AutoRai

14-1-2003

Audi Pikes Peak quattro: dynamiek, ontwerp en ruimte

Première in Detroit: Audi heeft op de North American International Motor Show (5 20 januari 2003) het sportieve studiemodel Pikes Peak quattro gepresenteerd een concept voor alle wegen en licht off-road-gebruik.
De studie werd exclusief ontwikkeld voor het debuut op deze belangrijkste Amerikaanse autotentoonstelling.

Het indrukwekkende studiemodel van een segmentoverschrijdende, typische Audi is genoemd naar de bekende berg Pikes Peak. Deze verrijst met zijn circa 4.300 meter hoogte steil uit de Colorado-vlakte van de Rocky Mountains, is zichtbaar vanaf grote afstand en draagt de bijnaam Americas Mountain.

Bij autoliefhebbers is deze berg echter beter bekend als de locatie van de Pikes Peak International Hill Climb Race. Circa 160 onverschrokken coureurs temmen elk jaar in juni het 12,4 mijl (zon 21 km) lange traject. Naast rechte stukken waar snelheden van 200 km/h geen uitzondering zijn, telt de berg ook 156 haarspeldbochten zonder vangrails

Dankzij drie overwinningen werd de Pikes Peak International Hill Climb een onderdeel van de succesvolle historie van Audi op autosportgebied. In 1985 won Michèle Mouton, de eerste vrouw die het Wereldkampioenschap Rallys natuurlijk met Audi wist te winnen. Het volgende jaar was Amerikas coureurslegende Bobby Unser niet te kloppen. En in 1987 zorgde Walter Röhrl met de Audi Sport quattro S1 voor een veel geroemde overwinning met een nieuwe recordtijd van 10:47,85 minuten.

Met zijn kwaliteiten als bergbeklimmer vertoont de Audi Pikes Peak quattro beslist parallellen met de rallywereld de snelle sport op onverhard terrein. Alleen zijn de capaciteiten van de Audi Pikes Peak quattro anno 2003 aanzienlijk veelzijdiger dan die van de inmiddels 15 jaar oude Audi Sport quattro.

Het concept van de Audi Pikes Peak quattro
De vijfdeurs 4+2-zitter staat meer dan welk ander ontwerp symbool voor de consequente evolutie van het actuele Audi-design. De Pikes Peak quattro toont de ideeën van Audi AG voor een innovatief, sportief, segment-overschrijdend concept in de premium-klasse.

Het concept van de Audi Pikes Peak quattro wordt gekenmerkt door de combinatie van een rijmachine in de geest van de krachtige Audi quattro en een baanbrekend ontwerp met elementen uit de meest uiteenlopende marktsegmenten.

De Audi Pikes Peak quattro is een crossover, en combineert dus de typische kwaliteiten van verschillende categorieën autos. Aan een zeer sportieve en luxueuze personenauto dankt hij zijn dynamiek en comfort, maar ook in het terrein staat hij zijn mannetje, dankzij de in hoogte verstelbare adaptive air suspension en de quattro-aandrijftechniek. Daarnaast overtuigt de Audi Pikes Peak quattro door zijn innovatieve stoelconcept met variabele elementen uit luxueuze MPVs.

Karakteristiek ontwerp
De Audi Pikes Peak quattro toont hoe een typische Audi-interpretatie van een markant en sportief crossover-model met nadrukkelijke premium-aspecten er uit zou kunnen zien.

Lang-vloeiende, duidelijk gemarkeerde lijnen en grote, krachtig gespannen vlakken zijn gecombineerd tot een ontwerp waarin esthetische rust en atletische spanning contrasteren. De exterieurvlakken komen door accentuerende profileringen en paneelnaden nadrukkelijk tot leven.

Deze indruk wordt versterkt door de keuze van de lichte metallic lakkleur Polarzilver. De Audi Pikes Peak quattro straalt stabiliteit en veiligheid uit en voegt daar nog sportieve élégance aan toe.

Het front van de Audi Pikes Peak quattro wordt gekenmerkt door een horizontaal in tweeën gedeelde grille met een rondlopende detaillering.

