Gemeente Utrecht

Drie wijkservicecentra in 2003 verder beproefd

De wijkservicecentra in Zuidwest, Noordoost en Vleuten-De Meern worden in 2003 verder beproefd. Dit gebeurt per wijk op uiteenlopende wijze, aansluiting zoekend bij de huidige stand van zaken en bij de bevindingen uit peilingen onder wijkbewoners en klanten. De proef krijgt een vervolg binnen de in 2002 afgesproken financiële kaders. Dit heeft het college van burgemeester en wethouders besloten over de nabije toekomst van de drie wijkservicecentra. De proefprojecten gingen in de tweede helft van 2000 van start om - naast de dienstverlening van wijkbureaus die alle tien Utrechtse wijken kennen - in de praktijk leerervaringen op te doen met nieuwe vormen van publieksdienstverlening.

In Zuidwest wordt het wijkservicecentrum in 2003 in de huidige vorm voortgezet binnen het huidige gebouw. Dit geldt ook voor de samenwerking met de Stichting Welzijn Zuidwest binnen het wijkservicecentrum. Voor de jaren daarna werkt de gemeente ook samen met ander aanbieders van publieksinformatie aan de ontwikkeling van een plan om een uitgebreider wijkservicecentrum te realiseren in Zuidwest. Dit plan sluit aan bij de uitkomsten van het publieksonderzoek. De meerderheid van de wijkbewoners en klanten vindt het heel belangrijk dat het aanbod breder wordt dan alleen gemeentelijke producten en diensten.

Gestreefd wordt naar een centrum in de vorm van een 'bedrijfsverzamelgebouw' waar verschillende partijen uit Zuidwest hun publieksinformatie en -dienstverlening gaan aanbieden. Naast het wijkbureau en de Stichting Welzijn Zuidwest zijn mogelijke partners: ROC Utrecht, Stichting Rhijnhuysen, woningbouwcorporatie Mitros, Portaal en BO-EX. Het gemeenschappelijke deel van de kosten zal over de samenwerkende partijen moeten worden verdeeld.

De locatie van zo'n bedrijfsverzamelgebouw moet goed bereikbaar zijn, op Kanaleneiland en binnen afzienbare tijd te realiseren. Volgens de gesprekspartners zijn drie mogelijke locaties in beeld: nieuwbouw op de huidige locatie Marco Pololaan 71, een nieuwe locatie ergens in de As Kanaleneiland en een eigen plek binnen het ROC-Utrecht. De planvorming wordt voortgezet op één van de genoemde locaties.

In Noordoost wordt 2003 een overbruggingsjaar op zoek naar een wat andere formule met andere financiers. Wijkservicepunt De Leeuw heeft recht van bestaan, zij het als laagdrempelig servicepunt voor de buurt voor met name vragen op het gebied van sociaal-juridische hulpverlening en wonen. Dit blijkt ook uit het bewoners- en klantenonderzoek. Er is bij het servicepunt echter maar weinig vraag naar de reguliere wijkbureauzaken. Daarom stopt de gemeente uiterlijk per 1 januari 2004 de financiële bijdrage. Met het oog op de herstructurering in de Staatsliedenbuurt willen de aanbieders van publieksinformatie bezien of zij het wijkservicepunt laten voortbestaan totdat de herontwikkeling daadwerkelijk zijn beslag krijgt. De gemeente zal bevorderen dat andere partners de financiering na 2003 zeker stellen: woningbouwcorporatie Mitros, wijkwelzijnsorganisatie Cumulus en politie. Medio 2003 volgt een tussenrapportage.

In Vleuten-De Meern wordt het wijkservicecentrum voortgezet op de huidige locatie tot 1 januari 2005. Dit is zo afgesproken in het convenant bij de gemeentelijke herindeling. De onderzoeksresultaten wijzen op een grote tevredenheid van bewoners van de wijk over de aanwezigheid en de serviceverlening.

Inmiddels is gebleken dat de formule die in september 2000 in overleg tussen de vroegere gemeente Vleuten-De Meern en Utrecht was bepaald, aanpassing behoeft. Een aantal balies heeft zich zo ontwikkeld dat er een andere vorm van samenwerking mogelijk is. Er zal één balie komen voor de service en publieksdienstverlening voor de gemeente Utrecht. Deze zogenoemde Servicebalie is een samenvoeging van de balie Leefomgeving, de Centrale Balie, de balie Wonen, de balie Bouwen en de balie Maatschappij en Vrije Tijd. Door deze bundeling van balies is de Servicebalie voortdurend bemensd en kunnen de medewerkers meer tijd steken in het verwerken van de informatie, signalen en klachten die aan de balie binnenkomen. Ook de balie van het wijkbureau is hierin opgenomen. Zo wordt het voor de klant duidelijker dat hij of zij met een samenhangende gemeente te maken heeft. Naast de Servicebalie blijven de balie Burgerzaken en Gemeentebelastingen en de balie Werk en Inkomen nog wel apart bestaan.

Voor de periode na 1 januari 2005 start onderzoek naar de vorm, omvang en inhoud van de service- en dienstverlening in het gebied ten westen van de A2. In het tweede kwartaal van 2003 volgt een rapportage aan het college van b en w.

De Raadscommissie Bestuur en Veiligheid wordt hierover geïnformeerd.

Noot voor de media:
Voor meer informatie kunt u zich richten tot Regie Bouma, Bestuurscommunicatie Stadhuis Utrecht 030-286 11 55.

Utrecht, 14 januari 2003.