AutoRai

9-1-2003

Zijreflectie op vrachtautos verplicht stellen

De Raad voor de Transportveiligheid wil dat de minister van Verkeer en Waterstaat, vooruitlopend op Europese regelgeving, reflecterende zijmarkering bij Nederlandse vrachtautos verplicht gaat stellen. De Raad, die onder voorzitterschap van mr. Pieter van Vollenhoven, enkele dodelijke ongevallen onderzocht, is tot de conclusie gekomen dat het niet tijdig opmerken van de zijkant van een vrachtauto een belangrijke oorzaak vormde.

De retro-reflecterende contourmarkering (RRCM) die de Raad verplicht wil stellen zal naar schatting het aantal verkeersdoden met twee à drie per jaar terugbrengen, het aantal gewonden met twintig tot dertig reduceren en het aantal ongevallen met enkele honderden beperken. In Europees verband wordt de verplichtstelling van retroreflectie op voertuigen voorbereid. Volgens de Raad gaat dat echter te lang duren en dient de Nederlandse wetgeving daarop vooruit te lopen.

De bevindingen van de Raad voor de Transportveiligheid komen overeen met eerder onderzoek van de Technische Hochschule Darmstadt. Daaruit bleek dat het gebruik van lichtweerkaatsend materiaal op voertuigen in Europa zou leiden tot 41 procent minder kop-staartbotsingen en 37 procent minder zijdelingse ongevallen. Dit resulteerde in de opstelling van het ECE-reglement 104. Het reglement regelt op basis van vrijwilligheid de zogeheten lijn-of contourmarkering voor voertuigen en aanhangwagens boven de 3.500 kilo. Nederland heeft bij wet nog niets geregeld, maar voert op dit gebied een gedoogbeleid.