Ook de details van de Audi Pikes Peak quattro zijn uitgesproken markant uitgevoerd. De Xenon Plus-koplampen achter heldere lampglazen zijn door hun technische ontwerp en uitstekende lichtopbrengst/-verdeling al even geschikt voor snelle snelwegritten als voor ritten over onverharde pistes. LED-techniek maakt extreem compacte mistlampen mogelijk en zorgt daarnaast voor een markante optiek van de sportief-gelijnde achterlichten.

De deurgrepen in de portieren van de Audi Pikes Peak quattro komen pas naar buiten wanneer een naderingssensor van de advanced key-functie constateert dat passagiers in het gezelschap van een geautoriseerde bestuurder willen instappen. Tegelijkertijd wordt een portiergreepverlichting geactiveerd. Deze verbluffende oplossing combineert de optische élégance van vlak met de carrosserie liggende portiergrepen met de gevoelsmatige robuustheid van deurgrepen.

De buitenspiegels zijn uitgerust met een verlichtingsfunctie voor het gebied direct naast de auto. In de rechter buitenspiegel is bovendien een camera geïntegreerd die op het rechter voorwiel is gericht. Via het MMI-beeldscherm geeft deze een blik in een tot nu toe dode hoek en bij smalle doorgangen levert hij veilige informatie over de afstand tot en de conditie van de wegrand.

De dynamische capaciteiten van de Audi Pikes Peak quattro worden geëtaleerd door de machtige 5-arm velgen in dubbelspaak-ontwerp met de optiek van twee achterelkaar geplaatste stervelgen. Het speciaal ontwikkelde bandenprofiel versterkt de functionele indruk.

PAX-wielen in de maat 295/770 R 560 A (komt overeen met een zichtbare velgmaat van 20,6 inch) verbeteren bij een plotseling verlies van bandenspanning de beheersbaarheid van de auto en garanderen met hun noodloopeigenschappen de mobiliteit tot circa 200 km bij een maximum snelheid van 80 km/h zelfs bij bandenpech.

Interieur: welzijn in een nieuwe sfeer
Met zijn harmonieuze totaalconcept schept het interieur een sterke band met het sportief-emotionele exterieurontwerp. Het interieur biedt met zijn edele, perfect afgewerkte materialen een nieuwe beleving van sfeervol welzijn. Mat, geborsteld aluminium en elementen uit Tamo, Japans essenhout, zetten zowel sportief-technische als natuurlijk-gerieflijke accenten. Een glazen dak verschaft de inzittenden een panorama-uitzicht en zorgt voor een lichte ambiance.

Naast het heldere lijnenspel van de cockpit accentueert een hoogliggende middenconsole de sportieve, edele uitstraling van het interieur. Innovatieve instrumenten in 3D-laseroptiek zorgen voor briljante afleesbaarheid ook onder moeilijke lichtomstandigheden.

Het multifunctionele, lederen sportstuurwiel in 3-spaaks-design is aan de achterzijde voorzien van tiptronic-schakelpeddels. Versnellingen kunnen handmatig worden gekozen, zonder dat de bestuurder zijn handen van het stuur hoeft te nemen.

Ter optimalisering van de inzittendenbescherming bepalen twee decent geïntegreerde cameras van het Out Of Position-airbagsysteem de zitpositie van de voorpassagier en passen daarmee de activering van de airbags individueel aan.

De schakelcoulisse en de Audi-MMI (Multi Media Interface) zijn ergonomisch ten opzichte van de bestuurder gepositioneerd. Deze symmetrische indeling van de middenconsole creëert aan de voorpassagierszijde ruimte voor een comfortgebied met twee bekerhouders en een bergvak. Onder de gedeelde armsteun bevindt zich een koelvak.Alle centrale bedieningselementen van het interieur worden door gepolijste aluminium-frames omlijst en springen er door hun optiek met helder glas extra uit.

De voorste middenconsole loopt als een brug van het dashboard tot aan het eind van de voorstoelen. Tussen de aparte stoelen op de tweede zitrij accentueert een tweede, verzinkbare middenconsole het functionele karakter van de Audi Pikes Peak quattro. Deze console bevat bedieningselementen van de entertainment-elektronica, een koelvak, opbergmogelijkheden en bekerhouders.

