Amsterdam RAI

Horecava 2003
9 jan 2003

MEER HORECA-ONDERNEMINGEN OP HORECAVA 2003

De afgelopen Horecava is succesvol verlopen met 43.407 bezoekers, ondanks de winterse omstandigheden. Het aantal bezoekende bedrijven is met ruim duizend ondernemingen gestegen tot circa 23.000. Uit de eerste resultaten van een enquête onder bezoekers blijkt dat het strenge bezoekersbeleid resultaat oplevert. Horecava 2003 is voornamelijk bezocht door diegenen die verantwoordelijk zijn voor de beslissingen binnen horeca- en cateringbedrijven. De Horecava is gehouden van 6 tot en met 9 januari 2003 in Amsterdam RAI.

De Horecava streeft ernaar alleen vakbezoekers op de beurs te hebben. Dit jaar heeft het strenge toelatingsbeleid ertoe geleid dat het aantal niet-vakbezoekers tot het minimum gedaald is. Vanzelfsprekend heeft dit gezorgd voor een lager bezoekers-aantal in vergelijking met Horecava 2001. Tevens blijkt dat er minder mensen per bedrijf de beurs bezoeken. Het aantal bedrijven dat deze bezoekers vertegen-woordigden, is dus wel gestegen. De positie van deze bezoekers binnen hun bedrijf is gemiddeld hoger. Zo is het aandeel directeur/eigenaren aanzienlijk toegenomen. De vakbezoekers komen uit allerlei sectoren. Vooral het aantal mensen werkzaam in restaurants en fastfoodbedrijven is gestegen.

Tijdens de Horecava is er veel aandacht geweest voor de moeilijke tijden waarin de horecabranche zich bevindt. Des te opvallender is het dat de handel op de Horecava even groot is als twee jaar geleden. Zo hebben bezoekers evenveel offertes aan-gevraagd of aankopen gedaan als in 2001. Exposanten zijn in een eerste reactie goed te spreken over de commerciële resultaten van de beurs. Horecava 2003 kende 450 standhouders en is daarmee de grootste horecavakbeurs in de Benelux. Bezoekers waardeerden de Horecava, net als in 2001, gemiddeld met het schoolcijfer 7.

Verse chipsconcept Chippery wint Horecava Innovation Award De Horecava Innovation Award is dit jaar uitgereikt aan Wessels Horeca Ondernemingen voor de Chippery, een totaalconcept rond vers bereide chips. Beleving, versheid en variatie staan centraal bij de Chippery, die als zelfstandige horeca- of cateringlocatie kan fungeren. Onder het oog van de klanten veranderen aardappelen in knapperige, warme chips. De winnaar (eveneens categoriewinnaar Food & Beverage) is gekozen uit tachtig inzendingen. In de categorie Equipment gaat de hoogste eer naar een toegangscontrole-systeem van Secure Acces Road in Puttershoek. Het registreert binnenkomende gasten op basis van biometrie (vingerafdrukken, stand ogen/jukbeen). Het interactieve horecaspel Zoezaa, van Zeelandnet (Kamperland/Breda) wint in de categorie Interior & Design. Het behendigheids-, kennis- en amusementsspel kan in diverse horecabedrijven tegelijk gespeeld worden, via internet en een centrale studio.

Horecava 2004 De volgende Horecava wordt gehouden van maandag 5 tot en met donderdag 8 januari 2004 in Amsterdam RAI.

Amsterdam, 9 januari 2003