AutoRai

14-1-2003

Hyundai vol ambitie Vorig jaar was fantastisch voor Hyundai. Wereldwijd verkocht de Hyundai Kia Automotive Group 2,75 miljoen autos. Een aantal dat vertrouwen schept voor de toekomst. Dit jaar verwacht de fabrikant een verkoopgroei van ruim dertien procent. De doelstelling om in 2010 tot de topvijf van autofabrikanten te behoren lijkt zeker realistisch. Chung Mong Koo, voorzitter van de Hyundai Kia Automotive Group, heeft er alle vertrouwen in: Dit jaar verhogen we de productie van onze buitenlandse fabrieken. Hiermee versterken we onze positie wereldwijd. Dat is een belangrijke stap richting onze doelstelling om ons over zeven jaar bij de top vijf van autofabrikanten te voegen.

Deze ambitie lijkt zeker gerechtvaardigd. In 2002 verkocht de Hyundai Kia Automotive Group al 2,75 miljoen autos wereldwijd. Het grootste deel hiervan, 1,51 miljoen. werd geëxporteerd. De fabrikant verwacht dit jaar 1,77 miljoen autos te kunnen uitvoeren. Naar schatting neemt de thuismarkt in 2003 1,36 miljoen voertuigen af. Hiermee komt het verwachte verkooptotaal voor komend jaar op 3,13 miljoen autos. De groep is hiermee een serieuze speler op de mondiale automarkt.

Veel nieuwe modellen
Nieuwe modellen geven verkopen een positieve impuls. Het is dus ook niet voor niets dat Hyundai flink investeert in research & development. Ten opzichte van vorig jaar wordt hierin maar liefst 49 procent meer geld gestoken.

Samen met Kia wil Hyundai ieder jaar vier à vijf nieuwe modellen lanceren. Om ontwikkelingskosten te drukken en de synergie te maximaliseren zullen veel nieuwe producten van beide merken op hetzelfde platform gebaseerd zijn.