In het interieur harmonieert de tint Cariboubeige met groene elementen. Zo zijn bijvoorbeeld de sterk geprononceerd gevormde stoelen bekleed met hoogwaardig nappaleder in Caribou, terwijl de zitschaal die de achterzijde van de stoelen vormt, is bekleed met Yukongroen leder.

Geen compromissen ook bij de stoelen
In de Audi Pikes Peak quattro vinden zes personen een plek op drie met leder beklede stoelrijen. De conceptkeuze voor een 4+2-indeling versterkt daarbij het premium-karakter van de Audi Pikes Peak quattro: krappe middenplaatsen op de cardantunnel zijn er niet. In plaats daarvan is er een fraaie balans tussen luxe en functionaliteit.

Alle stoelen van de Audi Pikes Peak quattro zijn uitgebreid elektrisch verstelbaar. Om de toegang tot de achterste zitplaatsen gemakkelijker te maken zijn de stoelen van de tweede zitrij uitgerust met een instapfunctie. Voor het vervoer van spullen kunnen de beide achterste zitrijen worden neergeklapt en deze vormen dan met hun rugleuningen een vlakke verlenging van de trapsgewijs tot 1950 liter uit te breiden bagageruimte. Ook het neerklappen van de variabele, achterste fauteuils gaat elektrisch.

In de Audi Pikes Peak quattro blijft de MMI niet alleen aan de voorste inzittenden voorbehouden. Ook voor de tweede en derde zitrij zorgen twee uit de dakconsole uitklapbare beeldschermen in de maat 173 x 130 mm voor informatie en entertainment. DVD- en MD-speler in de verzinkbare middenconsole achterin, een eigen MMI met internettoegang, alsmede USB- en hoofdtelefoonaansluitingen bieden individuele multimedia-mogelijkheden voor de passagiers.

Sterk einde: de achterpartij
Om optimale in- en uitlaadmogelijkheden te bieden loopt de achterklep van de Audi Pikes Peak quattro door tot in de zijden van de auto. Hij opent en sluit elektrisch via de afstandsbediening. Handbagage kan door de apart openende achterruit direct in de bagageruimte worden geplaatst.

De beide in de achterbumper geïntegreerde uitlaatparen zorgen zowel voor akoestische als optische harmonie.

Biturbo-achtcilinder met directe benzine-inspuiting en 500 pk De uit de Audi RS6 bekende biturbo-achtcilinder is verder ontwikkeld en levert nu 368 kW (500 pk). Bij deze vermogenstoename speelt de hypermoderne technologie van directe benzine-inspuiting FSI een beslissende rol. Deze techniek heeft reeds bij de historische overwinningen bij de 24 Uur van Le Mans 2001 en 2002, alsmede in de American Le Mans Series nieuwe maatstaven gezet. Inmiddels worden in de Audi A2 en Audi A4 al krachtige FSI-motoren toegepast.

In de Audi Pikes Peak quattro maakt de achtcilinder-biturbo-FSI indruk door spontane en plezierige draaieigenschappen en beresterke trekkracht in alle toerengebieden. Hij laat de Audi Pikes Peak quattro in slechts 5,0 seconden van 0-100 km/h accelereren; de topsnelheid wordt bij 250 km/h begrensd. Het maximum koppel van 630 Nm is al bij 2.000 tpm beschikbaar en blijft over een breed toerengebied constant krachtige en soevereine trekkracht als ideale voorwaarde voor zowel sportieve on-road-ritten als voor spannende off-road-passages.

Ultieme aandrijving op alle wegen
Natuurlijk past Audi ook bij dit veelzijdige studiemodel de toonaangevende quattro-technologie en de ervaringen met het in hoogte verstelbare, adaptieve, luchtgeveerde onderstel adaptive air suspension toe. Want de doelstelling voor de ontwikkelingsingenieurs luidde: de Audi Pikes Peak quattro moet onverhard terrein en zware wegomstandigheden net zo soeverein beheersen als snelle asfaltwegen. Onder alle omstandigheden, op elke ondergrond zorgt de permanente vierwielaandrijving quattro voor optimale tractie en maximale stabiliteit.

