Ingezonden persbericht

Ondernemers doen oproep tot maatschappelijk partnerschap

DEN HAAG, 20030109 -- 'Maatschappelijk verantwoorde' ondernemers, verenigd in het Social Venture Network, roepen politici en politieke partijen en ondernemingen op tot een breed maatschappelijk partnerschap om in goed samenspel de complexe vraagstukken van deze tijd te lijf te gaan. Concreet vragen wij u de innovatieve potentie van de (Nederlandse) ondernemer en zijn maatschappelijke oriëntatie op de juiste wijze te prikkelen en te benutten. Ondernemers zijn de afgelopen eeuw de motors geweest van onze hoge welvaart. In de toekomst kunnen ze daarnaast medeverantwoordelijkheid dragen voor het realiseren van welvaart en welzijn in Nederland en daarbuiten.

De welvaart is in ons land en in grote delen van de wereld op een historisch ongekend hoog peil. Bij steeds meer mensen groeit het besef, dat welvaart zich niet als vanzelfsprekend ook vertaalt in meer kwaliteit van leven. De zorgen groeien ten aanzien van mobiliteit, voedselveiligheid, leefbaarheid, veiligheid, natuur en dierenwelzijn, sociale samenhang, onderwijs, oudedagsvoorziening en gezondheidszorg. Tegelijk groeit de twijfel over de houdbaarheid van onze welvaart tegen de achtergrond van milieuvraagstukken, het vraagstuk van eerlijke verdeling en internationale migratie en globalisering.

De wereld van vandaag is relatief kleiner, voller en complexer geworden. Dat vraagt om een nieuw bewustzijn, zowel van de overheid, als van ondernemingen, wetenschap, NGO's en burgers. De mensen van de 21-ste eeuw zijn wereldburgers geworden, die moeten leren omgaan met wereldwijde ontwikkelingen en mondiale vraagstukken in relatie tot hun persoonlijk en collectief geluk en welzijn.

Ook ondernemers zullen zich moeten herbezinnen op hun rol in een veranderende wereld. Ondernemingen in rijke landen hebben naast het bevorderen van materiële welvaart, ook andere taken gekregen. Hun bijdrage zou bij voorkeur moeten liggen in het bijdragen aan het bevorderen en instandhouden van het welzijn in hun eigen omgeving en het brengen van welvaart en welzijn in armere landen.

De ondernemingen, die samenwerken binnen het Social Venture Network, achten het de primaire taak van alle ondernemingen bij te dragen aan de kwaliteit van leven in de wereld in de breedst mogelijke zin.

Ondernemen moet gebaseerd zijn op het evenwichtig realiseren van sociale, ecologische en economische doelen. Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) heeft als concrete opdracht: de Maatschappij Verbeteren door Ondernemen.

De nieuwe uitdagingen waar de wereld op vele terreinen voor staat, vragen om initiatief, creativiteit, ondernemerschap en gemeenschapszin op alle niveaus. De enorme vraagstukken, die opgelost moeten worden, verdienen dan ook een verbond van alle mensen die verantwoordelijkheid willen en kunnen dragen. Overheid, ondernemingen, wetenschap en NGO's kunnen en moeten elkaar daarbij versterken.

Ontegenzeggelijk hebben ook vandaag nog veel ondernemers moeite met een bredere afweging dan de strikt economische, die ze van nature kennen. Daar staat tegenover dat veel politici, bestuurders en NGO's de neiging hebben ondernemers te beperken in hun dynamiek in plaats van hen aan te moedigen en uit te dagen. De politiek kan haar leiderschap niet optimaliseren door alleen maar regels te stellen. NGO's dragen niet wezenlijk bij aan de oplossing van problemen als zij als hun primaire taak zien ongewenste processen te frustreren. De wetenschap mag zich niet afzijdig houden in de illusie dat wetenschap slechts de wetenschap dient. De energie van alle relevante partijen dient gebundeld te worden en gericht op heldere doelen, die gebaseerd zijn op het door iedereen beleden respect voor mensen, dieren en de natuur.

Om ondernemingen en nieuwe ondernemers te stimuleren en uit te dagen vragen wij van de nieuwe Tweede-Kamerleden en de overheid het volgende:


- Stimuleer de maatschappelijke waardering voor ondernemerschap in drie dimensies: people, planet, profit (door ondernemerschap, initiatief, energie en inventiviteit aan te moedigen en aan te wakkeren).

- Bevorder research en development (in bedrijven en wetenschappelijke instituten) om innovatiever en duurzamer de nieuwe vraagstukken van onze tijd aan te kunnen pakken.

- Stuur (waar nadrukkelijk nodig) maatschappelijk en duurzaam ondernemen met fiscale prikkels (beloon goed gedrag en belast minder gewenst gedrag).

- Betrek in eigen land ondernemingen, gewone burgers, universiteiten en NGO's bij alle beleid gericht op leefbaarheid in al zijn verschijningsvormen.

- Houd een open en eerlijk zicht op de mondiale ontwikkelingen bij de inrichting van de eigen maatschappij en stimuleer ondernemers daarin verantwoordelijkheid te nemen.

