DHV via TEC betrokken bij herstel metrotunnel Terreiro do Paço, Lissabon









10 januari - TEC (Tunnel Engineering Consultants, een permanent samenwerkingsverband tussen DHV, Haskoning en Witteveen+Bos) adviseert met betrekking tot de herstelwerkzaamheden aan de Terreiro do Paço metrotunnel onder de Rio Tejo-rivier in Lissabon.


Deze boortunnel was juist opgeleverd (design & construct) toen zich medio 2000 een ernstig bouwongeluk voordeed. Bij werkzaamheden aan de bouwput voor de aanleg van het bijbehorende metrostation, raakte de tunnel lek en stroomde vol met water.
Om de instorting van de volgelopen tunnel te voorkomen, is deze toen ter hoogte van het ongeluk over een grote lengte en vanaf straatniveau volgestort met beton.

Onder toezicht van het Portugese ministerie van Waterstaat, Verkeer en Volkshuisvesting voerden TEC-adviseurs de afgelopen maanden diverse tunnelinspecties uit. Hierbij hebben zij met name aandacht besteed aan de moeilijke taak van het gecontroleerd leegpompen van de tunnel om te voorkomen dat deze alsnog zou bezwijken. Hierbij heeft TEC regelmatig contact gehad met Portugese specialisten, met name LNEC, Metropolitano de Lisboa E.P. (de metro in Lissabon), Ferconsult S.A. en METROPAÇO ACE.

Inmiddels staat de tunnel van binnen droog. De tijdens het leegpompen van de tunnel uitgevoerde metingen gaven inzicht in hoe de tunnel reageerde op de belastingveranderingen. De vorm van de tunnel is door het water veranderd van rond naar licht ovaal. De deformatiemetingen geven nu echter wel een stabiel beeld. Dit maakt het mogelijk om over herstelwerkzaamheden na te gaan denken. De hiervoor vereiste gedetailleerde evaluatie is inmiddels in gang gezet, met inbegrip van het in kaart brengen van de schade (verschillende betonnen onderdelen zijn gescheurd) en de precieze deformatie van de tunnel.

In algemene zin kan geconcludeerd worden dat er goede hoop is om de tunnel te herstellen op een zodanige wijze dat die voldoet aan alle veiligheidseisen, inclusief die voor seismologische risico s. Hiervoor zal echter wel een belangrijke hoeveelheid werk verzet moeten worden voor en in het tunneldeel tussen de zgn. Marinha-schacht en het Terreiro do Paço Station.

TEC is geselecteerd op basis van haar reputatie van kwaliteit en objectiviteit en haar kwalificaties in specifiek engineering-projecten.
TEC is gevraagd de engineeringswerkzaamheden voor het herstelwerk uit te voeren en wel zodanig dat de tenderdocumenten voor een design & construct-aanbesteding op tijd gereed komen. Daarnaast zal TEC de opdrachtgever assisteren bij het gunnen van het werk en adviseren bij de uitvoering van de herstelwerkzaamheden.
Gebaseerd op een persbericht van het Portugese ministerie van Waterstaat, verkeer en Volkshuisvesting.

Meer informatie
DHV
Bob Woldringh