AutoRai

14-1-2003

Citroën-verkopen stijgen zesde achtereenvolgende jaar

Voor het zesde achtereenvolgende jaar zijn de verkoopcijfers van Citroën in Nederland verbeterd ten opzichte van het voorgaande jaar. In 2002 werden 31.336 nieuwe Citroën personen- en bestelautos verkocht, een stijging van 10,9 procent ten opzichte van 2001. In Europa heeft Citroën opnieuw het verkooprecord gebroken, dankzij een totaal van 1,312 miljoen verkochte autos.

De groei van Citroën in Nederland is vooral toe te schrijven aan het succes van de personenautos: de verkoop steeg met 17,4 %, van 21.861 tot 25.673. Het marktaandeel in de licht gedaalde totaalmarkt steeg van 4,12 tot 5,03 procent. Dit succes is voor een belangrijk deel toe te schrijven aan de C5, waarvan er meer dan tienduizend zijn verkocht, een verdubbeling van het al zo goede resultaat van 2001 en goed voor een marktaandeel van ruim 2 procent. Vooral in de zo belangrijke leasemarkt blijkt de C5 een aantrekkelijke propositie, waarbij meer dan de helft van de kopers de Break-versie kiest. In het D-segment bezet de C5 de derde plaats. De in 1999 geïntroduceerde Xsara Picasso handhaafde zich op een uitstekend niveau, met een verkoop van 6.500 exemplaren. De C3, die sinds de zomer leverbaar is, blijkt een schot in de roos te zijn: binnen een half jaar werden er ruim vierduizend van verkocht.

Niet verrast
Het resultaat van de bestelwagens is iets achtergebleven bij 2001: er werden bijna zesduizend nieuwe autos op grijs kenteken verkocht, met name de Berlingo. Dit model is opnieuw koploper in de markt van de kleine bestelwagens, met een lichte voorsprong op de Partner van PSA-collega Peugeot. Samen met meer dan duizend Berlingos op geel kenteken betekent dit een groot succes voor het model waarvan eind 2002 een vernieuwde versie op de markt werd gebracht.

Algemeen directeur Roland van Ro is tevreden, maar niet verrast door het resultaat: Al deze successen bij elkaar zorgen ervoor dat Citroën definitief bij de grote merken hoort. Weliswaar hebben we nog een behoorlijk grote achterstand op de koplopers, maar ons merk valt niet meer weg te denken uit de top en staat weer op de shoppinglist van heel veel consumenten die in de markt zijn voor een nieuwe auto. In Europa werden in 2002 niet minder dan 1,312 miljoen nieuwe Citroëns verkocht, een verbetering van 6,3 % ten opzichte van 2001. Hoewel de West-Europese markt met 3 procent is gedaald, is de verkoop van Citroën toch met 1 procent toegenomen. Buiten Europa stegen de verkoopcijfers zelfs met 30 procent.

Nieuwe succesnummers
Citroën is ook voor 2003 optimistisch: Van Ro verwacht opnieuw een markt van ongeveer een half miljoen nieuwe personenautos en tachtigduizend bestelautos, waarin Citroën ook volgend jaar een marktaandeel van respectievelijk 5,5 en 7,5 procent zal kunnen behalen. Succesnummers zullen opnieuw de C3, C5, Xsara Picasso en Berlingo zijn, waarbij de gloednieuwe nicheauto C3 Pluriel vanaf het voorjaar voor extra resultaat zal zorgen. Bij dergelijke autos gaat het niet direct om de aantallen, maar om de funfactor en de uitstraling op het merk als zodanig. Wij gaan door met de samenwerking met een groot aantal partners, zodat onze verkoop- en servicepunten zich dichtbij de klant bevinden en hij altijd snel bij ons terecht kan, aldus Roland van Ro, die eraan toevoegt dat ook de nieuwe C8 ruimteauto zal bijdragen aan de continuering van het succes.