Universiteit Leiden

Meer informatie: dienst Interne en Externe Communicatie, tel. 071-5273282

Persbericht Universiteit Leiden
vrijdag 10 januari 2003

PROBLEEMGESTUURD ONDERWIJS BESTE VORM VOOR ZELFSTANDIG LEREN

Leids proefschrift onderzoekt effecten van verschillende onderwijsvormen in Middelbaar Beroepsonderwijs

Leerlingen in het Middelbaar Beroepsonderwijs kunnen het best zelfstandig leren als ze Probleem Gestuurd Onderwijs krijgen. Dat is namelijk een onderwijsvorm waarin verschillende factoren worden gecombineerd die het zelfstandig leren bevorderen: samenwerken, thematische taken, en de mogelijkheid het eigen leerproces te sturen waarbij de docent expliciet aandacht besteedt aan het proces van leren leren. Dit is de belangrijkste conclusie van het onderzoek dat Lia van Grinsven deed naar de effecten van onderwijsvormen op het leren. 15 januari hoopt ze hierop te promoveren aan de Universiteit Leiden. Van Grinsven is directeur onderwijs van de afdeling Voortgezet Onderwijs van het Koning Willem I College te 's Hertogenbosch. Tot nu toe was nog niet onderzocht of en waardoor een bepaalde leermethode of leeromgeving effect had.

Mede doordat kennis snel veroudert, legt het onderwijs tegenwoordig meer nadruk op het aanleren van vaardigheden dan op het verwerven van theoretische kennis. Leerlingen moeten vooral leren zelfstandig sturing en richting te geven aan het eigen leerproces, en zelf verantwoordelijk te zijn voor dat leerproces. De docent is veranderd van een leverancier van kennis in iemand die leerlingen leert zélf te leren, en die de voorwaarden schept waaronder het leren optimaal plaats kan vinden. De afgelopen jaren zijn er allerlei nieuwe werkvormen, methoden en leeromgevingen in het leven geroepen om dit zogenoemde 'zelfregulerend leren' te bevorderen. Maar harde gegevens die aantonen dat al die vernieuwingen ook effect hebben waren er nog niet.

Van Grinsven onderzocht voor het eerst in welke mate hedendaagse onderwijsvormen het zelfstandig (zelfregulerend) leren bevorderen. Omdat met name het Middelbaar Beroepsonderwijs het houvast mist om geïntroduceerde onderwijsvernieuwingen te evalueren en aan te passen, heeft Van Grinsven haar onderzoek daarop toegespitst. Haar tweede vraag was: "Is de beleving van de leeromgeving door leerlingen van doorslaggevende betekenis bij het bevorderen van het zelfregulerend leren?"

Voor haar onderzoek nam Van Grinsven de volgende onderwijsvormen onder de loep die voorkomen in het Middelbaar Beroeps Onderwijs: Klassikaal Onderwijs, Probleem Gestuurd Onderwijs, Projectmatig Werken en Individueel werken in een Open Leercentrum. Per onderwijsvorm ging ze na welke aspecten tot een positief effect leiden en welke aspecten aanpassing behoeven. Aan het onderzoek hebben dertien Regionale Opleidings Centra (ROC's) deelgenomen uit alle delen van het land. Alle sectoren van het Middelbaar Beroeps Onderwijs zijn in het onderzoek vertegenwoordigd, waaronder de sectoren Techniek, Economie, Gezondheidszorg en Dienstverlening.

Het onderzoek toont inderdaad verband aan tussen de manier van zelfregulerend leren, de waarde die leerlingen zelf aan taken geven en hun beleving van autonomie bij het uitvoeren van die taken. Hun beleving van de ondersteunende rol van de docent blijkt bovendien een grote rol te spelen bij die waardetoekenning. Daarnaast toont het onderzoek relaties aan tussen de gekozen onderwijsvorm, de motivatie voor zelfregulerend leren en de manier waarop dat gebeurt.
Ook blijkt er een relatie te bestaan tussen de gekozen onderwijsvorm en het beeld dat docenten hebben van hun eigen bekwaamheid. Uit het onderzoek blijkt dat de gehanteerde onderwijsvorm voor bijna 17% het beeld van eigen bekwaamheid van de docent bepaalt.

De onderwijsvorm die het zelfregulerend leren het sterkst bevordert, blijkt die vorm te zijn waarin leerlingen samenwerken, thematische taken hebben, en de mogelijkheden krijgen voor sturing van het eigen leerproces. Dat effect wordt versterkt als docenten ook nog eens expliciete aandacht geven aan het proces van 'leren leren'. De onderwijsvorm in het Middelbaar Beroeps Onderwijs waarin al deze aspecten aandacht krijgen, is het Probleem Gestuurd Onderwijs.

Op 20 mei 2003 zullen de resultaten van het onderzoek van Van Grinsven centraal staan op een conferentie voor onderwijsgevenden van het MBO, HBO en VO. De conferentie wordt georganiseerd door De School van de Toekomst in 's-Hertogenbosch.

Lia C.M. van Grinsven, Krachtige Leeromgevingen in het Middelbaar Beroeps Onderwijs: effect op motivatie en strategiegebruik bij zelfregulerend leren? Promotie Universiteit Leiden 15 januari 2003


---
Noot voor de redactie,