaar onderuit is gehaald. Een planning voor de nieuwe versie is niet duidelijk. Het enige dat doorgaat zijn de televisiereclames van Joost Prinsen die onderweg is van A naar Beter. Maar beter is helaas niet goed genoeg. Als we namelijk alles doen dat nu is gepland aan wegenbouwprojecten tot 2010, dan is het resultaat dat de files in 2010 nog net zo lang zijn als vandaag.

Voor de afdelingsvoorzitter een goede aanleiding om aan de vooravond van de verkiezingen enkele plannen te presenteren, want zo zei hij, de relatie tussen de autobranche en de politiek blijft vol uitdagingen.

Omdat de goede Europese initiatieven om de prijzen van autos door meer concurrentie te verlagen, vanwege de hoge aanschafbelastingen (BPM) aan de Nederlandse consument voorbijgaan, stelde Van de Coolwijk voor nieuwe autos alleen aan een BTW heffing te onderwerpen. Op dit moment bedraagt de gemiddelde autoprijs 21.500 euro, waarvan 5.000 euro (23,8%) betrekking heeft op BPM aanschafbelasting. Dit almaar groeiende bedrag zorgt ervoor dat de schatkist volgend jaar 283 miljoen euro extra incasseert. Het vaak gehoorde verwijt dat als de belasting omlaag gaat de auto-industrie daar onmiddellijk van profiteert, verwees Van de Coolwijk direct naar het land der fabelen. Dat is een broodje aap verhaal. De concurrentie in de auto-industrie is daarvoor veel te heftig.

Ook over het betalen van belasting voor het bezit van voertuigen was de afdelingsvoorzitter stellig. Een auto bezitten hoort niet extra te worden belast. Het is veel logischer om pas kosten in rekening te brengen als je met een auto gaat rijden. Belasten via brandstofaccijnzen is niet aan de orde, omdat we nu eenmaal in een steeds groter wordend Europa wonen.

Als mogelijke belastinggrondslagen noemde hij ruimtebeslag, milieucriteria (CO2), veiligheid, gewicht of heffingen naar tijd en plaats. Op die manier is het mogelijk te komen tot een reiskostentarief. Ik gebruik bewust niet het woord kilometerheffing. Dat drukt namelijk niet uit dat je wel wilt kunnen rijden als je moet betalen. Bovendien noemen we telefoontikken toch ook geen heffing, maar gesprekskosten of gesprekstarief. In ieder geval willen we van de politiek dat de herziening van de autobelastingen in het nieuwe regeerakkoord komt. Gewoon omdat we een helder en eerlijk systeem willen.