AutoRai

14-1-2003

T350C ontworpen voor puur sportief genieten TVR neemt nog dit jaar een zeer sportief gelijnde coupé in productie. Dat is de T350C, die zijn première beleefde op de Birmingham Motor Show. In de bijzonder strak gelijnde carrosserie komen de kenmerken van dit oer-Britse merk tot in de finesses naar voren. Voor de aandrijving zorgt de jongste uitgave van de beproefde Speed Six zescilinder in lijnmotor.

TVR besloot enkele jaren geleden om zich louter op de thuismarkt te concentreren. Het voldoen aan strengere emissie-eisen op het Europese vasteland zou forse investeringen vergen. Daarbij kwam dat de vraag in eigen land hoog genoeg was om de volledige productie op de thuismarkt af te zetten.

Ondertussen zijn bergen werk verzet. TVR treft voorbereidingen voor een terugkeer met de Tuscan op het Europese vasteland. De productie is gestroomlijnd dankzij het gebruik van de modernste technologie voor het vormgeven en ontwikkelen van nieuwe modellen. Handwerk vormt nog steeds het visitekaartje van TVR, maar door tal van slimme oplossingen is de efficiency verhoogd.

Coupé en Targa
De T350C fungeerde als publiekstrekker voor de Birmingham Motor Show, waar deze nieuwkomer prijkte tussen een inmiddels opvallend omvangrijk gamma. Op de stand stonden verder de Chimaera (waarvan er ondertussen meer dan 10.000 zijn gebouwd), de Cerbera, de Tuscan, de Tamora en de T400R/T440R.

De T350C komt als Coupé en als Targa op de markt. Het laatstgenoemde model heeft twee uitneembare panelen in het dak. De carrosserie wordt gekenmerkt door zeer gladde en vloeiende lijnen. Naar goed gebruik bij TVR ontbreken de beeldverstorende deurgrepen. Om de portieren te openen zit er een knop onder de buitenspiegels. De voorkant is even glad als de neus van een haai. Koeling krijgt de motor van twee openingen links en rechts.

De achterkant lijkt op een achtersteven van een snelle zeilboot. De daarin geplaatste uitlaten en de vele ronde luchtgaten geven een uniek beeld. De totale vormgeving draagt sterk bij aan de wegligging bij hoge snelheid. Het design zorgt voor een aanzienlijke neerwaartse druk, waarbij de schuin afgesneden achterzijde werkt als spoiler. De vorm zorgt voor een zo laag mogelijke luchtweerstand. De vele gaten aan de onderzijde voeren daarbij de luchtstroom onder de auto snel af wat het neerwaartse effect versterkt.

Gerijpt in racerij
Elk detail van de auto straalt snelheid uit. Die uiterlijke belofte maakt de T350 ruimschoots waar dankzij de 3,6-liter-benzinemotor. Het is de Speed Six, welke al vijf jaar in productie is en die is gerijpt in de racerij. De krachtbron heeft zich bewezen in tal van GT Endurance-races waaraan TVR deelnam, zoals de 24 uren van Spa dit jaar.

De motor reageert fel op het gas dankzij een klein vliegwiel, een van de racerij stammende koppeling en een inlaatsysteem met een gasklep per cilinder. In de T350C levert de zescilinder met 24 kleppen een maximum vermogen van 257 kW/350 pk bij 7200 toeren per minuut. Het maximale toerental bedraagt maar liefst 8000. De topsnelheid bedraagt meer dan 250 kilometer per uur en de T350C accelereert binnen vijf seconden van stilstand naar 100 kilometer per uur. De exacte gegevens komen beschikbaar zodra de auto in productie is genomen. TVR start daarmee in december.