Standaard is het systeem afgestemd op een gebalanceerde verdeling van de aandrijfkracht: 50 % naar de voor- en 50 % naar de achteras. Bij slip aan een as wordt de kracht variabel naar de andere as omgeleid.

Het elektronische sperdifferentieel EDS zorgt daarnaast voor de koppelverdeling tussen de wielen op één as. En het elektronische stabilisatieprogramma ESP ondersteunt de bestuurder bij het beheersen van potentieel kritieke rijomstandigheden in het grensbereik. Net als alle Audi quattro-modellen biedt de Pikes Peak quattro onder alle omstandigheden de beste tractie op elk wegdek.

Aanvullend zorgt een in hoogte verstelbare, pneumatische niveauregeling aan beide assen er automatisch voor dat de gewenste bodemvrijheid onafhankelijk van de belading constant wordt gehouden. De totale aslast wordt door de luchtveren gedragen.

Innovatief veiligheidssysteem: Lane Departure Warning Een bijzondere, actieve ondersteuningsfunctie voor de bestuurder is het Lane Departure Warning-systeem. Dit assistentiesysteem analyseert via een optische sensor de rijbaanmarkeringen en waarschuwt de bestuurder bij het verlaten van het juiste spoor met een geluidssignaal en trillingen in het stuurwiel.

De Audi Pikes Peak quattro is eveneens uitgerust met de Adaptive Cruise Control. Deze biedt zowel de functies van een snelheidsregeling als een automatische afstandsfunctie.

De adaptieve luchtvering
Een bijzonderheid van de Audi Pikes Peak quattro is de in hoogte verstelbare, adaptieve luchtvering Adaptive Air Suspension. Dit Audi-systeem maakt de Pikes Peak quattro tot een allrounder van unieke klasse: de grote bodemvrijheid van maximaal 280 millimeter voor zwaar terrein kan al even gemakkelijk via de MMI worden gekozen als een onderstelverlaging met overeenkomstig lager zwaartepunt en optimale aërodynamica bij hoge snelheid.

Bij hogere snelheden volgt automatisch een hoogte-aanpassing van het onderstel en een overeenkomstige aanpassing van de demperinstellingen ten behoeve van optimale rijstabiliteit en rijdynamiek.

Audi slaat consequent nieuwe wegen in
Het autoconcept van de Audi Pikes Peak quattro combineert veelzijdige eisen op autogebied: reislimousine met sportieve vormgeving, krachtige terreinauto en emotioneel vrijetijdsmodel met variabel interieurconcept.

De Pikes Peak quattro bewijst opnieuw Audis Voorsprong door Techniek. Audi slaat consequent nieuwe wegen in: quattro, TDI, FSI en Audi Space Frame zijn slechts enkele voorbeelden van baanbrekende pioniersprestaties.

Ook bij de ontwikkeling van nieuwe autoconcepten overschrijdt Audi steeds opnieuw bewust de grenzen van het conventionele. Kortstondige modetrends zijn daarbij niet de doelstelling Audi zet mijlpalen. Daarvan levert de Audi Pikes Peak quattro een nieuw bewijs.

De Audi Pikes Peak quattro breidt het tot nu toe geldende begrip Sport Utility Vehicle (SUV) uit met nieuwe aspecten, zoals quattro-aandrijving en in hoogte verstelbare luchtvering Adaptive Air Suspension. Hij biedt de rijdynamiek van pure sportwagens. Hij definieert met zijn elektrische, zonder enige inspanning bedienbare 4+2-stoelsysteem een nieuwe kwaliteit in variatiemogelijkheden. En hij overtuigt ook optisch met een nieuwe interpretatie van sportief-elegante vormen.

De Audi Pikes Peak quattro is daarmee meer dan een SUV. Hij combineert de beste karaktertrekken van verschillende autosegmenten tot een nieuw concept op het hoogste niveau.