Persberichten - 14/01/2003

Roularta Media Group neemt Aguesseau Communication over.

De oprichting van twee nieuwe magazine-clusters met dominante positie in Frankrijk. ROULARTA MEDIA GROUP heeft met de Frans groepen AGUESSEAU COMMUNICATION, IDEAT EDITIONS en GROUPE EXPRESS-EXPANSION een akkoord bereikt waaruit twee nieuwe magazine-clusters zullen gevormd worden. Enerzijds wordt een groep van 5 titels rond het thema Wonen (decoratie, binnenhuis-inrichting) gegroepeerd in één gemeenschappelijke cluster. Drie titels hiervan werden reeds uitgegeven door Aguesseau Communication : MAISON COTE SUD (tweemaandelijks, betaalde verspreiding 127.050 exemplaren) MAISON COTE OUEST (tweemaandelijks, betaalde verspreiding 84.987 exemplaren) MAISON COTE EST (*) (driemaandelijks, betaalde verspreiding 52.579 exemplaren). De twee andere titels worden ingebracht door de groep Express-Expansion : MAISON MAGAZINE (tweemaandelijks, betaalde verspreiding 135.364 exemplaren) MAISON FRANCAISE (tweemaandelijks, betaalde verspreiding 137.010 exemplaren). De groep zal uitgegeven worden door een joint-venture tussen Roularta Media Group en de groep Express-Expansion (gecontroleerd door de groep Socpresse-Le Figaro). Elisabeth Lefèbvre (stichter van Aguesseau Communication) blijft aandeelhouder. De samenvoeging van deze 5 titels zal toelaten de complementariteit van deze magazines te benutten op marktsegmenten die elkaar raken maar toch compleet anders zijn De 5 titels samen vertegenwoordigen een betaalde verspreiding van meer dan 500.000 exemplaren en een omzet van ongeveer 22 miljoen euro en zullen de basis zijn voor verdere ontwikkelingen dankzij de steun van de twee uitgeversgroepen. Mevrouw Elisabeth Lefèbvre behoudt haar directie- en raadgevende functie en blijft verder deel uitmaken van de Raad van Bestuur van Aguesseau. Roularta Media Group was reeds partner van LExpress voor de uitgave van Le Vif/LExpress in België en vond het vanzelfsprekend toenadering te zoeken tot lExpress-LExpansion en op die manier een nieuwe krachtige groep te vormen samen met de stichters van Aguesseau Communication. De tweede cluster is gewijd aan Life Style en omvat de magazines ATMOSPHERES (maandblad, betaalde verspreiding 140.000 exemplaren) IDEAT (tweemaandelijks, betaalde verspreiding 54.000 exemplaren). Deze groep zal uitgegeven worden door een joint-venture tussen Roularta Media Group (50 %) en Laurent Blanc, Voorzitter van Idéat Editions (50 %). Het samenbrengen van deze twee elkaar aanvullende magazines, die op hun beurt een specifieke plaats innemen zal toelaten een belangrijke rol te spelen op een markt die zich volop aan het ontwikkelen is in Europa. De bladen realiseren een omzet van ongeveer 8 miljoen euro. (*) MAISONS COTE EST wordt uitgegeven in een joint-venture met France Est Media (LEst Républicain en Dernières Nouvelles dAlsace).

Bron: Roularta
Provider: Euronext Brussels