SERV
Jozef II-straat 12-16
1000 BRUSSEL
Tel. (00 32) 2 209 01 11
Fax. (00 32) 2 217 70 08

Sociaal-Economische Raad van VLaanderen

Persbericht

Ontwerpdecreet lokale werkwinkels
biedt niet gewenste kader

Brussel, 10 januari 2003

T.a.v. de redactie,

De SERV heeft zijn advies over het ontwerpdecreet voor de lokale werkwinkels goedgekeurd. Het ontwerp van decreet biedt volgens de SERV niet het gewenste kader. Er is geen duidelijkheid over de opdrachten van de werkwinkels noch over de rolverdeling en de betekenis van de regiefunctie. Het brengt geen duidelijkheid over de mogelijke partners, de wettelijke structuur en de verhouding met de VDAB. Het holt de overlegfunctie van de bestaande Fora Lokale Werkgelegenheid uit en bovendien ontbreekt het aan garanties voor een zelfde kwalitatieve universele dienstverlening in alle gemeenten. Kortom elke werkloze moet de stap naar een lokale werkwinkel kunnen zetten. Anders is het decreet een maat voor niets.

Duidelijk kader ontbreekt

De SERV vindt het positief dat er een decretale basis komt. Dit is nodig om de verwarring die nu bestaat, weg te nemen. Welke bevoegdheden hebben de verschillende partners in de werkwinkel? Wat zijn juist de taken van de lokale werkwinkel? Welke afspraken zijn nodig voor de samenwerking? Het voorontwerp dat nu voorligt creëert deze duidelijkheid niet. Het zal aanleiding geven tot bevoegdheidsgeschillen, uiteenlopende interpretaties en rolverwarring. Nergens biedt het decreet duidelijkheid over de concrete opdrachten van de lokale werkwinkels noch over de rolverdeling van de verschillende partners en de betekenis van de regiefunctie. De SERV wenst op korte termijn duidelijkheid over de plaats van de lokale werkwinkels binnen de VDAB-hervorming. Ook de inhoud van de VDAB-regiefunctie vergt verduidelijking. Om het engagement van RVA en PWA te verzekeren is dringend overleg met het federaal niveau nodig. Er moet zo snel mogelijk een nieuw samenwerkingsakkoord komen tussen de regeringen. De SERV vraagt verder een keuze te maken voor een éénduidige structuur met name de vzw. Er zijn onvoldoende garanties op een volwaardige betrokkenheid van OCMW enerzijds en arbeidstrajectbegeleiding (ATB) anderzijds. Bovendien geeft het ontwerpdecreet geen duidelijkheid over andere mogelijke partners in het samenwerkingsverband m.n. de private actoren. De adviesfunctie van het Forum Lokale Werkgelegenheid wordt uitgehold. De SERV pleit voor het forum als een overlegorgaan waarin bindende afspraken gemaakt worden niet alleen m.b.t. de lokale werkwinkels maar ook m.b.t. het brede lokaal sociaal-economisch beleid. De sociale partners wensen via het beheerscomité van de VDAB actief betrokken te worden bij de uitvoering van het decreet en meer bepaald bij : § de precisering van de inhoud van de universele basisdienstverlening; § de bepaling van de verzorgingsgebieden;
§ de erkenning van de lokale werkwinkels;
§ de modaliteiten van de lokale overeenkomsten; § de aansturing op het Vlaamse niveau.

Dienstverlening niet gegarandeerd

De SERV is ook bezorgd over de dienstverlening. Tot nu toe ontstond een werkwinkel bottom-up door het plaatselijk initiatief. Maar wat gebeurt er als het lokale overleg faalt en een lokaal bestuur niet wenst mee te werken? Welke gevolgen heeft dit voor de universele dienstverlening? Daarom moet er ofwel een afdwingbare verplichting komen, ofwel een regeling waarbij de Vlaamse overheid in de plaats kan treden. De SERV vraagt zich af of de VDAB over voldoende middelen en personeel zal beschikken om een kwalitatieve dienstverlening aan elke werkgever en werknemer te garanderen. Kortom elke werkloze moet de stap naar een lokale werkwinkel kunnen zetten. Anders dreigen die werklozen die de begeleiding juist het meest nodig hebben in de kou te blijven staan. Het decreet is dan een maat voor niets.

Alle adviezen van de SERV vindt u ook op de SERV-website : www.serv.be Voor meer informatie over dit persbericht kan u contact opnemen met de SERV, Christine Jacobs, Communicatieverantwoordelijke, tel. 02/20.90.188, cjacobs@serv.be