Gemeente Groningen

dinsdag 14 januari:
Schoolverzuim in Groningen blijft laag
Het totaal aantal meldingen van schoolverzuim in de stad Groningen is laag. Vorig schooljaar ging het om 230 meldingen. Dit staat te lezen in het Jaarverslag "Leerplicht en Regionaal Meld- en Coördinatiepunt" over 2001/2002. Het college heeft vanmiddag het Jaarverslag vastgesteld.
Het afgelopen schooljaar bedroeg het absoluut verzuim 54. Absoluut verzuimers zijn leerplichtigen die niet bij een school staan ingeschreven. Dit cijfer is vrijwel gelijk aan dat van het vorige schooljaar. In de meeste gevallen van absoluut verzuim zijn leerlingen door tussenkomst van de leerplichtambtenaar opnieuw naar school gegaan. Het aantal relatief verzuimers (leerplichtigen die wel bij school staan ingeschreven, maar deze niet regelmatig bezoeken) was in het afgelopen schooljaar 176. Het vorig schooljaar was dit 149. Leerplichtambtenaar
Een school is in eerste instantie zelf verantwoordelijk voor de aanpak van verzuim. Mocht dit niet lukken, dan komt de leerplichtambtenaar in actie. De leerplichtambtenaar probeert in samenwerking met de jongere, de ouders, de school en hulpverleners tot een oplossing te komen. In het uiterste geval kan de leerplichtambtenaar proces-verbaal opmaken. Dit jaar bleek dat vaker nodig dan in het voorgaande schooljaar; het aantal processen-verbaal steeg van 7 naar 32. De processen-verbaal werden zowel bij relatief verzuim, absoluut verzuim, bemiddelingen en ongeoorloofd vakantieverlof opgemaakt. De stijging van het aantal processen-verbaal en het relatieve verzuim zijn het gevolg van het feit dat de contacten tussen leerplichtambtenaren en scholen het afgelopen jaar zijn geïntensiveerd Er vindt meer overleg plaats over risicoleerlingen. Ook is er regelmatiger voorlichting gegeven aan schoolleiders, decanen en mentoren over de noodzaak van tijdige en juiste aanlevering van gegevens over uitval en verzuim. Door het gestegen aantal processen-verbaal zijn de contacten tussen de leerplichtambtenaren en het Openbaar Ministerie toegenomen en verbeterd.

Zorgteams
Zorgteams bleken een effectieve manier om vroegtijdig, samen met de school en hulpverlening, acties in te zetten bij de signalering van problemen bij een jongere. Het aantal leerplichtambtenaren in zorgteams is daarom verder uitgebreid tot 14. In zorgteams zitten, naast de leerplichtambtenaar, vertegenwoordigers van de school, een GGD-arts, een schoolmaatschappelijk werker en medewerkers van jeugdzorg. De bemiddelingen vanuit de zorgteams namen dit jaar sterk toe: van 38 in het vorige schooljaar tot 91 in dit schooljaar.

Regionaal Meldpunt
Jongeren die niet leerplichtig zijn (vanaf 18 jaar) maar zonder diploma het onderwijs hebben verlaten, worden gemeld bij het Regionaal Meld- en Coördinatiepunt (RMC). Doelstelling van het RMC is het schoolverlaten zonder diploma terug te dringen. Bijvoorbeeld door een passend onderwijstraject te zoeken bij een jongere. Uiteindelijk doel is de jongere via maatwerk te begeleiden naar een startkwalificatie. Dit kan ook een werk-/leertraject zijn. Er is sprake van een duidelijke toename van het aantal contacten met jongeren dit jaar. In het schooljaar 2000-2001 was er met 301 jongeren contact. Dit schooljaar zijn dat er 435.
Trajectbegeleiding
Het aantal jongeren dat door trajectbegeleiding naar een onderwijsinstelling is geplaatst is flink toegenomen: dit jaar 141, vorig jaar 87. Het Jongerenloket is een belangrijk instrument gebleken bij de aanpak voor voortijdig schoolverlaters. De vorm van het Jongerenloket wijzigt volgend jaar. Het Centrum voor Werk en Inkomen speelt daarbij een belangrijke rol. De nauwe samenwerking met het RMC blijft bestaan.