PERSBERICHT
Breda, 9 januari 2003
Voorzitter RvB OZ Zorgverzekeringen Eggo Boer in nieuwjaarstoespraak:
OZ neemt zorgplicht serieus en dringt wachtlijsten met 83% terug
"OZ zorgverzekeringen neemt zijn zorgplicht serieus en heeft daartoe enkele initiatieven ontplooit. Zo hebben wij inmiddels de stap gezet om in probleemgebieden zelf actief huisartsenzorg te gaan organiseren. Daarbij werken wij nauw samen met de lokale huisartsen, gezondheidscentra en gemeenten. In deze regierol hebben wij de Stichting OZorg opgericht", aldus Eggo Boer, voorzitter van de Raad van Bestuur van OZ zorgverzekeringen in zijn nieuwsjaarstoespraak op 9 januari jl. in Breda.
Deze stichting is op 1 januari begonnen met het exploiteren van
huisartsenpraktijken in Spijkenisse en Rozenburg waarvoor geen zelfstandig
praktizerende huisartsen beschikbaar waren. Bovendien gaat de Stichting
OZorg ondersteuning bieden aan de gevestigde groep huisartsen door op te
treden als adviseur, leverancier van administratieve en ICT-diensten of
zaakwaarnemer.
Om de communicatie in de gezondheidszorg beter, doelmatiger en veiliger te
maken heeft OZ met CZ en VGZ het initiatief genomen om VECOZO (Veilig
communiceren in de zorg) op te richten. Zorgverleners kunnen door middel van
internet via VECOZO on-line gegevens over verzekerden raadplegen,
declaraties versturen en informatie uitwisselen. Bijzondere aandacht is
besteed aan veiligheid door het uitgeven van digitale paspoorten.
Ook in de AWBZ is in 2002 veel gebeurd. De OZ-zorgkantoren in West-Brabant
en op de Zuid-Hollandse eilanden hebben veel extra zorg ingekocht om de
wachtlijsten verder terug te dringen. In totaal is het budget, dat aan zorg
wordt uitgegeven, met tien procent gestegen tot bijna ¤ 1 miljard. Met als
resultaat dat er momenteel geen wachtlijsten meer zijn voor verpleegkundige
thuiszorg. Ook kennen de verpleeghuizen op de Zuid-Hollandse eilanden geen
wachtlijsten meer. In de geestelijke gezondheidszorg en de gehandicaptenzorg
lopen de wachtlijsten minder snel terug.
Eggo Boer: "Om de service aan de verzekerden, die op de wachtlijst staan te
vergroten, zijn in West-Brabant zorgtoewijzingsbureaus ingericht. Wij hebben
als eerste zorgkantoor in Nederland een volledig geautomatiseerd systeem met
de Regionale Indicatie Organen en de zorgaanbieders om dit proces te
bewaken. Dit systeem zal in 2003 ook maandelijks betrouwbare wachtlijsten
opleveren."
Verkorting van de gemiddelde wachttijd van 83%
De afdeling zorgservice heeft het afgelopen jaar, naast de vele
informatieverzoeken, 1.594 aanvragen om bemiddeling in behandeling genomen.
In 1.355 gevallen (85 % !), werd succesvol door OZ bemiddeld in ziekenhuizen
in de eigen regio, in zogenoemde zelfstandige behandelcentra
(privéklinieken) en zelfs in Belgische ziekenhuizen. Voor 34% van de
aanvragen ging het om orthopedie en 10% had betrekking op plastische
chirurgie. De verkorting van de gemiddelde wachttijd na bemiddeling bedroeg
83%. Uitschieter hierin is de plastische chirurgie. Na bemiddeling liep de
wachttijd terug van 2 tot 3 jaar naar circa 10 weken. Op zich opmerkelijk,
want plastische chirurgie is in het algemeen geen ziekenfondsverstrekking,
maar OZ is wat dat betreft niet terughoudend in deze service.
"De extreme premiestijging in het ziekenfonds is terecht een hot item in het
nieuws.
Het is daarom belangrijk te benadrukken, dat de belangrijkste reden niet de
stijging van de zorgkosten is, maar het feit dat de overheid minder
bijdraagt aan de financiering van de kosten gezondheidszorg. Op deze wijze
moest ¤ 700 miljoen extra bij de verzekerde in rekening worden gebracht. Wij
hebben van een behoorlijk aantal verzekerden bezwaren ontvangen, waarvoor
wij begrip hebben. Uit vergelijkend onderzoek onder zorgverzekeraars blijkt
dat de uitvoeringskosten van OZ tot de laagste in Nederland behoren. Mede
hierdoor kon OZ de premiestijging binnen de perken houden. Zoals de
premieoverzichten in de pers laten zien behoort OZ tot één van de laagste,"
aldus Eggo Boer.