Ingezonden persbericht

PERSBERICHT
Breda, 9 januari 2003

Voorzitter RvB OZ Zorgverzekeringen Eggo Boer in nieuwjaarstoespraak:

OZ neemt zorgplicht serieus en dringt wachtlijsten met 83% terug

"OZ zorgverzekeringen neemt zijn zorgplicht serieus en heeft daartoe enkele initiatieven ontplooit. Zo hebben wij inmiddels de stap gezet om in probleemgebieden zelf actief huisartsenzorg te gaan organiseren. Daarbij werken wij nauw samen met de lokale huisartsen, gezondheidscentra en gemeenten. In deze regierol hebben wij de Stichting OZorg opgericht", aldus Eggo Boer, voorzitter van de Raad van Bestuur van OZ zorgverzekeringen in zijn nieuwsjaarstoespraak op 9 januari jl. in Breda.

Deze stichting is op 1 januari begonnen met het exploiteren van huisartsenpraktijken in Spijkenisse en Rozenburg waarvoor geen zelfstandig praktizerende huisartsen beschikbaar waren. Bovendien gaat de Stichting OZorg ondersteuning bieden aan de gevestigde groep huisartsen door op te treden als adviseur, leverancier van administratieve en ICT-diensten of zaakwaarnemer.

Om de communicatie in de gezondheidszorg beter, doelmatiger en veiliger te maken heeft OZ met CZ en VGZ het initiatief genomen om VECOZO (Veilig communiceren in de zorg) op te richten. Zorgverleners kunnen door middel van internet via VECOZO on-line gegevens over verzekerden raadplegen, declaraties versturen en informatie uitwisselen. Bijzondere aandacht is besteed aan veiligheid door het uitgeven van digitale paspoorten.

Ook in de AWBZ is in 2002 veel gebeurd. De OZ-zorgkantoren in West-Brabant en op de Zuid-Hollandse eilanden hebben veel extra zorg ingekocht om de wachtlijsten verder terug te dringen. In totaal is het budget, dat aan zorg wordt uitgegeven, met tien procent gestegen tot bijna ¤ 1 miljard. Met als resultaat dat er momenteel geen wachtlijsten meer zijn voor verpleegkundige thuiszorg. Ook kennen de verpleeghuizen op de Zuid-Hollandse eilanden geen wachtlijsten meer. In de geestelijke gezondheidszorg en de gehandicaptenzorg lopen de wachtlijsten minder snel terug.

Eggo Boer: "Om de service aan de verzekerden, die op de wachtlijst staan te vergroten, zijn in West-Brabant zorgtoewijzingsbureaus ingericht. Wij hebben als eerste zorgkantoor in Nederland een volledig geautomatiseerd systeem met de Regionale Indicatie Organen en de zorgaanbieders om dit proces te bewaken. Dit systeem zal in 2003 ook maandelijks betrouwbare wachtlijsten opleveren."

Verkorting van de gemiddelde wachttijd van 83%

De afdeling zorgservice heeft het afgelopen jaar, naast de vele informatieverzoeken, 1.594 aanvragen om bemiddeling in behandeling genomen. In 1.355 gevallen (85 % !), werd succesvol door OZ bemiddeld in ziekenhuizen in de eigen regio, in zogenoemde zelfstandige behandelcentra (privéklinieken) en zelfs in Belgische ziekenhuizen. Voor 34% van de aanvragen ging het om orthopedie en 10% had betrekking op plastische chirurgie. De verkorting van de gemiddelde wachttijd na bemiddeling bedroeg 83%. Uitschieter hierin is de plastische chirurgie. Na bemiddeling liep de wachttijd terug van 2 tot 3 jaar naar circa 10 weken. Op zich opmerkelijk, want plastische chirurgie is in het algemeen geen ziekenfondsverstrekking, maar OZ is wat dat betreft niet terughoudend in deze service.

"De extreme premiestijging in het ziekenfonds is terecht een hot item in het nieuws.
Het is daarom belangrijk te benadrukken, dat de belangrijkste reden niet de stijging van de zorgkosten is, maar het feit dat de overheid minder bijdraagt aan de financiering van de kosten gezondheidszorg. Op deze wijze moest ¤ 700 miljoen extra bij de verzekerde in rekening worden gebracht. Wij hebben van een behoorlijk aantal verzekerden bezwaren ontvangen, waarvoor wij begrip hebben. Uit vergelijkend onderzoek onder zorgverzekeraars blijkt dat de uitvoeringskosten van OZ tot de laagste in Nederland behoren. Mede hierdoor kon OZ de premiestijging binnen de perken houden. Zoals de premieoverzichten in de pers laten zien behoort OZ tot één van de laagste," aldus Eggo Boer.