BedrijfsautoRAI

10-01-2003

DAF Trucks N.V. zet stijgende lijn door in 2002

DAF Trucks N.V., onderdeel van het Amerikaanse PACCAR Inc, heeft het afgelopen jaar zowel in het lichte als het zware segment van de West-Europese bedrijfsautomarkt, het marktaandeel verder kunnen uitbreiden. En dat terwijl de markt met zo'n 10% afnam. In het zware segment (15 ton+) zal DAFs marktaandeel in West Europa de 12% passeren, een record in de geschiedenis van de onderneming. In het lichte segment van 6 tot 15 ton, groeide het marktaandeel naar circa 9,0% (2001: 7,7%), als gevolg van het succes van de LF-serie, door een internationale vakjury gekozen tot 'International Truck of the Year 2002'.

DAF verkocht het afgelopen jaar meer dan 38.000 trucks, 10% meer dan in 2001. In totaal werden ongeveer 37,300 DAF trucks geproduceerd, waaronder 27,500 trucks uit de CF- and XF-series en 9,800 van het type LF. Gebaseerd op de laatst beschikbare gegevens, nam de totaalmarkt voor zware bedrijfsvoertuigen (15 ton+) in West Europa met 10,6% af: van zo'n 246.000 registraties in 2001 tot ongeveer 220.000 in 2002. Voor wat betreft het lichte segment (6 tot 15 ton) daalde de totaalmarkt in West-Europa het afgelopen jaar met circa 10,9% tot 77.500 registraties, vergeleken met 87.000 in 2001.

Als reactie op de uitstekende prestatie van DAF in 2002, zei Jim Cardillo, President-Directeur van DAF Trucks N.V. en Vice-President van PACCAR Inc.: "Ook 2002 is voor DAF weer een jaar van solide groei geworden. Het is het resultaat van het succes van ons moderne productenprogramma en van onze continue inspanningen de verwachtingen van onze klanten te overtreffen door ze uiterst betrouwbare producten te leveren, die optimaal aansluiten bij hun behoeften. We plukken de vruchten van een professioneel dealernetwerk dat blijft uitbreiden en dat onze klanten de beste service biedt. In 2002 zijn achttien nieuwe dealerbedrijven geopend in Europa, waaronder DAF Berlijn, een state-of-the-art dealerbedrijf in de belangrijke regio Berlijn."

DAF Trucks heeft haar gehele productengamma de afgelopen twee jaar compleet vernieuwd. Na de introductie van de nieuwe CF-serie en de LF-serie voor het distributievervoer, is in 2002 de nieuwe XF in productie gegaan, DAFs topmodel. "Het succes van al onze nieuwe trucks blijkt overduidelijk uit de groei in marktaandeel op bijna alle markten van Europa. In Groot-Brittannië bijvoorbeeld, groeide het marktaandeel in het CF- en XF-segment naar zo'n 22% in 2002, vergeleken met 17,1% het jaar ervoor. Bovendien heeft de LF-serie, verkozen tot 'International Truck of the Year 2002', in de belangrijke markten van het Europese continent eveneens marktaandeel gewonnen", aldus Kerry McDonagh, Directeur Marketing & Verkoop van DAF Trucks N.V.

DAF Trucks verwacht dat de totale markt in 2003 ongeveer gelijk zal zijn aan die in 2002, waarbij DAF als doel heeft haar marktaandeel in zowel het lichte als zware segment verder uit te bouwen. Jim Cardillo: "DAF wil nadrukkelijk de stijgende lijn vasthouden door haar klanten voertuigen te blijven leveren die zich onderscheiden door topkwaliteit, comfort en betrouwbaarheid. Bovendien staat er achter de producten een palet aan toonaangevende services, zoals die van PACCAR Financial en PACCAR Parts."