DaimlerChrysler Nederland

DaimlerChrysler kiest voor SCR uitlaatgasreiniging

Om te voldoen aan de Euro 4 emissienormen, die begin oktober 2005 van kracht zullen worden, heeft DaimlerChrysler besloten haar bedrijfsautos vanaf die datum uit te rusten met een SCR uitlaatgasreinigingssysteem op basis van selectieve katalytische reductie. Dit systeem beperkt de uitstoot van Nox (stikstofoxide) en deeltjes, maar draagt tegelijkertijd bij aan een aanzienlijke verbetering van het brandstofverbruik. In de motor wordt dat proces ondersteund door de verbranding te optimaliseren op een zo laag mogelijke deeltjesproductie, terwijl de hoeveelheid stikstofoxide in een katalysator in het uitlaatsysteem wordt gereduceerd. Voor wat betreft het brandstofverbruik gaan de technici van DaimlerChrysler ervan uit dat een beperking van zes procent zal kunnen worden gerealiseerd. Omdat de brandstofkosten zon 30 procent van de totale exploitatiekosten uitmaken in het internationale vervoer, betekent dit voor onze klanten een groot voordeel, aldus Eckhard Cordes, lid van de Raad van Bestuur van de Commercial Vehicle Business Division van DaimlerChrysler AG, in zijn commentaar op de keus voor de SCR technologie.

Oktober 2005
De nieuwe Euro 4 uitlaatgasnorm voor bedrijfsautos wordt begin oktober 2005 binnen Europa van kracht. Vergeleken met de huidige Euro 3 normen betekent het een verdere beperking van de Nox-uitstoot met 30 procent, terwijl de deeltjesuitstoot zelfs met 80 procent wordt gereduceerd. In 2008 wordt ze gevolgd door de nog strengere Euro 5 emissienormen. Door de keus voor SCR als reinigingstechnologie kan aan deze en eventuele volgende normen worden voldaan door een systematische verderontwikkeling, zonder dat het effect heeft op het brandstofverbruik. Voor wat betreft de lifecyclecosts biedt de keus voor SCR voor onze klanten op de lange termijn alleen maar voordeel, aldus Eckhard Cordes.

Functionaliteit bewezen
Het SCR systeem heeft inmiddels zijn functionaliteit bewezen in een aantal praktische beproevingen die werden ondersteund door het Beierse Ministerie voor Ontwikkeling en Milieu. In het kader van deze beproevingen werden tien Mercedes-Benz trucks uitgerust met een SCR systeem en beproefd over een totale afstand van 3,2 miljoen kilometer. Om het systeem ook in de dagelijkse praktijk inzetbaar te maken is het noodzakelijk om een logistiek netwerk voor de levering van Carbamide op te zetten, de stof in de katalysator zorgt voor de afbouw van de hoeveelheid stikstofoxide in de uitlaatgassen. DaimlerChrysler is in overleg met de oliemaatschappijen om te zien hoe zon netwerk kan worden opgezet voor de invoering van de Euro 4 normen in oktober 2005.

De werking
Het SCR systeem bestaat uit een extra tank, een elektronische proportioneereenheid voor de vloeistof die zorgt voor de Nox-afbraak en een keramische katalysator in de uitlaatdemper. De stikstofoxiden worden in de katalysator grotendeels afgebroken door de inwerking van ammonia, dat zich vormt na de inspuiting van een waterige carbamide-oplossing in de hete uitlaatgassen. De benodigde hoeveelheid van deze oplossing wordt berekend door het elektronisch regelsysteem van de motor, op basis van de vuistregel dat ongeveer 6 procent van de verbruikte hoeveelheid dieselolie aan carbamide-oplossing moet worden ingespoten. Carbamide is een niet-giftige, kleur- en geurloze substantie die oplost in water en wordt toegepast in de landbouw, de textielindustrie, en bij de productie van cosmetica en farmaceutische artikelen. Om het systeem optimaal te laten functioneren is ook een aanpassing van de motor noodzakelijk. Zo zullen modificaties aan het inspuitsysteem en de drukvulling moeten leiden tot een efficiënter verbranding met een lagere deeltjesuitstoot. De SCR katalysator levert zijn grootste bijdrage op het gebied van de beperking van de hoeveelheid stikstofoxide in de uitlaatgassen.

Januari 2003