- Zorg voor een level playing field voor maatschappelijk verantwoord ondernemen op nationaal, Europees en internationaal niveau.

- Richt uw energie op inspireren, organiseren en coördineren van het maatschappelijke debat en vlucht niet in het uitvaardigen van massa's regels en voorschriften.
De Nederlandse ondernemingen binnen het Social Venture Network Europe vragen de toetreders tot de nieuwe politiek nadrukkelijk niet te vervallen in geneuzel over details en in partijpolitiek gekibbel, dat slechts leidt tot afkeer en afbraak van de politiek.

Ze verwachten van politieke partijen en de nieuwe Kamerleden, dat zij opereren vanuit een brede visie op de wereld, de maatschappij en de rol van ondernemingen daarin, dat ze wereldbeelden formuleren en uitdragen en burgers en bedrijven de inspiratie en ruimte bieden welvaart en welzijn gelijkelijk te bereiken en te delen.

De ondernemingen binnen het Social Venture Network, die zich graag als voorlopers op dit terrein beschouwen, zijn graag bereid hun ervaringen en inzichten te delen met allen, die met hen de zoektocht naar modern en verlicht ondernemerschap willen maken. Ze roepen politici, overheden, NGO's, universiteiten, burgers en ondernemingen daarbij op tot een breed maatschappelijk partnerschap, waarbij wordt gewerkt aan het realiseren van een goede balans tussen sociale, ecologische en economische doelen.

Het Social Venture Network (SVN) is een Europees netwerk van ondernemingen, ondernemers en NGO's, die het realiseren van sociale en ecologische duurzaamheid zien als een belangrijke taak van ondernemingen. De deelnemers aan het SVN stimuleren elkaar om commercieel succesvol te zijn en sociaal en ecologisch verantwoord te opereren. Secretariaat Vereniging SVN Nederland/SVN Europe, Kalkovenweg 30, 2401 LK Alphen aan den Rijn (info@svneurope.com / www.svneurope.com).

Namens leden van Social Venture Network Nederland

ABF
Alice O
Amnesty International
Amstgeld NV
Antropia, Cultuur- en Congrescentrum
ASN Bank
Atos Origin Nederland
Barataria
Ben&Jerrys Benelux bv
Between-us
Both ENDS Foundation
Business for Climate
Camp One Strategie en Communicatie
Canal Bike & Canal Bus
CE
ComVerander
Coram International B.V.
Core Company
Crem
De Baak Management Centrum VNO/NCW
De Brug Werkplekinterieur
De Savornin Lohman Advocatuur
Device Europe
DHV Group
Dinco Holding BV
E.I.B.E. / Nyenrode University
Eastwick Holding (wo The Body Shop Benelux)
Eenhoorn Financieel Advies
Europees Centrum voor Eco Agro Toerisme
Ex'tent/Bosschuur Cap.Management BV
FACET BV/SEON Foundation
Fair Trade Organisatie
Fortis Foundation Nederland
Foundation DOEN
Foundation North-Holland Landscape
Gevim BV
Global Action Plan Nederland
Globalance
Golden Tulip Figi Zeist
Grenzen Voorbij/Beyond Frontiers
Ground Control
Hooge Raedt Groep B.V.
Humanistisch Verbond
ICCO
IKEA Nederland B.V.
In'tent
Interpolis
Joy Company
Kennedy Van der Laan
Kensa B.V.
Kerk en Wereld
Kocon
Koffiebranderij G. Peeze b.v.
Maurits Groen Milieu & Communicatie
MSc.WICE course Wageningen University
Multatuli Travel
Mundial Productions BV
Netherlands Centre for Indigenous Peoples
Nationale Toekomstprijs
Nazarowa Consultancy
NIDO
Nieuwe Maan Communicatie Adviesgroep
Nieuwenhuys Brink Crommelin Duurzaam Vermogensbeheer B.V. Noorder Dierenpark Emmen
Novamedia
NOVIB
NovioConsult
Ouwehand Zoo
P&O Services b.v.
Paperfoam® BV
Penta Scope Groep b.v.
Perfetti Van Melle
Planet Capital
PonteNova
Premium & Promotion Partners
Pymwymic
Quintens
Rabobank Nederland
Real Time Branding BV
Reint Gaastra Producties/Roots Publishing
Responsable Communicatie bv
Robin Good
Schuttelaar & Partners
Silicon Valley Europe
Solidaid Online
Sölk BV
Soulstation BV
Stichting Business Care
Stichting E.V.A. Ecol. Centr. Educatie, Voorlichting&Advies Stichting IVIO
Stichting Max Havelaar
Stichting Milieubewustzijn
Stichting Money Meets Ideas
Stichting Natuur & Milieu
Teamwork Technology B.V.
Techneco Energiesystemen
Teslin Trust BV
The Netherlands Red Cross
Thom van Kleef Imagoadvies
Triodos Bank NV
Uitgeverij Ode
United Sense
Valid Express
Van Dedem Advies
Van Hall Instituut BC
Vereniging NCW
Vergeer Resultants
Vink&Partners
Visie & Strategie
Walk Your Talk BV
Wereld Natuur Fonds/WWF-Netherlands
Wonder
Work on Progress