Gemeente Leiden

Artikel Stadskrant

Beleidsplan 2003

Belangrijke wijzigingen gemeentelijk sociaal beleid

Publicatiedatum: 10 januari 2003

Het beleid van de gemeente op het gebied van Sociale Zaken en Arbeidsmarktbeleid (SOZA) ondergaat in 2003 een aantal belangrijke wijzigingen. Deze wijzigingen staan in het beleidsplan SOZA dat afgelopen december door de gemeenteraad is aangenomen. Bij de keuzes in het beleidsplan heeft het collegeprogramma een grote rol gespeeld.

SOZA - De belangrijkste beleidswijzigingen zijn het verdwijnen van de Regeling Scholingsbijdrage en de invoering van een sollicitatieplicht voor alleenstaande ouders waarvan het jongste kind vijf jaar is of ouder. Ook wordt de bijstandsuitkering van de dak- en thuislozen in Leiden verlaagd om de daadwerkelijke reïntegratie van deze groep te bevorderen.

Regeling Scholingsbijdrage

Ouders met kinderen in het voortgezet onderwijs krijgen vaak te maken met hoge kosten. De aanschaf van een fiets, een nieuwe schooltas en een rekenmachine kunnen een forse aanslag op het budget betekenen. De kosten van een excursie of een werkweek komen daar vaak nog eens bij. Ouders met een minimuminkomen of een bijstandsuitkering hadden in het verleden de mogelijkheid om via de Regeling Scholingsbijdrage een tegemoetkoming in deze kosten te ontvangen. Helaas werd van deze regeling weinig gebruik gemaakt en waren de uitvoeringskosten ervan relatief hoog.

Beleidsplan Sociale Zaken en Arbeidsmarktbeleid

Het beleid van de gemeente op het gebied van Sociale Zaken en Arbeidsmarktbeleid ondergaat in 2003 een aantal belangrijke wijzigingen. Foto: Joyce Koek.

De gemeente heeft daarom besloten deze regeling te vervangen en op een andere manier ouders financieel tegemoet te komen. Vanaf dit jaar wordt daarom de kinderbijdrage in de vrij besteedbare uitkering in het kader van het minimabeleid verhoogd met veertig euro. Omdat de meeste ouders die in aanmerking kwamen voor de oude regeling deze uitkering al ontvangen, is de uitvoering voor de gemeente makkelijker en voordeliger. De oude regeling gold alleen voor kinderen die de overstap maakten van het lager naar het voortgezet onderwijs. Onder de nieuwe regeling kunnen ouders voor ieder thuiswonend kind onder de achttien jaar deze kinderbijdrage ontvangen.

Sneller solliciteren

Tot voor kort waren alleenstaande ouders in Leiden niet verplicht te solliciteren totdat het jongste kind twaalf jaar oud was. Vanaf 2003 gaat daar verandering in komen en wordt de leeftijdsgrens in overeenstemming met de landelijke richtlijn aangepast tot vijf jaar. Hiermee voldoet de gemeente aan de wettelijke verplichting iedereen met een bijstandsuitkering aan werk te helpen.

De gemeente wil door deze aanpassing alleenstaande ouders zo snel mogelijk aan een betaalde baan helpen en hoopt zo het grote tekort aan mensen in de zorg en het onderwijs te verkleinen. Van betrokkenen wordt verwacht dat ze zich minimaal twintig uur per week beschikbaar stellen voor arbeid. Als het vinden van betaald werk nog niet mogelijk is, kunnen ouders ook kiezen voor het volgen van een bij- of herscholingstraject of vrijwilligerswerk.

Uitkering daklozen

In de loop van het jaar 2003 zal de toeslag op de basisuitkering van dak- en thuislozen vervallen. SOZA wil door middel van reïntegratietrajecten de persoonlijke situatie van hen verbeteren. Daarvoor stelt SOZA stimuleringspremies aan dak- en thuislozen beschikbaar.

De bijstandsuitkering bestaat uit een basisuitkering met daarop een toeslag. De hoogte van de toeslag is afhankelijk van de woon- en gezinssituatie. Dak- en thuislozen in Leiden ontvangen een volledige Abw-uitkering, dat wil zeggen met de (maximale) 20% toeslag.

Het aantal dak- en thuislozen dat via de gemeente Leiden een uitkering ontvangt is inmiddels behoorlijk gegroeid. Leiden is één van de weinige gemeenten die dak- en thuislozen een volledige bijstandsnorm geeft. Hierdoor is sprake van een zogenaamde aanzuigende werking. Daarom zal in de loop van het jaar 2003 de toeslag van 20% op de basisuitkering van de dak- en thuislozen komen te vervallen.

SOZA wil de persoonlijke situatie van de dak- en thuislozen verbeteren. Voor deze groep bestaan momenteel geen speciale afspraken over terugkeer op de arbeidsmarkt. Hierdoor is er een risico dat zij verder buiten de maatschappij komen te staan. Daarom zal dit jaar in samenwerking met andere instanties worden onderzocht hoe en op welke manier de dak- en thuislozen het beste kunnen worden gestimuleerd om deel te nemen aan zo'n traject. Bij deelname kan betrokkene gebruik maken van de Wiw-stimuleringspremies.

Deze pagina is gewijzigd op 10-01-2003