Persbericht

Rotterdam, 14 januari 2003

Onderzoek over arbeidsmarktoriëntatie wijst uit

Studenten verkiezen bedrijfscultuur boven salaris

Studenten die voor de keuze staan bij welke werkgever zij hun loopbaan willen beginnen, maken hun keuze vooral op basis van zachte factoren als werksfeer, werkomgeving en bedrijfscultuur. Harde factoren als functie-eisen, salaris en secundaire arbeidsvoorwaarden zijn minder bepalend bij hun keuze. Dat is de centrale conclusie uit een vandaag gepubliceerd onderzoek dat Blauw Research hield onder studenten die zich oriënteren op een functie op HBO of universitair niveau binnen het bedrijfsleven.

Blauw Research liet de betrokken studenten een zestal arbeidsmarkt oriëntatiemedia beoordelen op geboden inzicht in zachte factoren als werksfeer en bedrijfscultuur én op harde factoren zoals gebruiksvriendelijkheid, informatie, snelheid en toegankelijkheid. Van de onderzochte oriëntatiemedia blijkt dat Yourfuture.tv factoren als werksfeer en bedrijfscultuur het beste te belichten en over te brengen door middel van haar videofilms.

Uit het onderzoek blijkt verder dat studenten zich het meest over potentiële werkgevers informeren via het internet (79%). Volgens Bernice Klaassen, research manager bij Blauw, is het opvallend dat studenten daarbij over zeer snelle internetverbindingen beschikken. "Meer dan helft (53%) van de studenten heeft de beschikking over een breedbandverbinding met het internet. Ter vergelijking: in september 2002 beschikte 29% van de Nederlanders over een breedbandverbinding (bron: Nielsen Netratings). Studenten kunnen dus ook die nieuwe media gebruiken die bijvoorbeeld met behulp van videofilms laten zien hoe bijvoorbeeld een werkdag eruit ziet. En gebleken is dat studenten vooral dit soort informatie van belang achten."

Blauw Research onderzocht de zestal arbeidsmarkt oriëntatiemedia onder meer op hun effectiviteit, gebruiksvriendelijkheid, informatie, één-op-één contact en toegankelijkheid. Het is voor het eerst dat Blauw Research verschillende arbeidsmarkt oriëntatiemedia onderzocht.